Ifs chatbot-familj växer

Nu har Ifs kundservicerobot Emma hjälpt kunder i kundtjänstchatten under nästan ett år. Under den här tiden har Emmas kompetens utvecklats kontinuerligt av chattbot-utvecklare i teamet som leds av Susanna Tolonen i Esbo, Finland.
När chattboten Emma lanserades i mars förra året kunde den bara svara på cirka 50 frågor. Emma har nu deltagit i mer än 70 000 samtal med kunder och klarar nästan 500 frågor. Idag tar hon emot upp till tusen chattförfrågningar från kunder på en dag och hanterar 70 procent av dem på egen hand.
- I början kunde Emma svara fel. Hon har utvecklats enormt, och vi kräver också mer av henne, berättar chattbot-utvecklaren Jan Lampenius.
Fyra utvecklare arbetar i det digitala kundserviceteamet på kundtjänsten i Esbo. De lär Emma att svara på rätt sätt och testar hennes kunskaper.
I takt med att Emmas kundkontakter ökar så stiger även kundernas förväntningar. Det räcker inte att bara svara rätt längre. Hon behöver förstå kundernas behov ännu bättre och skapa mer ingående konversationer.
- Den bästa kundservicen skapas med en kombination av emotionell och artificiell intelligens. Båda har sin roll att spela. Emma svarar på frågor snabbt och arbetar dygnet runt, veckans alla dagar. Våra kundserviceexperter kan gå igenom kundens alla behov – från familjens försäkringsskydd till att föreslå nya produkter, berättar den nyutsedda Head of Robotics, Asko Mustonen.
If var först ut i finans- och försäkringsbranschen med att börja använda kundservicebottar, och nu har vi tre stycken. Förutom Emma har vi också Alvar som betjänar våra kommersiella kunder, och boten Suvi som hanterar interna supportärenden.
Bild: "Metal House– Battery Operated – New 2010 Robots – You are Three Times a Robot~": D J Shin - My Toy Museum/gallery, Licens: https://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/deed.e
Nyckelord
Kontakter
Caroline StarckInformationschef
Tel:070-628 23 63caroline.starck@if.seJessica KällmanPressansvarig (föräldraledig)
jessica.kallman@if.seOsvald WiklanderVik. pressansvarig
Tel:+46 73 386 60 56osvald.wiklander@if.seBilder
Om
If är Nordens största försäkringsbolag, med över 4,5 miljoner kunder, både privatpersoner och företag. If har huvudkontor i Sverige och även verksamhet i Baltikum.
Vi försäkrar vart femte hem och personbil i Norden och erbjuder personförsäkring för individer och företag.
Vi är 10 000 anställda, fördelade på flera affärsområden och länder som tillsammans ser till att våra privatkunder och företagskunder får rätt hjälp.
If är helägt av finländska Sampo, som är noterat på Nasdaq-börsen i Helsingfors, Stockholm och Köpenhamn. 2025 blev Topdanmark en del av If.
Vårt löfte till våra kunder är kärnan i vår identitet – If hjälper mycket.
Följ If Skadeförsäkring
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från If Skadeförsäkring
Ny kartläggning: Var fjärde anmäld motorskada kan bero på sent utförd service8.12.2025 07:01:00 CET | Pressmeddelande
En ny kartläggning från If visar att var fjärde anmäld bilskada som rör bilens motor och drivlina kan bero på att bilen servats för sent eller inte alls. – Man kan inte ”serva ikapp” en bil. Att skjuta upp service ökar både risken för dyra reparationer och sämre säkerhet, säger Frida Wedin, motorexpert på If.
If i utökad julkampanj med Röda Korset1.12.2025 08:18:36 CET | Pressmeddelande
Även den här julen syns If och Röda Korset i en gemensam kampanj, för att belysa behovet av hjälp till människor i utsatthet. I år utvidgas kampanjen dessutom till Norge och Danmark.
Nordisk undersökning: Träning och ökad ekonomisk trygghet minskar stressen mest13.11.2025 06:31:00 CET | Pressmeddelande
Regelbunden fysisk aktivitet och ökad ekonomisk trygghet är det som skulle minska svenskarnas vardagsstress mest. Det visar Ifs nordiska undersökning om stress och arbetsplatshälsa.
Här är de vanligaste klimatriskerna för svenska villaägare6.11.2025 06:31:00 CET | Pressmeddelande
If och Anticimex har besiktat över 9 000 svenska småhus – och mer än var femte villa har brister som medför klimatrisker. Här är de vanligaste riskerna.
If Helps a lot report Q3: Small businesses increasingly aware of rising risks5.11.2025 09:01:00 CET | Pressmeddelande
Growth momentum for Sampo Group continued in the third quarter, with high demand for If’s business insurance. In our latest edition of the If helps a lot report we see a trend that reflects a changing business climate, where companies face increased risks and growing concern about long-term sick leave – particularly among small business owners.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum

