Möt Ifs nya riskingenjör på cyberområdet

Peter Granlund ska hjälpa If med riskhantering av det ökade hot som databrott utgör.
Peter Granlund har lång erfarenhet av IT-säkerhet, både på If och externt. Sedan augusti i år har han jobbat som Ifs förste riskingenjör på cyberområdet. Hans jobb är att hjälpa Ifs industrikunder med att kartlägga risken för databrott.
- Jag ska hjälpa If och våra kunder med att skydda sig mot databrott och vara en resurs för medarbetarna som har frågor kring detta, säger Peter Granlund.
If har ett eget kompetenscenter för cyberförsäkringar, som Peter Granlund blir en viktig del av.
Förstå cyberriskerna
Han har redan tagit fram en standardiserad checklista som kommer att ge If inblick i hur kunden har försäkrat sig mot potentiella attacker. Checklistan ger kunderna en poäng i en riskmatris. Röda och gula kunder får ett högre pris än gröna kunder, som har varit bra på att införa riskbegränsande åtgärder. Det här gör det enklare för kunderna att förstå varför produkten behövs, och vilken typ av risk som de är utsatta för.
- Cyberförsäkring är lite som ett brandsläckningssystem. Man kan inte försäkra sig helt mot att drabbas av en händelse, men när det händer måste man vara förberedd på bästa möjliga sätt och reagera snabbt. I vår riskkartläggning med kunderna hjälper vi till att identifiera brister och föreslå skadeförebyggande åtgärder, säger Peter Granlund.
Enorma summor
Databrott innebär inte alltid en fysisk skada. Det kan till exempel vara renommérisker eller ersättningar till följd av dataläckor, systemavbrott eller förlust av data som orsakas av skadlig kod.
- Det kan vara en utmaning att få ledningen för företag att överväga en ny och dyr försäkring, men det är väl värt besväret, säger Peter Granlund.
Nyligen utsattes till exempel ett stort globalt företag för ett dataintrång med skador som troligtvis kommer att landa på runt två miljarder. Hade de haft en försäkring skulle den ha kostat uppskattningsvis 20 miljoner kronor – något som med facit i hand varit ”billigt”.
- Då inser man snabbt att en bra cyberförsäkring är något man inte har råd att hoppa över, säger Peter Granlund.
Hotbilden inom databrott ökar, och If kan vänta sig ökad konkurrens på cyberförsäkringsområdet från globala aktörer. Läs mer här.
Bild: If
Nyckelord
Kontakter
Caroline StarckInformationschef
Tel:070-628 23 63caroline.starck@if.seJessica KällmanPressansvarig (föräldraledig)
jessica.kallman@if.seOsvald WiklanderVik. pressansvarig
Tel:+46 73 386 60 56osvald.wiklander@if.seBilder
Om
If är Nordens största försäkringsbolag, med över 4,5 miljoner kunder, både privatpersoner och företag. If har huvudkontor i Sverige och även verksamhet i Baltikum.
Vi försäkrar vart femte hem och personbil i Norden och erbjuder personförsäkring för individer och företag.
Vi är 10 000 anställda, fördelade på flera affärsområden och länder som tillsammans ser till att våra privatkunder och företagskunder får rätt hjälp.
If är helägt av finländska Sampo, som är noterat på Nasdaq-börsen i Helsingfors, Stockholm och Köpenhamn. 2025 blev Topdanmark en del av If.
Vårt löfte till våra kunder är kärnan i vår identitet – If hjälper mycket.
Följ If Skadeförsäkring
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från If Skadeförsäkring
Var tredje svensk känner julstress – främst på grund av ekonomin18.12.2025 06:31:00 CET | Pressmeddelande
Var tredje svensk upplever stress eller oro inför julen. Av dessa anger nästan fyra av tio att privatekonomin är den främsta orsaken. Det visar en ny undersökning från If.
Allt färre omkommer i jultrafiken – här är Sveriges mest olycksdrabbade vägar16.12.2025 06:31:00 CET | Pressmeddelande
Dödsfallen i trafiken under julhelgerna har minskat markant under de senaste tjugo åren. Inför årets julhelg har If sammanställt statistik över de mest olycksdrabbade vägarna.
Ny kartläggning: Var fjärde anmäld motorskada kan bero på sent utförd service8.12.2025 07:01:00 CET | Pressmeddelande
En ny kartläggning från If visar att var fjärde anmäld bilskada som rör bilens motor och drivlina kan bero på att bilen servats för sent eller inte alls. – Man kan inte ”serva ikapp” en bil. Att skjuta upp service ökar både risken för dyra reparationer och sämre säkerhet, säger Frida Wedin, motorexpert på If.
If i utökad julkampanj med Röda Korset1.12.2025 08:18:36 CET | Pressmeddelande
Även den här julen syns If och Röda Korset i en gemensam kampanj, för att belysa behovet av hjälp till människor i utsatthet. I år utvidgas kampanjen dessutom till Norge och Danmark.
Nordisk undersökning: Träning och ökad ekonomisk trygghet minskar stressen mest13.11.2025 06:31:00 CET | Pressmeddelande
Regelbunden fysisk aktivitet och ökad ekonomisk trygghet är det som skulle minska svenskarnas vardagsstress mest. Det visar Ifs nordiska undersökning om stress och arbetsplatshälsa.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum

