Smart sälja saker i januari – men gränsen går i sovrummet

Sista veckan innan januarilönen är för många den pengamässigt svåraste. Jul, nyår och mellandagsshoppingen ger extra utgifter och efter det är vägen lång till januarilönen.
En lösning för att få pengarna att räcka längre är att se sig om hemma efter saker som kan säljas.
Uppsvinget för second hand håller i sig och varje dag säljs tusentals kläder, prylar och möbler genom köp- och säljsajter eller på loppis. Men vissa saker köper vi helst inte begagnade.
Enligt en färsk undersökning från försäkringsbolaget If går mångas gräns i sovrummet – 58 procent av de knappt 3 500 svarande säger att de aldrig skulle köpa en sängmadrass begagnad medan 33 procent säger samma sak om en säng.
– Att köpa begagnade möbler är perfekt för den som just flyttat till en större bostad, eller till sitt första hem. Men gränsen verkar gå vid sängen – kanske av hygieniska eller rent känslomässiga skäl, säger Caroline Uliana, informationschef på If.
På tredje plats på listan över vad vi inte vill köpa begagnat kommer vuxenkläder – trots att sådana köps och säljs i second hand-butiker varje dag. Även konsertbiljetter och bilbarnstolar är något som man ofta inte vill köpa hur som helst.
– Det viktiga när man köper en bilbarnstol är att den inte varit med i en krock. Kontrollera bland annat att den inte är äldre än fem år och att låsanordningen för säkerhetsbältet fungerar. Det går också att hyra bilbarnstol genom If. Då kontrolleras den åt dig, annars måste du göra det själv, säger Caroline Uliana.
13 procent av de svarande i Ifs undersökning säger att de kan tänka sig att köpa allt möjligt i andra hand medan fyra procent inte vill köpa något alls.
Detta kan vi INTE tänka oss att köpa begagnat:
| Sängmadrass | 58% |
| Säng | 33% |
| Vuxenkläder | 24% |
| Konsertbiljetter | 18% |
| Bilbarnstol | 17% |
| Elektriska prylar | 15% |
| Porslin, glas, muggar | 14% |
| Barnkläder | 13% |
| Bil | 13% |
| Barnvagnar | 10% |
| Annat | 5% |
| Jag kan tänka mig köpa allt | 13% |
| Jag kan inte tänka mig att köpa någonting begagnat | 4% |
(flera svar möjliga)
Undersökningen är genomförd av opinions- och marknadsundersökningsföretaget YouGov. Under perioden 22 november - 6 december 2016 har sammanlagt 3 493 intervjuer via internet genomförts med män och kvinnor 18 år och äldre i Sverige.
Nyckelord
Kontakter
Caroline StarckInformationschef
Tel:070-628 23 63caroline.starck@if.seJessica KällmanPressansvarig (föräldraledig)
jessica.kallman@if.seOsvald WiklanderVik. pressansvarig
Tel:+46 73 386 60 56osvald.wiklander@if.seBilder
Om
If är Nordens största försäkringsbolag, med över 4,5 miljoner kunder, både privatpersoner och företag. If har huvudkontor i Sverige och även verksamhet i Baltikum.
Vi försäkrar vart femte hem och personbil i Norden och erbjuder personförsäkring för individer och företag.
Vi är 10 000 anställda, fördelade på flera affärsområden och länder som tillsammans ser till att våra privatkunder och företagskunder får rätt hjälp.
If är helägt av finländska Sampo, som är noterat på Nasdaq-börsen i Helsingfors, Stockholm och Köpenhamn. 2025 blev Topdanmark en del av If.
Vårt löfte till våra kunder är kärnan i vår identitet – If hjälper mycket.
Följ If Skadeförsäkring
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från If Skadeförsäkring
Var tredje svensk känner julstress – främst på grund av ekonomin18.12.2025 06:31:00 CET | Pressmeddelande
Var tredje svensk upplever stress eller oro inför julen. Av dessa anger nästan fyra av tio att privatekonomin är den främsta orsaken. Det visar en ny undersökning från If.
Allt färre omkommer i jultrafiken – här är Sveriges mest olycksdrabbade vägar16.12.2025 06:31:00 CET | Pressmeddelande
Dödsfallen i trafiken under julhelgerna har minskat markant under de senaste tjugo åren. Inför årets julhelg har If sammanställt statistik över de mest olycksdrabbade vägarna.
Ny kartläggning: Var fjärde anmäld motorskada kan bero på sent utförd service8.12.2025 07:01:00 CET | Pressmeddelande
En ny kartläggning från If visar att var fjärde anmäld bilskada som rör bilens motor och drivlina kan bero på att bilen servats för sent eller inte alls. – Man kan inte ”serva ikapp” en bil. Att skjuta upp service ökar både risken för dyra reparationer och sämre säkerhet, säger Frida Wedin, motorexpert på If.
If i utökad julkampanj med Röda Korset1.12.2025 08:18:36 CET | Pressmeddelande
Även den här julen syns If och Röda Korset i en gemensam kampanj, för att belysa behovet av hjälp till människor i utsatthet. I år utvidgas kampanjen dessutom till Norge och Danmark.
Nordisk undersökning: Träning och ökad ekonomisk trygghet minskar stressen mest13.11.2025 06:31:00 CET | Pressmeddelande
Regelbunden fysisk aktivitet och ökad ekonomisk trygghet är det som skulle minska svenskarnas vardagsstress mest. Det visar Ifs nordiska undersökning om stress och arbetsplatshälsa.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum


