Från axelfästen till reflekterande väskor – här är reflexens historia

Trodde du att reflexerna som ser till att fotgängare syns i mörkret är en modern företeelse? Faktum är att de har en lång historia, framför allt hos oss i Norden.
Fastsydda på kläder eller dinglande från fickor och ryggsäckar – reflexen har funnits med oss under lång tid. Men de lärde tvistar faktiskt om vem det egentligen var som uppfann den.
Den klassiska reflexbrickan verkar vara svensk från början. Alvar Thorson brukar få äran för att ha uppfunnit den år 1954 – han blev senare direktör på trafiksäkerhetsföreningen NTF.
Men redan på 1930-talet fanns en annan variant av den personliga reflexen på marknaden i USA: En metallbåge med en liten röd reflex som skulle spännas över axeln. Enligt ett tidningsurklipp var det en trafikpolis som uppfunnit denna pryl som var till för att skydda ”barn och andra fotgängare”.
Men efter detta verkar initiativen främst tagits i Skandinavien. I både Sverige och Finland skedde stora satsningar från och med 60-talet för att fotgängare skulle använda reflexbrickor – vilket också gav genomslag. Stora mängder delades ut i skolor, och företag började förstå att sponsrande av reflexer var ett sätt att synas i ett positivt sammanhang.
På 70-talet startade NTF ”Mamma, pappa, barn i trafiken” – en kurs där skolbarn upp till fjärde klass och deras föräldrar samlades på höstkvällar och tillsammans fick köra 3,5 kilometer i bil förbi uppställda pappfigurer. Vissa av figurerna hade reflexer, andra inte – poängen var att lära sig hur mycket sämre man syns utan reflexer i trafiken. Projektet slog igenom stort och hade tusentals deltagare redan första året – på vissa orter genomförs det fortfarande, 40 år senare.
Under 90-talet fick den klassiska prismafyllda brickan formad som en snöflinga eller katt sedan konkurrens av mjuka och böjbara reflexer som kunde tillverkas i helt nya former och färger.
Men för att en reflex ska fungera är det viktigaste inte hur den ser ut, utan att den faktiskt används.
I Finland står det sedan 1982 i trafiklagen att ”Gående som under mörker rör sig på väg skall i allmänhet använda vederbörlig reflex”. Det betyder dock inte att alla gör det - 40 procent av finnarna säger enligt en färsk undersökning från If att de alltid har reflex på sig i mörkret. Det är samtidigt högre siffror än i Sverige där motsvarande siffra – utan lagstiftning – är 29 procent.
Trots att själva reflexen har minst 80 år på nacken och att trafiksäkerhetsorganisationer och politiker lobbat för att de ska användas är det fortfarande en majoritet i de nordiska länderna som alltid eller ibland går i mörkret utan reflex.
Vi på If vill prata om reflexerna på ett nytt sätt och inspirera de som tycker att de är fula eller opraktiska. Det gör vi genom att samarbeta med klädföretaget Weekday. Läs mer om det här.
Nyckelord
Kontakter
Caroline StarckInformationschef
Tel:070-628 23 63caroline.starck@if.seJessica KällmanPressansvarig (föräldraledig)
jessica.kallman@if.seOsvald WiklanderVik. pressansvarig
Tel:+46 73 386 60 56osvald.wiklander@if.seBilder
Om
If är Nordens största försäkringsbolag, med över 4,5 miljoner kunder, både privatpersoner och företag. If har huvudkontor i Sverige och även verksamhet i Baltikum.
Vi försäkrar vart femte hem och personbil i Norden och erbjuder personförsäkring för individer och företag.
Vi är 10 000 anställda, fördelade på flera affärsområden och länder som tillsammans ser till att våra privatkunder och företagskunder får rätt hjälp.
If är helägt av finländska Sampo, som är noterat på Nasdaq-börsen i Helsingfors, Stockholm och Köpenhamn. 2025 blev Topdanmark en del av If.
Vårt löfte till våra kunder är kärnan i vår identitet – If hjälper mycket.
Följ If Skadeförsäkring
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från If Skadeförsäkring
Ny kartläggning: Var fjärde anmäld motorskada kan bero på sent utförd service8.12.2025 07:01:00 CET | Pressmeddelande
En ny kartläggning från If visar att var fjärde anmäld bilskada som rör bilens motor och drivlina kan bero på att bilen servats för sent eller inte alls. – Man kan inte ”serva ikapp” en bil. Att skjuta upp service ökar både risken för dyra reparationer och sämre säkerhet, säger Frida Wedin, motorexpert på If.
If i utökad julkampanj med Röda Korset1.12.2025 08:18:36 CET | Pressmeddelande
Även den här julen syns If och Röda Korset i en gemensam kampanj, för att belysa behovet av hjälp till människor i utsatthet. I år utvidgas kampanjen dessutom till Norge och Danmark.
Nordisk undersökning: Träning och ökad ekonomisk trygghet minskar stressen mest13.11.2025 06:31:00 CET | Pressmeddelande
Regelbunden fysisk aktivitet och ökad ekonomisk trygghet är det som skulle minska svenskarnas vardagsstress mest. Det visar Ifs nordiska undersökning om stress och arbetsplatshälsa.
Här är de vanligaste klimatriskerna för svenska villaägare6.11.2025 06:31:00 CET | Pressmeddelande
If och Anticimex har besiktat över 9 000 svenska småhus – och mer än var femte villa har brister som medför klimatrisker. Här är de vanligaste riskerna.
If Helps a lot report Q3: Small businesses increasingly aware of rising risks5.11.2025 09:01:00 CET | Pressmeddelande
Growth momentum for Sampo Group continued in the third quarter, with high demand for If’s business insurance. In our latest edition of the If helps a lot report we see a trend that reflects a changing business climate, where companies face increased risks and growing concern about long-term sick leave – particularly among small business owners.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum

