En av fyra negativa till självkörande bilar

Att bilar ska kunna köra utan hjälp från oss människor har varit en framtidsvision nästan ända sedan de först uppfanns - nu är detta verklighet. Utvecklingsarbete pågår både hos etablerade bilmärken och teknikjätten Google, och Volvo planerar att ha 100 testbilar ute på vägar i Göteborg år 2017.
Hos privatpersoner är reaktionerna på den nya tekniken blandade. I en undersökning från försäkringsbolaget If säger 30 procent av de över 3 700 svarande att de är positiva till självkörande bilar i trafiken – 31 procent säger sig vara neutrala medan 25 procent är negativa.
– Steget vi tar med den självkörande tekniken är kanske det största sedan bilen uppfanns - inte minst för föraren som för första gången måste släppa ratten och lita på att bilen vet vad den gör. Det, och att det ännu inte är särskilt känt hur den här tekniken egentligen fungerar, kan göra att många reagerar lite avvaktande, säger Dan Falconer, motorexpert på If.
En av de främsta förhoppningarna på de autonoma systemen är att de ska vara bättre än människor på att köra bil. Bättre uppsikt på faror, snabbare reaktionsförmåga och ett eliminerande av den mänskliga faktorn skulle kunna minska antalet olyckor kraftigt. Konsultföretaget McKinsey går längst och pratar om 90 procent färre incidenter när tekniken slagit igenom.
Men de svarande i Ifs undersökning är inte lika optimistiska. 46 procent tror visserligen på en olycksminskning, men de flesta av dem tror på en liten snarare än en kraftig förändring. Samtidigt tror 20 procent tvärtom att tekniken kommer att leda till fler olyckor. Mest pessimistiska är de yngre – i åldrarna 18-29 tror 24 procent att de nya bilarna kommer att leda till fler incidenter.
– Det finns många ovanor bland mänskliga förare som en självkörande bil inte har. Datorn och sensorerna somnar inte bakom ratten, sms:ar inte under färd och kör inte rattfulla – det talar för att skadorna kommer att minska. Men ännu är det alldeles för tidigt att säga med hur mycket, säger Dan Falconer.
Men även det mest avancerade system kan fallera. Det skapar en viktig fråga inför framtiden: Vem ansvarar egentligen för en olycka som orsakats av en bil som kör sig själv? Volvo, Mercedes och Google har alla sagt att de tänker ersätta kostnaderna om deras bilar orsakar olyckor när de är i automatiskt läge, men exakt hur detta ska gå till är inte klart.
Samtidigt har regeringen tillsatt en utredning för att titta på om och i så fall hur trafiklagstiftningen kan ändras, bland annat gällande ansvar, för att bana väg för bilarna.
– Även om det dröjer innan självkörande bilar blir vanliga på våra vägar rör sig tekniken snabbt framåt. De här ansvarsfrågorna måste lösas snarast möjligt för att slippa stora problem senare, säger Dan Falconer.
För ytterligare information vänligen kontakta Jessica Källman, Pressansvarig. Mobil: 0768 69 10 82 E-post: jessica.kallman@if.se
Undersökningen är genomförd av opinions- och marknadsundersökningsföretaget YouGov. Under perioden 21 oktober - 2 november 2015 har sammanlagt 3955 intervjuer via internet genomförts med män och kvinnor 18+ i Sverige.
Nyckelord
Kontakter
Caroline StarckInformationschef
Tel:070-628 23 63caroline.starck@if.seJessica KällmanPressansvarig (föräldraledig)
jessica.kallman@if.seOsvald WiklanderVik. pressansvarig
Tel:+46 73 386 60 56osvald.wiklander@if.seBilder
Om
If är Nordens största försäkringsbolag, med över 4,5 miljoner kunder, både privatpersoner och företag. If har huvudkontor i Sverige och även verksamhet i Baltikum.
Vi försäkrar vart femte hem och personbil i Norden och erbjuder personförsäkring för individer och företag.
Vi är 10 000 anställda, fördelade på flera affärsområden och länder som tillsammans ser till att våra privatkunder och företagskunder får rätt hjälp.
If är helägt av finländska Sampo, som är noterat på Nasdaq-börsen i Helsingfors, Stockholm och Köpenhamn. 2025 blev Topdanmark en del av If.
Vårt löfte till våra kunder är kärnan i vår identitet – If hjälper mycket.
Följ If Skadeförsäkring
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från If Skadeförsäkring
Var tredje svensk känner julstress – främst på grund av ekonomin18.12.2025 06:31:00 CET | Pressmeddelande
Var tredje svensk upplever stress eller oro inför julen. Av dessa anger nästan fyra av tio att privatekonomin är den främsta orsaken. Det visar en ny undersökning från If.
Allt färre omkommer i jultrafiken – här är Sveriges mest olycksdrabbade vägar16.12.2025 06:31:00 CET | Pressmeddelande
Dödsfallen i trafiken under julhelgerna har minskat markant under de senaste tjugo åren. Inför årets julhelg har If sammanställt statistik över de mest olycksdrabbade vägarna.
Ny kartläggning: Var fjärde anmäld motorskada kan bero på sent utförd service8.12.2025 07:01:00 CET | Pressmeddelande
En ny kartläggning från If visar att var fjärde anmäld bilskada som rör bilens motor och drivlina kan bero på att bilen servats för sent eller inte alls. – Man kan inte ”serva ikapp” en bil. Att skjuta upp service ökar både risken för dyra reparationer och sämre säkerhet, säger Frida Wedin, motorexpert på If.
If i utökad julkampanj med Röda Korset1.12.2025 08:18:36 CET | Pressmeddelande
Även den här julen syns If och Röda Korset i en gemensam kampanj, för att belysa behovet av hjälp till människor i utsatthet. I år utvidgas kampanjen dessutom till Norge och Danmark.
Nordisk undersökning: Träning och ökad ekonomisk trygghet minskar stressen mest13.11.2025 06:31:00 CET | Pressmeddelande
Regelbunden fysisk aktivitet och ökad ekonomisk trygghet är det som skulle minska svenskarnas vardagsstress mest. Det visar Ifs nordiska undersökning om stress och arbetsplatshälsa.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum

