Modepionjären Örjan Andersson lanserar reflexkollektion med If

Vi nordbor är dåliga på att använda reflex, trots mörkret och det faktum att en reflex halverar risken för att man ska bli påkörd. En ny undersökning från försäkringsbolaget If visar att tre av fyra (76 procent) av svenskarna sällan eller aldrig bär reflex. Bland unga är det mindre än två av tio som alltid har reflex när de är ute i mörkret. Glömska och fåfänga uppges som främsta orsak.
Därför lanserar If en reflexkollektion i samarbete med jeansdesignern tillika grundare av Cheap Monday och Weekday, Örjan Andersson. Kampanjen är en uppföljning på förra årets Guldäggsbelönade kampanj tillsammans med märket BACK för att fler ska använda reflexer under årets mörka månader.
– Vi är väldigt glada över att Örjan Andersson tog sig an uppdraget i år. Han är en sann pionjär och har en förmåga att få stort genomslag med sina konceptuella idéer, säger Katarina Mohlin, kommunikationschef på If.
För Örjan Andersson var det lockande med ett samarbete där snygg design och kalla fakta fick gå hand i hand.
– Jag gick igång direkt på själva konceptet – en klädkollektion som kan rädda liv. Speciellt med förra årets succé i åtanke. Det är ett sympatiskt projekt som uppmanar till säkerhet för alla. Om jag så bara ser en enda person med reflexbyxorna på stan vet jag att det har gjort skillnad, säger Örjan Andersson.
Kampanjen har i år även spridit sig till våra nordiska grannländer. I Norge är det modeskaparna Mardou & Dean och i Finland Laura Juslin som kommer att lansera sina respektive kollektioner i samarbete med If.
Örjan Anderssons kollektion kommer att spegla hans egna streetiga stil och består av en unisex-uniform som går att kombinera i oändliga former - ett par jeans med reflexrevärer, en bomberjacka, keps, mössa och sweatshirt.
Kläderna finns i butik från den 6 november och kommer att säljas hos Från Ö till A online och i butik, Åhléns City i Göteborg och Stockholm.
Läs mer om initiativet och se filmen på If.se/reflectif
#ÖAxIf
För mer information, kontakta:
Caroline Uliana, informationschef If
070-628 23 63
Nyckelord
Kontakter
Caroline StarckInformationschef
Tel:070-628 23 63caroline.starck@if.seJessica KällmanPressansvarig (föräldraledig)
jessica.kallman@if.seOsvald WiklanderVik. pressansvarig
Tel:+46 73 386 60 56osvald.wiklander@if.seBilder
Om
If är Nordens största försäkringsbolag, med över 4,5 miljoner kunder, både privatpersoner och företag. If har huvudkontor i Sverige och även verksamhet i Baltikum.
Vi försäkrar vart femte hem och personbil i Norden och erbjuder personförsäkring för individer och företag.
Vi är 10 000 anställda, fördelade på flera affärsområden och länder som tillsammans ser till att våra privatkunder och företagskunder får rätt hjälp.
If är helägt av finländska Sampo, som är noterat på Nasdaq-börsen i Helsingfors, Stockholm och Köpenhamn. 2025 blev Topdanmark en del av If.
Vårt löfte till våra kunder är kärnan i vår identitet – If hjälper mycket.
Följ If Skadeförsäkring
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från If Skadeförsäkring
Var tredje svensk känner julstress – främst på grund av ekonomin18.12.2025 06:31:00 CET | Pressmeddelande
Var tredje svensk upplever stress eller oro inför julen. Av dessa anger nästan fyra av tio att privatekonomin är den främsta orsaken. Det visar en ny undersökning från If.
Allt färre omkommer i jultrafiken – här är Sveriges mest olycksdrabbade vägar16.12.2025 06:31:00 CET | Pressmeddelande
Dödsfallen i trafiken under julhelgerna har minskat markant under de senaste tjugo åren. Inför årets julhelg har If sammanställt statistik över de mest olycksdrabbade vägarna.
Ny kartläggning: Var fjärde anmäld motorskada kan bero på sent utförd service8.12.2025 07:01:00 CET | Pressmeddelande
En ny kartläggning från If visar att var fjärde anmäld bilskada som rör bilens motor och drivlina kan bero på att bilen servats för sent eller inte alls. – Man kan inte ”serva ikapp” en bil. Att skjuta upp service ökar både risken för dyra reparationer och sämre säkerhet, säger Frida Wedin, motorexpert på If.
If i utökad julkampanj med Röda Korset1.12.2025 08:18:36 CET | Pressmeddelande
Även den här julen syns If och Röda Korset i en gemensam kampanj, för att belysa behovet av hjälp till människor i utsatthet. I år utvidgas kampanjen dessutom till Norge och Danmark.
Nordisk undersökning: Träning och ökad ekonomisk trygghet minskar stressen mest13.11.2025 06:31:00 CET | Pressmeddelande
Regelbunden fysisk aktivitet och ökad ekonomisk trygghet är det som skulle minska svenskarnas vardagsstress mest. Det visar Ifs nordiska undersökning om stress och arbetsplatshälsa.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum

