ID-stölderna ökar allt mer – så skyddar du dig

Bara under 2014 ökade antalet kända identitetsstölder med 12 procent till 67 000 stycken. Samtidigt ökade också bedragarnas omsättning från 2,7 till 3,7 miljarder kronor, enligt siffror från kreditupplysningsföretaget UC.
Det vanligaste målet med bedrägerierna är att beställa varor på nätet – strax över hälften av fallen har gått till på det viset. Fakturorna för köpen har sedan skickats till offret. Men de kriminella kan också vara ute efter att öppna bankkonton, skaffa kreditkort eller teckna lån i offrets namn.
Ibland har flera personer i samma bostadsområde drabbats – då har bedragarna troligen letat igenom postlådorna ute på gatan för att komma över brev med personnummer och andra uppgifter.
Att drabbas av en identitetsstöld kan vara mycket obehagligt och kännas som att någon gjort intrång i ens privatliv. Att avsäga sig lån och avbeställa produkter man själv inte köpt innebär ofta också en hel del jobb.
För att kunna stödja dem som råkat ut detta lyfter If nu in hjälp vid ID-stöld i hemförsäkringen. Genom den kan du få ersättning för juridisk hjälp så att du kan avvisa krav och rätta till fel som följt på stölden, men även rådgivning för att förebygga brottet och assistans för att begränsa skadan.
Precis som hos andra bolag med liknande försäkringar kan man inte få ersättning för pengar som man blivit av med eller administrativa kostnader.
ID-stöldsförsäkringen ingår i hemförsäkringarna Stor och Extra från och med den 1 september 2015 – självklart även om du köpt din försäkring innan det datumet. Läs mer om hur den fungerar genom att klicka här.
Tips för att skydda dig mot ID-stöld:
- Sätt ett ordentligt lås på brevlådan.
- Lämna aldrig ut ditt personnummer om du inte vet vad det ska användas till.
- Var uppmärksam på bekräftelser du får via e-post eller brev: Beställningar, nya bankengagemang eller adressändring. Många som råkat ut för identitetsstöld upptäcker det först när bekräftelser på köp kommer.
- Ha inte ditt födelsedatum synligt på Facebook och andra sociala nätverk.
- Om du tappat en identitetshandling, som pass eller körkort, se snabbt till att spärra det hos utfärdaren och anmäl till polisen och kreditupplysningsföretag.
Nyckelord
Kontakter
Caroline StarckInformationschef
Tel:070-628 23 63caroline.starck@if.seJessica KällmanPressansvarig (föräldraledig)
jessica.kallman@if.seOsvald WiklanderVik. pressansvarig
Tel:+46 73 386 60 56osvald.wiklander@if.seBilder
Om
If är Nordens största försäkringsbolag, med över 4,5 miljoner kunder, både privatpersoner och företag. If har huvudkontor i Sverige och även verksamhet i Baltikum.
Vi försäkrar vart femte hem och personbil i Norden och erbjuder personförsäkring för individer och företag.
Vi är 10 000 anställda, fördelade på flera affärsområden och länder som tillsammans ser till att våra privatkunder och företagskunder får rätt hjälp.
If är helägt av finländska Sampo, som är noterat på Nasdaq-börsen i Helsingfors, Stockholm och Köpenhamn. 2025 blev Topdanmark en del av If.
Vårt löfte till våra kunder är kärnan i vår identitet – If hjälper mycket.
Följ If Skadeförsäkring
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från If Skadeförsäkring
Var tredje svensk känner julstress – främst på grund av ekonomin18.12.2025 06:31:00 CET | Pressmeddelande
Var tredje svensk upplever stress eller oro inför julen. Av dessa anger nästan fyra av tio att privatekonomin är den främsta orsaken. Det visar en ny undersökning från If.
Allt färre omkommer i jultrafiken – här är Sveriges mest olycksdrabbade vägar16.12.2025 06:31:00 CET | Pressmeddelande
Dödsfallen i trafiken under julhelgerna har minskat markant under de senaste tjugo åren. Inför årets julhelg har If sammanställt statistik över de mest olycksdrabbade vägarna.
Ny kartläggning: Var fjärde anmäld motorskada kan bero på sent utförd service8.12.2025 07:01:00 CET | Pressmeddelande
En ny kartläggning från If visar att var fjärde anmäld bilskada som rör bilens motor och drivlina kan bero på att bilen servats för sent eller inte alls. – Man kan inte ”serva ikapp” en bil. Att skjuta upp service ökar både risken för dyra reparationer och sämre säkerhet, säger Frida Wedin, motorexpert på If.
If i utökad julkampanj med Röda Korset1.12.2025 08:18:36 CET | Pressmeddelande
Även den här julen syns If och Röda Korset i en gemensam kampanj, för att belysa behovet av hjälp till människor i utsatthet. I år utvidgas kampanjen dessutom till Norge och Danmark.
Nordisk undersökning: Träning och ökad ekonomisk trygghet minskar stressen mest13.11.2025 06:31:00 CET | Pressmeddelande
Regelbunden fysisk aktivitet och ökad ekonomisk trygghet är det som skulle minska svenskarnas vardagsstress mest. Det visar Ifs nordiska undersökning om stress och arbetsplatshälsa.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum

