Fyra av tio unga cyklar med hörlurar

På bussen, på promenaden och på löprundan – vi är många som lyssnar på något nästan var vi än går. Men enligt en enkätundersökning från försäkringsbolaget If har hörlurarna även blivit mycket vanliga i trafiken – och då är det inte bara fotgängare det handlar om.
Fyra av tio svarande mellan 18 och 29 år säger att de ofta eller alltid har sina hörlurar på sig när de cyklar. Bara 28 procent säger att de aldrig har det. Att lyssna på musik på cykeln är mer problematiskt än att göra det på bussen – man kan nämligen råka rejält illa ut i trafiken.
– Både hörlurar och öronsnäckor kan göra att du inte hör bilar som närmar sig bakifrån eller från en sidogata. Du kan missa bilar som tutar för att varna dig och får helt enkelt svårare att bedöma trafiksituationen omkring dig, säger Caroline Uliana, informationschef på If.
För några år sedan gick Trafikverket ut och varnade både cyklister och fotgängare för att ha hörlurar på sig i trafiken, efter att flera dödsolyckor med fotgängare på järnvägskorsningar inträffat på kort tid.
I Ifs undersökning säger 63 procent av de mellan 18 och 29 också att de ofta eller alltid har på sig hörlurar när de är ute och går. För fotgängare är risken störst när de ska korsa en väg eller järnväg - för cyklister som tar sig fram på körbanan gäller det att hela tiden vara uppmärksam på omgivningen.
– Att kunna använda hörseln och inte bara synen för att läsa av en trafiksituation kan vara skillnaden mellan en vanlig cykeltur och en allvarlig olycka, säger Caroline Uliana.
Brukar du ha hörlurar när du cyklar? (alla svarande har angett att de brukar cykla)
| . | Alla åldrar | 18-29 år |
| Alltid | 7 % | 14 % |
| Ofta | 13% | 28 % |
| Någon enstaka gång | 21 % | 30 % |
| Aldrig | 60 % | 28 % |
Brukar du ha hörlurar när du är ute och går?
| . | Alla åldrar | 18-29 år |
| Alltid | 9 % | 21 % |
| Ofta | 22 % | 42 % |
| Någon enstaka gång | 28 % | 27 % |
| Aldrig | 41 % | 10 % |
Antal svarande: 3583.
Undersökningen är genomförd av opinions- och marknadsundersökningsföretaget YouGov. Under perioden 13-27 mars 2015 har intervjuer via internet genomförts med män och kvinnor 18+ i Sverige.
För ytterligare information: Tobias Edlund, Presskontakt If Sverige. Mobil: 070-858 97 86 E-post: tobias.edlund@if.se
Nyckelord
Kontakter
Caroline StarckInformationschef
Tel:070-628 23 63caroline.starck@if.seJessica KällmanPressansvarig (föräldraledig)
jessica.kallman@if.seOsvald WiklanderVik. pressansvarig
Tel:+46 73 386 60 56osvald.wiklander@if.seBilder
Om
If är Nordens största försäkringsbolag, med över 4,5 miljoner kunder, både privatpersoner och företag. If har huvudkontor i Sverige och även verksamhet i Baltikum.
Vi försäkrar vart femte hem och personbil i Norden och erbjuder personförsäkring för individer och företag.
Vi är 10 000 anställda, fördelade på flera affärsområden och länder som tillsammans ser till att våra privatkunder och företagskunder får rätt hjälp.
If är helägt av finländska Sampo, som är noterat på Nasdaq-börsen i Helsingfors, Stockholm och Köpenhamn. 2025 blev Topdanmark en del av If.
Vårt löfte till våra kunder är kärnan i vår identitet – If hjälper mycket.
Följ If Skadeförsäkring
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från If Skadeförsäkring
Var tredje svensk känner julstress – främst på grund av ekonomin18.12.2025 06:31:00 CET | Pressmeddelande
Var tredje svensk upplever stress eller oro inför julen. Av dessa anger nästan fyra av tio att privatekonomin är den främsta orsaken. Det visar en ny undersökning från If.
Allt färre omkommer i jultrafiken – här är Sveriges mest olycksdrabbade vägar16.12.2025 06:31:00 CET | Pressmeddelande
Dödsfallen i trafiken under julhelgerna har minskat markant under de senaste tjugo åren. Inför årets julhelg har If sammanställt statistik över de mest olycksdrabbade vägarna.
Ny kartläggning: Var fjärde anmäld motorskada kan bero på sent utförd service8.12.2025 07:01:00 CET | Pressmeddelande
En ny kartläggning från If visar att var fjärde anmäld bilskada som rör bilens motor och drivlina kan bero på att bilen servats för sent eller inte alls. – Man kan inte ”serva ikapp” en bil. Att skjuta upp service ökar både risken för dyra reparationer och sämre säkerhet, säger Frida Wedin, motorexpert på If.
If i utökad julkampanj med Röda Korset1.12.2025 08:18:36 CET | Pressmeddelande
Även den här julen syns If och Röda Korset i en gemensam kampanj, för att belysa behovet av hjälp till människor i utsatthet. I år utvidgas kampanjen dessutom till Norge och Danmark.
Nordisk undersökning: Träning och ökad ekonomisk trygghet minskar stressen mest13.11.2025 06:31:00 CET | Pressmeddelande
Regelbunden fysisk aktivitet och ökad ekonomisk trygghet är det som skulle minska svenskarnas vardagsstress mest. Det visar Ifs nordiska undersökning om stress och arbetsplatshälsa.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum

