If Skadeförsäkring

If lanserar reflexkollektion tillsammans med modemärket BACK

Dela
Under årets mörka månader ökar antalet påkörda i trafiken. Trots att en reflex halverar olycksrisken, går två av tre svenskar utan. Unga är sämst på att använda reflex. Glömska och fåfänga uppges vara den största orsaken. Tillsammans med modemärket BACK lanserar nu If reflexkollektionen Watch Your Back för att vidga begreppet reflex och sudda bort töntstämpeln.

En  undersökning från försäkringsbolaget If visar att svenskarna är sämst i  Norden på att använda reflex. Nära två av tre personer (63 procent) bär  aldrig eller bara ibland reflex när de är ute i mörkret. Minst är  användandet hos unga där fler än sju av tio personer mellan 18 och 29 år  uppger glömska och fåfänga som främsta orsak.

För att få fler att synas i mörkret lanserar nu If i samarbete med BACK en reflexkollektion.

– Nästan alla vet  att man bör ha reflex i mörkret, men har det ändå inte. Genom det här  samarbetet vill vi hitta en ny lösning på det problemet. Min förhoppning  är att vi med det här initiativet kan inspirera fler klädmärken och  privatpersoner att börja experimentera med snygga kläder som syns i  mörkret, säger Katarina Mohlin, kommunikationschef på If.

Reflexkollektionen består av ytterplagg och accessoarer gjorda i ett reflekterande material. Härser du filmen som visar hur plaggen lyser i mörkret.

Bakom designen står  modemärket BACK som 2013 utsågs till Årets Designer på Elle-galan och  just nu är aktuell som pristagare till det prestigefyllda designpriset  Torsten och Wanja Söderbergs pris.

– Med hög kreativ förmåga och mod att alltid våga tänka nytt kändes BACK som en bra samarbetspartner, säger Katarina Mohlin.

Ann-Sofie Back, designchef på BACK, nappade direkt på samarbetet.

Jag  har ju alltid inspirerats av företeelser jag har svårt för, den här  gången är det funktionsplagg/material. Och som hundägare vandrar jag  mycket i mörkret, det är ju skitfarligt om man inte syns, säger  Ann-Sofie Back, designer och grundare av BACK.

Reflexkollektionen  finns i butik den 24:e november och kommer att säljas på Aplace,  Sneakersnstuff, Åhléns City, Ted & Teresa samt på StyleBy.nu/shop  och på BACKs webshop.

Läs mer om initiativet på if.se/watchyourback

#watchyourback

För mer information: Kajsa Svärd, presskontakt If Sverige, 070-883 64 11, kajsa.svard@if.se

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Om

If Skadeförsäkring
If Skadeförsäkring

106 80 Stockholm

0771-655 655

If är Nordens största försäkringsbolag, med över 4,5 miljoner kunder, både privatpersoner och företag. If har huvudkontor i Sverige och även verksamhet i Baltikum.  

Vi försäkrar vart femte hem och personbil i Norden och erbjuder personförsäkring för individer och företag.  

Vi är 10 000 anställda, fördelade  på flera affärsområden och länder som tillsammans ser till att våra privatkunder och företagskunder får rätt hjälp.  

If är helägt av finländska Sampo, som är noterat på Nasdaq-börsen i Helsingfors, Stockholm och Köpenhamn. 2025 blev Topdanmark en del av If.  

Vårt löfte till våra kunder är kärnan i vår identitet – If hjälper mycket.

Följ If Skadeförsäkring

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från If Skadeförsäkring

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye