Försäkringsbolag samarbetar kring forskning om klimatskador

Fyra nordiska försäkringsbolag kommer tillsammans med forskningscentret NORD-STAR att utveckla en ny teknik för att ge husägare praktisk information om hur klimatrelaterade skador kan undvikas där de bor.
2011 ser ut att bli det mest kostsamma året hittills ur ett klimatskadeperspektiv. Extremt väder har drabbat alla de nordiska länderna på senare tid. Flera oväder under december, senast nu i julhelgen, har lett till att många drabbats av skador till följd av stormar och extremt höga vattennivåer.
– Skadeutbetalningarna har stigit kraftigt för hela försäkringsbranschen de senaste åren och prognoserna säger att de kommer att stiga ännu mer i Norden under kommande år. Därför kommer försäkringsbolagen att börja arbeta ännu mer aktivt med skadeförebyggande åtgärder, både enskilt och tillsammans - men också i samarbete med forskare och husägare, säger Mats Nordenskjöld, chef för Public Affairs på If.
Försäkringsbranschen är traditionellt mycket konkurrensutsatt, men branschens klimatmöte i Köpenhamn 2009 inspirerade chefer på If, Trygg-Hansa, Gjensidige, och Tryg att samlas för att diskutera möjligheter till samarbete om klimatrelaterade skador. Bolagen var bland annat överens om att stödja nordisk klimatforskning genom att utveckla ett webbaserat verktyg som kunderna kan använda för att utvärdera risken för klimatrelaterade skador som översvämningar, jordskred och liknande.
– Tänk dig en familj som överväger att bygga sitt drömhus nära vattnet. Vi ska utveckla ett webbaserat visualiseringsprogram som bland annat visar om området är utsatt för översvämningar idag och hur det kommer att bli i framtiden. Programmet kommer också att visa om det finns åtgärder som kan minska risken för byggskador på grund av exempelvis översvämningar eller starka vindar, och hur det kan påverka försäkringspremien positivt, säger klimatforskare Björn-Ola Linnér vid Linköpings universitet.
Björn-Ola Linnér tillägger att dataprogrammet främst tas fram för privata husägare, men att det också kan användas av andra grupper såsom markplanerare och fastighetsmäklare.
– Det finns många skador som enkelt kan förebyggas. Både lokala myndigheter, företag och enskilda husägare har möjlighet att agera mer "klimatsmart", och vi vill hjälpa dem, säger Sofia Hagman, CSR-ansvarig på Trygg-Hansa.
Nyckelord
Kontakter
Caroline StarckInformationschef
Tel:070-628 23 63caroline.starck@if.seJessica KällmanPressansvarig (föräldraledig)
jessica.kallman@if.seOsvald WiklanderVik. pressansvarig
Tel:+46 73 386 60 56osvald.wiklander@if.seBilder
Om
If är Nordens största försäkringsbolag, med över 4,5 miljoner kunder, både privatpersoner och företag. If har huvudkontor i Sverige och även verksamhet i Baltikum.
Vi försäkrar vart femte hem och personbil i Norden och erbjuder personförsäkring för individer och företag.
Vi är 10 000 anställda, fördelade på flera affärsområden och länder som tillsammans ser till att våra privatkunder och företagskunder får rätt hjälp.
If är helägt av finländska Sampo, som är noterat på Nasdaq-börsen i Helsingfors, Stockholm och Köpenhamn. 2025 blev Topdanmark en del av If.
Vårt löfte till våra kunder är kärnan i vår identitet – If hjälper mycket.
Följ If Skadeförsäkring
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från If Skadeförsäkring
Var tredje svensk känner julstress – främst på grund av ekonomin18.12.2025 06:31:00 CET | Pressmeddelande
Var tredje svensk upplever stress eller oro inför julen. Av dessa anger nästan fyra av tio att privatekonomin är den främsta orsaken. Det visar en ny undersökning från If.
Allt färre omkommer i jultrafiken – här är Sveriges mest olycksdrabbade vägar16.12.2025 06:31:00 CET | Pressmeddelande
Dödsfallen i trafiken under julhelgerna har minskat markant under de senaste tjugo åren. Inför årets julhelg har If sammanställt statistik över de mest olycksdrabbade vägarna.
Ny kartläggning: Var fjärde anmäld motorskada kan bero på sent utförd service8.12.2025 07:01:00 CET | Pressmeddelande
En ny kartläggning från If visar att var fjärde anmäld bilskada som rör bilens motor och drivlina kan bero på att bilen servats för sent eller inte alls. – Man kan inte ”serva ikapp” en bil. Att skjuta upp service ökar både risken för dyra reparationer och sämre säkerhet, säger Frida Wedin, motorexpert på If.
If i utökad julkampanj med Röda Korset1.12.2025 08:18:36 CET | Pressmeddelande
Även den här julen syns If och Röda Korset i en gemensam kampanj, för att belysa behovet av hjälp till människor i utsatthet. I år utvidgas kampanjen dessutom till Norge och Danmark.
Nordisk undersökning: Träning och ökad ekonomisk trygghet minskar stressen mest13.11.2025 06:31:00 CET | Pressmeddelande
Regelbunden fysisk aktivitet och ökad ekonomisk trygghet är det som skulle minska svenskarnas vardagsstress mest. Det visar Ifs nordiska undersökning om stress och arbetsplatshälsa.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum

