Se upp för onödiga reseförsäkringar på nätet
Resebolagen lurar många svenskar att köpa en dyr reseförsäkring helt i onödan.
Dags för utlandssemester? Men vad är det egentligen man betalar för när man köper en resa på nätet? Bara resan eller en massa annat som man inte har bett om och inte ens vet att man har köpt?
Om man köper resan på hos en resebyrå eller per telefon måste säljaren enligt lag fråga om man vill ha reseförsäkring, avbeställningsskydd eller andra tilläggstjänster. På nätet verkar man ha glömt det. De allra flesta frågar inte, utan utgår från att man vill ha avbeställningsskydd och reseförsäkring, trots att de försäkringar som erbjuds är absurt dyra och i de flesta fall helt onödiga.
– Många köper en dyr extraförsäkring från resebolagen helt i onödan. Alla försäkringsbolag kan med ett tillägg till hemförsäkringen erbjuda mer prisvärt alternativ, men det håller resebolagen tyst om, säger Björn Jonason, produktspecialist på If.
En ouppmärksam tvåbarnsfamilj som bokar en veckas semester på Rhodos får betala minst 1 634 kronor extra för olika försäkringar. Det är drygt 233 kronor per dag, vilket motsvarar en årspremie på drygt 85 000 kronor. Hur farligt är det egentligen att resa?
Låt oss börja med avbeställningsskyddet. Om man köper en resa på Internet betalar man den som regel med någon form av konto- eller kreditkort. I de flesta fall finns inga alternativ, i några fall kan man välja direktbetalning via sin bank. Betalar man med kort ingår i de allra flesta fall ett avbeställningsskydd. Skyddet gäller för hela familjen. Av de kort vi tittat på är det bara två (Amex Blue och Amex Green) som inte inkluderar avbeställningsskydd när man köper resan med deras kort.
Reseförsäkringen då? Redan hemförsäkringen ger ett bra reseskydd för hela familjen - och gäller ett helt år. Försäkringen betalar för sjukvårdskostnader och hemtransport. Dessutom ingår alltid överfallsskydd, ansvarsskydd och rättsskydd.
Om de resande ska vara borta längre än 45 dagar, eller exempelvis vill ha rätt till ersättningsresa om mer än halva restiden blir outnyttjad på grund av sjukdom eller olycka, bör man teckna ett resetillägg till hemförsäkringen. Då slipper man dessutom betala självrisk om något skulle hända i hemmet medan man är bortrest. Resetillägget kostar cirka 400 kronor om året och gäller alla familjens resor under ett helt år, oavsett om man åker tillsammans eller var för sig. I exemplet med familjen ovan innebär det att man sparar drygt 1 200 kronor på en enda resa. Pengar som kan användas till något roligare än en onödig försäkring. Men det informerar inte en enda resesajt om.
För ytterligare information vänligen kontakta: Caroline Uliana, Pressansvarig Sverige. Mobil: 070-628 23 63
If Skadeförsäkring är Nordens ledande skadeförsäkringsbolag med cirka 3,6 miljoner kunder i Norden och Baltikum. Ifs premieinkomst uppgick år 2005 till 37 miljarder svenska kronor och antalet anställda är 6 600. If ingår i finanskoncernen Sampo Plc.
Kontakter
Caroline StarckInformationschef
Tel:070-628 23 63caroline.starck@if.seJessica KällmanPressansvarig (föräldraledig)
jessica.kallman@if.seOsvald WiklanderVik. pressansvarig
Tel:+46 73 386 60 56osvald.wiklander@if.seOm
If är Nordens största försäkringsbolag, med över 4,5 miljoner kunder, både privatpersoner och företag. If har huvudkontor i Sverige och även verksamhet i Baltikum.
Vi försäkrar vart femte hem och personbil i Norden och erbjuder personförsäkring för individer och företag.
Vi är 10 000 anställda, fördelade på flera affärsområden och länder som tillsammans ser till att våra privatkunder och företagskunder får rätt hjälp.
If är helägt av finländska Sampo, som är noterat på Nasdaq-börsen i Helsingfors, Stockholm och Köpenhamn. 2025 blev Topdanmark en del av If.
Vårt löfte till våra kunder är kärnan i vår identitet – If hjälper mycket.
Följ If Skadeförsäkring
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från If Skadeförsäkring
Var tredje svensk känner julstress – främst på grund av ekonomin18.12.2025 06:31:00 CET | Pressmeddelande
Var tredje svensk upplever stress eller oro inför julen. Av dessa anger nästan fyra av tio att privatekonomin är den främsta orsaken. Det visar en ny undersökning från If.
Allt färre omkommer i jultrafiken – här är Sveriges mest olycksdrabbade vägar16.12.2025 06:31:00 CET | Pressmeddelande
Dödsfallen i trafiken under julhelgerna har minskat markant under de senaste tjugo åren. Inför årets julhelg har If sammanställt statistik över de mest olycksdrabbade vägarna.
Ny kartläggning: Var fjärde anmäld motorskada kan bero på sent utförd service8.12.2025 07:01:00 CET | Pressmeddelande
En ny kartläggning från If visar att var fjärde anmäld bilskada som rör bilens motor och drivlina kan bero på att bilen servats för sent eller inte alls. – Man kan inte ”serva ikapp” en bil. Att skjuta upp service ökar både risken för dyra reparationer och sämre säkerhet, säger Frida Wedin, motorexpert på If.
If i utökad julkampanj med Röda Korset1.12.2025 08:18:36 CET | Pressmeddelande
Även den här julen syns If och Röda Korset i en gemensam kampanj, för att belysa behovet av hjälp till människor i utsatthet. I år utvidgas kampanjen dessutom till Norge och Danmark.
Nordisk undersökning: Träning och ökad ekonomisk trygghet minskar stressen mest13.11.2025 06:31:00 CET | Pressmeddelande
Regelbunden fysisk aktivitet och ökad ekonomisk trygghet är det som skulle minska svenskarnas vardagsstress mest. Det visar Ifs nordiska undersökning om stress och arbetsplatshälsa.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum
