Onödiga försäkringar kostar svensken miljoner
Köper du en tilläggsförsäkring av optikern när du skaffar nya glasögon? Eller hakar på säljarens erbjudande om en billig extraförsäkring när du köper ny mobil? Då lägger du ut pengar i onödan. Och du är inte ensam om det. Svenskarna köper varje år onödiga extraförsäkringar för miljontals kronor.
När man skaffar nya glasögon, en ny mobil eller nya vitvaror till hemmet erbjuder säljaren ofta även en försäkring som ska täcka skada på eller förlust av varan under en tid. Priset på försäkringen uppgår ofta till flera hundra kronor. Och den gäller inte om du har varit oaktsam eller om skadan på annat sätt är ditt eget fel.
Det är i allmänhet onödigt att lägga ut pengar på den här typen av försäkringar, säger Björn Jonason, produktspecialist på If. Hemförsäkringen med ett oturstillägg för ca 425 kr om året täcker rödvin på mattan, mobil som tappats i toaletten och när barnen drar sönder ens glasögon,.
Reseförsäkringar är en annan typ av försäkring som många lägger onödiga pengar på. Efter det senaste årets katastrofer har många resenärer blivit medvetna om behovet av en bra rese-försäkring, men tendensen tycks ha blivit att människor istället överförsäkrar sig. Semestrande svenskar betalar mycket pengar för försäkringar som resebolagen säljer i samband med köp av resa och som i många fall knappast tillför något extra skydd.
Många köper en dyr extraförsäkring från resebolagen helt i onödan. Redan hemförsäkringen ger ett bra reseskydd för hela familjen - och gäller ett helt år. Med ett tillägg får den som planerar att vara borta länge eller har särskilda krav ett komplett skydd för en billig penning, säger Björn Jonason.
Rådet är alltså: istället för att acceptera dyra extraförsäkringar som säljaren erbjuder varje gång du köper en vara eller resa, se över det försäkringsskydd du redan har och skaffa vid behov ett komplement till hemförsäkringen som gäller för alla varor/resor. Och gör något roligt för pengarna som blir över.
För ytterligare information: Caroline Uliana, Pressekreterare Sverige. Mobil: 070-628 23 63
If Skadeförsäkring är Nordens ledande skadeförsäkringsbolag med cirka 3,6 miljoner kunder i Norden och Baltikum. Ifs premieinkomst uppgick år 2004 till 38 miljarder svenska kronor. Antalet anställda är 6 800 varav 1 800 i Sverige. If ingår i finanskoncernen Sampo Plc.
Kontakter
Caroline StarckInformationschef
Tel:070-628 23 63caroline.starck@if.seJessica KällmanPressansvarig (föräldraledig)
jessica.kallman@if.seOsvald WiklanderVik. pressansvarig
Tel:+46 73 386 60 56osvald.wiklander@if.seOm
If är Nordens största försäkringsbolag, med över 4,5 miljoner kunder, både privatpersoner och företag. If har huvudkontor i Sverige och även verksamhet i Baltikum.
Vi försäkrar vart femte hem och personbil i Norden och erbjuder personförsäkring för individer och företag.
Vi är 10 000 anställda, fördelade på flera affärsområden och länder som tillsammans ser till att våra privatkunder och företagskunder får rätt hjälp.
If är helägt av finländska Sampo, som är noterat på Nasdaq-börsen i Helsingfors, Stockholm och Köpenhamn. 2025 blev Topdanmark en del av If.
Vårt löfte till våra kunder är kärnan i vår identitet – If hjälper mycket.
Följ If Skadeförsäkring
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från If Skadeförsäkring
Var tredje svensk känner julstress – främst på grund av ekonomin18.12.2025 06:31:00 CET | Pressmeddelande
Var tredje svensk upplever stress eller oro inför julen. Av dessa anger nästan fyra av tio att privatekonomin är den främsta orsaken. Det visar en ny undersökning från If.
Allt färre omkommer i jultrafiken – här är Sveriges mest olycksdrabbade vägar16.12.2025 06:31:00 CET | Pressmeddelande
Dödsfallen i trafiken under julhelgerna har minskat markant under de senaste tjugo åren. Inför årets julhelg har If sammanställt statistik över de mest olycksdrabbade vägarna.
Ny kartläggning: Var fjärde anmäld motorskada kan bero på sent utförd service8.12.2025 07:01:00 CET | Pressmeddelande
En ny kartläggning från If visar att var fjärde anmäld bilskada som rör bilens motor och drivlina kan bero på att bilen servats för sent eller inte alls. – Man kan inte ”serva ikapp” en bil. Att skjuta upp service ökar både risken för dyra reparationer och sämre säkerhet, säger Frida Wedin, motorexpert på If.
If i utökad julkampanj med Röda Korset1.12.2025 08:18:36 CET | Pressmeddelande
Även den här julen syns If och Röda Korset i en gemensam kampanj, för att belysa behovet av hjälp till människor i utsatthet. I år utvidgas kampanjen dessutom till Norge och Danmark.
Nordisk undersökning: Träning och ökad ekonomisk trygghet minskar stressen mest13.11.2025 06:31:00 CET | Pressmeddelande
Regelbunden fysisk aktivitet och ökad ekonomisk trygghet är det som skulle minska svenskarnas vardagsstress mest. Det visar Ifs nordiska undersökning om stress och arbetsplatshälsa.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum
