Nu kan 5,5 miljoner bostäder vara till salu till rätt pris – har du koll på det nya smarta sättet att få bostaden såld?

Idén till Habity bygger på att de flesta hem är till salu om rätt pris dyker upp. Många minns historien när Zlatan Ibrahimovic köpte en villa i början av 2000-talet genom att knacka på. Och just enkelheten i att knacka dörr i jakten på drömboendet har Habity tagit fasta på.
Knacka på digitalt hos vem som helst
I appen hittar du idag över fem miljoner bostäder, hyresrätter inkluderat, och den digitala knackningen är bara ett knapptryck bort. Genom en meddelandefunktion kan du enkelt kontakta ägaren eller bevaka objektet. Skulle bostaden inte vara en aktiv Habity-användare så skickas ett fysiskt brev ut för att meddela hushållet.
- Att du kan knacka på i stort sett vilken dörr som helst i Sverige och signalera köpintresse är en av våra mest populära funktioner. Den som söker efter drömboendet skapar helt enkelt ett eget nätverk av intressanta bostäder. Erbjuder du sedan rätt pris till en potentiell säljare är chansen stor att bostaden blir din. När fler objekt är tillgängliga, skapas även en sund prissättning, säger Marcus Abler, medgrundare och vd av Habity.
Med en rörligare, öppnare och större marknad skapas också helt nya förutsättningar för mäklarkåren att göra fler och bättre affärer.
Isac Remnestedt, 29 år, på södermalm i Stockholm är en av de användare som har knackat dörr digitalt.
- Jag och min sambo bor i en tvåa och väntar tillökning i maj och behöver större. Gärna en trerumslägenhet i samma område. Jag gillar Habity för att du kan se alla bostäder i Sverige, även om de inte är till salu. Jag har skickat ett trettiotal meddelanden via appen och för nu ett flertal seriösa diskussioner om eventuellt köp. Så förhoppningsvis blir det en flytt till våren, säger Isac Remnestedt.
På samma sätt som LinkedIn ökar chansen att hitta nästa steg i karriären genom en uppdaterad profil så gör Habity detsamma inom bostadsmarknanden genom att användaren kan skapa vassa bostadsannons och därmed öka chansen till att fler knackar på och visar köpintresse. Det ger helt nya nya förutsättningar för både potentiella säljare och köpare.
Bolaget ägs bl a av Schibsted Growth. Habity finns där appar finns, App Store och Google Play.
För mer information kontakta:
Marcus Abler, medgrundare & VD Habity, 073-429 76 26, marcus.abler@habity.co
eller gå in på länken: habity.co
Nyckelord
Kontakter
Dora Streiffert TolstoyKommunikationschef Growth
Tel:073-924 23 30dora.streiffert.tolstoy@schibsted.comBilder
Länkar
Om
Shaping the media of tomorrow. Today.
Schibsted Media kombinerar en lång och stolt publicist-tradition, som sträcker sig ända från 1800-talet, med digital innovation och entreprenörskap. Verksamheten inkluderar bland annat bolag som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, Lendo, Prisjakt och TV.nu.
Följ Vend
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Vend
Vend stärker ledningen – Yale Varty blir ny Chief Commercial Officer (CCO)15.10.2025 12:00:00 CEST | Pressmeddelande
Ett viktigt steg för att stärka Vends kommersiella ledarskap inför framtiden, enligt Christian Printzell Halvorsen, VD för Vend.
Vend appoints Carl Vult von Steyern as Director of Advertising3.9.2025 08:30:00 CEST | Pressmeddelande
Vend, the Nordic marketplace group behind Blocket (Sweden), Finn (Norway), Tori (Finland) and DBA (Denmark), is accelerating the transformation of its advertising business by appointing Carl Vult von Steyern as Director of Advertising Products & Operations.
Vend appoints Maria Sandgren as new EVP & Chief Product and Technology Officer15.5.2025 10:05:00 CEST | Pressmeddelande
Today, Vend appointed Maria Sandgren as Executive Vice President and Chief Product & Technology Officer.
Schibsted Marketplaces becomes Vend: A new name for a smarter future12.5.2025 09:00:00 CEST | Press Release
Schibsted Marketplaces announces its official change into Vend today, marking a bold new chapter as a unified, purpose-driven family of marketplaces across the Nordics. The new name and brand identity reflect the company’s ongoing evolution as a leading digital marketplaces company committed to helping users make smarter choices and spend their time wisely.
Schibsted Marketplaces avslöjar nytt företagsnamn: Vend14.1.2025 17:34:49 CET | Pressmeddelande
"Vend markerar början på en enad satsning. Med det här nya namnet förenar vi vår nordiska familj av marknadsplatser – och förvandlar dem till en kraftfull innovationsmotor," säger Christian Printzell Halvorsen. Den fullständiga övergången till Vend är planerad till andra kvartalet 2025.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum


