Nu kan 5,5 miljoner bostäder vara till salu till rätt pris – har du koll på det nya smarta sättet att få bostaden såld?

Idén till Habity bygger på att de flesta hem är till salu om rätt pris dyker upp. Många minns historien när Zlatan Ibrahimovic köpte en villa i början av 2000-talet genom att knacka på. Och just enkelheten i att knacka dörr i jakten på drömboendet har Habity tagit fasta på.
Knacka på digitalt hos vem som helst
I appen hittar du idag över fem miljoner bostäder, hyresrätter inkluderat, och den digitala knackningen är bara ett knapptryck bort. Genom en meddelandefunktion kan du enkelt kontakta ägaren eller bevaka objektet. Skulle bostaden inte vara en aktiv Habity-användare så skickas ett fysiskt brev ut för att meddela hushållet.
- Att du kan knacka på i stort sett vilken dörr som helst i Sverige och signalera köpintresse är en av våra mest populära funktioner. Den som söker efter drömboendet skapar helt enkelt ett eget nätverk av intressanta bostäder. Erbjuder du sedan rätt pris till en potentiell säljare är chansen stor att bostaden blir din. När fler objekt är tillgängliga, skapas även en sund prissättning, säger Marcus Abler, medgrundare och vd av Habity.
Med en rörligare, öppnare och större marknad skapas också helt nya förutsättningar för mäklarkåren att göra fler och bättre affärer.
Isac Remnestedt, 29 år, på södermalm i Stockholm är en av de användare som har knackat dörr digitalt.
- Jag och min sambo bor i en tvåa och väntar tillökning i maj och behöver större. Gärna en trerumslägenhet i samma område. Jag gillar Habity för att du kan se alla bostäder i Sverige, även om de inte är till salu. Jag har skickat ett trettiotal meddelanden via appen och för nu ett flertal seriösa diskussioner om eventuellt köp. Så förhoppningsvis blir det en flytt till våren, säger Isac Remnestedt.
På samma sätt som LinkedIn ökar chansen att hitta nästa steg i karriären genom en uppdaterad profil så gör Habity detsamma inom bostadsmarknanden genom att användaren kan skapa vassa bostadsannons och därmed öka chansen till att fler knackar på och visar köpintresse. Det ger helt nya nya förutsättningar för både potentiella säljare och köpare.
Bolaget ägs bl a av Schibsted Growth. Habity finns där appar finns, App Store och Google Play.
För mer information kontakta:
Marcus Abler, medgrundare & VD Habity, 073-429 76 26, marcus.abler@habity.co
eller gå in på länken: habity.co
Nyckelord
Kontakter
Dora Streiffert TolstoyKommunikationschef Growth
Tel:073-924 23 30dora.streiffert.tolstoy@schibsted.comBilder
Länkar
Om
Shaping the media of tomorrow. Today.
Schibsted Media kombinerar en lång och stolt publicist-tradition, som sträcker sig ända från 1800-talet, med digital innovation och entreprenörskap. Verksamheten inkluderar bland annat bolag som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, Lendo, Prisjakt och TV.nu.
Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
Schibsted Marketplaces avslöjar nytt företagsnamn: Vend14.1.2025 17:34:49 CET | Pressmeddelande
"Vend markerar början på en enad satsning. Med det här nya namnet förenar vi vår nordiska familj av marknadsplatser – och förvandlar dem till en kraftfull innovationsmotor," säger Christian Printzell Halvorsen. Den fullständiga övergången till Vend är planerad till andra kvartalet 2025.
Schibsted Marketplaces reveals new corporate brand name, Vend14.1.2025 17:34:49 CET | Press Release
“Vend marks the beginning of a united effort. With this new brand, we are bringing together our Nordic family of marketplaces – uniting them into one powerful force of innovation,” says Christian Printzell Halvorsen. The complete transition to Vend is scheduled for Q2 2025.
Hälften av second hand-köpen ersätter ett nytt köp14.6.2024 12:49:59 CEST | Pressmeddelande
Idag släpper Schibsted Marketplaces sin Second-Hand Effect-rapport som undersöker påverkan och fördelar med att köpa second-hand på marknadsplatserna Blocket, FINN, Tori och DBA.
Aftonbladet och SvD fortsätter växa digitala användarintäkter7.6.2024 07:01:00 CEST | Pressmeddelande
Krävande makroekonomi, hög inflation och höga räntor har fortsatt utmana boksluten för Schibsteds svenska mediehus. Framför allt annonsmarknaden har varit utmanande och lyft först i fjärde kvartalet. Prenumerationsaffären har, trots en stram ekonomi för hushållen, varit stabil. SvD redovisar ett rörelseresultat på 72 MSEK (64 MSEK) för 2023, medan Aftonbladet landar ett resultat på 38 MSEK (55 MSEK).
Sportbladet storsatsar på fotbolls-EM4.6.2024 07:01:00 CEST | Pressmeddelande
En dedicerad EM-podd, en 196-sidig EM-bibel och flera specialavsnitt av Fotbollsresan med Niva och Nordström. Det är tre av grundpelarna när Sportbladet nu på allvar drar igång fotbolls-EM. Erik Niva och Simon Bank är på plats på EM tillsammans med Johanna Frändén, Frida Fagerlund, Linn Nordström och Makoto Asahara.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum