Överförande av basunderhåll löser inte järnvägsbranschens utmaningar

Sveriges Järnvägsentreprenörer förordar att den nya regeringen och deras samarbetspartier kompletterar utredningsdirektivet med hur man bäst finner lösningar på dagens utmaningar inom järnvägen och vilka åtgärder som ska göras.
FSJ för gärna samtal om gränssnitten och om vem som ska göra vad i en öppen dialog. Kontrakten kan exempelvis utvecklas genom att besiktning och akut felavhjälpning utförs av Trafikverket. Grunden för utveckling av kontrakt och gränssnitt ska baseras på tidigare utredningar genomförda av Gunnar Alexandersson, Trafikverket och VTI.
Målsättningen ska vara en långsiktig underhållsplan som tas fram i samverkan av järnvägens aktörer då detta bidrar till en ökad punktlighet för resenärer och godsköpare. Att utveckla den hållbara och konkurrenskraftiga infrastrukturen tar tid. FSJ anser att Trafikverket bör få ett övergripande ansvar för kompetensförsörjning och utbildning till järnvägsyrken.
Nyckelord
Kontakter
Robert RöderOrdförande
Strukton Rail AB
Bilder
Om
Följ Föreningen Sveriges Järnvägsentreprenörer
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Föreningen Sveriges Järnvägsentreprenörer
FSJ välkomnar Trafikverkets nationella plan – men efterlyser tydligare satsningar på innovation och kompetensförsörjning30.9.2025 13:06:11 CEST | Pressmeddelande
FSJ ser positivt på att järnvägens eftersatta underhåll nu ges ett tydligt tidsperspektiv – med målet att hela underhållsskulden ska vara åtgärdad till år 2050. Detta är ett viktigt steg mot ett mer robust och tillförlitligt järnvägssystem.
Ny ordförande för FSJ, Föreningen Sveriges Järnvägsentreprenörer6.5.2025 15:28:10 CEST | Pressmeddelande
Föreningen Sveriges Järnvägsentreprenörer, FSJ höll idag den 6 maj årsstämma på järnvägsbranschens mässa Train & Rail.
För en ökad kapacitet för person- och godstrafik som gynnar Sveriges konkurrenskraft och beredskap måste järnvägens underhållsskuld prioriteras.20.9.2024 11:45:56 CEST | Pressmeddelande
Regeringens aviserade infrastruktursatsning på drygt 1 200 miljarder kronor innebär en ökning med 200 miljarder fram till år 2037. För en ökad kapacitet för person- och godstrafik som gynnar Sveriges konkurrenskraft och beredskap måste järnvägens underhållsskuld prioriteras.
Föreningen Sveriges Järnvägsentreprenörers, (FSJ:s) yttrande över Trafikverkets inriktningsunderlag Infrastrukturplaneringen för perioden 2026–203710.4.2024 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
FSJ anser att det är mest effektivt och samhällsekonomiskt lönsamt att vårda befintlig infrastruktur genom ett systematiskt förebyggande järnvägsunderhåll.
Kostnadsökning på en miljard vid återförstatligat järnvägsunderhåll19.12.2023 10:12:09 CET | Pressmeddelande
Trafikverkets inköp av entreprenadupphandlingar gällande underhåll uppgick i fjol till 8,16 miljarder kronor. Utan konkurrensutsättning skulle samma underhåll kosta ytterligare en miljard. Det visar en ny rapport från Föreningen Sveriges Järnvägsentreprenörer, FSJ, och Byggföretagen.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum

