TV-året 2018 - tittarna väljer reality före film och serier

Streaming-tjänster dominerar nu svenskarnas vardag - 85 % av svenskarna tittar på film och serier online. Den största förändringen sker i den äldre målgruppen som förflyttar sitt tittande från TV till streaming. I och med dessa förändringarna så ställs det också högre krav på streamingtjänster som Netflix och HBO att anpassa innehållet till en bredare målgrupp.
Wahlgrens värld, Sofias änglar och Riktigt bra sex – nu också för tjejer toppar listan över de mest populära programmen 2018. Svenskarna väljer TV för att titta på reality, men samtidigt föredrar mer än hälften av alla internetanvändare att betala för sin underhållning genom olika play- och streamingtjänster.
- Behovet att guida tittarna genom alla valmöjligheter, som vi kan göra, blir allt viktigare i och med att utbudet växer så snabbt. Vi har aldrig ökat så starkt tidigare och det är ju såklart jättekul att fler och fler använder våra tjänster för att hitta fram, säger Helena Folcker, vd för tv.nu.
Den mest populära genren 2018 är kriminalserier som till exempel Bron, Maria Lang och Sherlock samt påkostade serier som “True Detective” och “Making a murderer”. Det visar både statistik från tv.nu men också tv.nu:s sociala kanaler.
Under 2019 kommer ännu fler aktörer lansera på den svenska marknaden och det väntas att bli en utmaning för streaming och tv-kanaler att ligga steget före eftersom marknaden är så oförutsägbar. Till exempel väljer hälften av alla internetanvändare i Sverige att betala för streamingtjänster, samtidigt är den största videoaktören på marknaden fortfarande gratis- och premiumtjänsten Youtube.
Helena Folcker på Tv.nu ser ett ökat behov av att sålla bland allt innehåll som produceras på allt fler tjänster.
- Konsumenten är vinnaren i dag med utbudsexplosionen av kvalitets-tv. Däremot är det omöjligt att få en bra överblick över allt innehåll och att hitta guldkornen, där fyller Tv.nu en central funktion, säger Helena Folcker, vd.
Tv.nu ägs av Schibsted Growth och samlar i dag 28 000 filmer, 6000 serier, 1 miljon medverkande från 20 olika leverantörer på sin plattform.
Topplista på de mest populära programmen hos tv.nu 2018:
TV-program
Wahlgrens värld
Sofias änglar
Riktigt bra sex – nu också för tjejer
Det som göms i snö
Vår tid är nu
Hemma igen
Ex on the Beach Sverige
Sommaren med släkten
Topp 5 Netflix
Bron
Maria Lang
Barnmorskan i East End
Sherlock
Homeland
Topp 5 HBO Nordic
The Handmaid’s Tale
The Walking Dead
Game of Thrones
Vikings
The Vampire Diaries
Topp 5 C More
Jägarna
Sthlm Rekviem
Riviera
Morden i Sandhamn
Beck - Ditt eget blod
Topp 5 SVT Play
Riktigt bra sex – nu också för tjejer
Vår tid är nu
Hemma igen
Förväxlingen
Shetland
För ytterligare information besök tv.nu eller kontakta:
Helena Folcker
helena.folcker@schibsted.com
0734144747
Nyckelord
Kontakter
Dora Streiffert TolstoyKommunikationschef Growth
Tel:073-924 23 30dora.streiffert.tolstoy@schibsted.comBilder


Länkar
Om
Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
Schibsted Marketplaces avslöjar nytt företagsnamn: Vend14.1.2025 17:34:49 CET | Pressmeddelande
"Vend markerar början på en enad satsning. Med det här nya namnet förenar vi vår nordiska familj av marknadsplatser – och förvandlar dem till en kraftfull innovationsmotor," säger Christian Printzell Halvorsen. Den fullständiga övergången till Vend är planerad till andra kvartalet 2025.
Schibsted Marketplaces reveals new corporate brand name, Vend14.1.2025 17:34:49 CET | Press Release
“Vend marks the beginning of a united effort. With this new brand, we are bringing together our Nordic family of marketplaces – uniting them into one powerful force of innovation,” says Christian Printzell Halvorsen. The complete transition to Vend is scheduled for Q2 2025.
Hälften av second hand-köpen ersätter ett nytt köp14.6.2024 12:49:59 CEST | Pressmeddelande
Idag släpper Schibsted Marketplaces sin Second-Hand Effect-rapport som undersöker påverkan och fördelar med att köpa second-hand på marknadsplatserna Blocket, FINN, Tori och DBA.
Aftonbladet och SvD fortsätter växa digitala användarintäkter7.6.2024 07:01:00 CEST | Pressmeddelande
Krävande makroekonomi, hög inflation och höga räntor har fortsatt utmana boksluten för Schibsteds svenska mediehus. Framför allt annonsmarknaden har varit utmanande och lyft först i fjärde kvartalet. Prenumerationsaffären har, trots en stram ekonomi för hushållen, varit stabil. SvD redovisar ett rörelseresultat på 72 MSEK (64 MSEK) för 2023, medan Aftonbladet landar ett resultat på 38 MSEK (55 MSEK).
Sportbladet storsatsar på fotbolls-EM4.6.2024 07:01:00 CEST | Pressmeddelande
En dedicerad EM-podd, en 196-sidig EM-bibel och flera specialavsnitt av Fotbollsresan med Niva och Nordström. Det är tre av grundpelarna när Sportbladet nu på allvar drar igång fotbolls-EM. Erik Niva och Simon Bank är på plats på EM tillsammans med Johanna Frändén, Frida Fagerlund, Linn Nordström och Makoto Asahara.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum