Schibsted

TV-året 2018 - tittarna väljer reality före film och serier

Dela
Svenskarna tittar på film och serier på helt nya sätt och traditionellt TV-tittande minskar nu även i äldre åldersgrupper. Dessa förändringar har tv.nu sett när de analyserade TV-året 2018. Filmbranschen i sig är också under förändring, där skådespelare väljer serieproduktioner istället för film till exempel.

Streaming-tjänster dominerar nu svenskarnas vardag - 85 % av svenskarna tittar på film och serier online. Den största förändringen sker i den äldre målgruppen som förflyttar sitt tittande från TV till streaming. I och med dessa förändringarna så ställs det också högre krav på streamingtjänster som Netflix och HBO att anpassa innehållet till en bredare målgrupp.

Wahlgrens värld, Sofias änglar och Riktigt bra sex – nu också för tjejer toppar listan över de mest populära programmen 2018. Svenskarna väljer TV för att titta på reality, men samtidigt föredrar mer än hälften av alla internetanvändare att betala för sin underhållning genom olika play- och streamingtjänster.

- Behovet att guida tittarna genom alla valmöjligheter, som vi kan göra, blir allt viktigare i och med att utbudet växer så snabbt. Vi har aldrig ökat så starkt tidigare och det är ju såklart jättekul att fler och fler använder våra tjänster för att hitta fram, säger Helena Folcker, vd för tv.nu.

Den mest populära genren 2018 är kriminalserier som till exempel Bron, Maria Lang och Sherlock samt påkostade serier som “True Detective” och “Making a murderer”. Det visar både statistik från tv.nu men också tv.nu:s sociala kanaler.

Under 2019 kommer ännu fler aktörer lansera på den svenska marknaden och det väntas att bli en utmaning för streaming och tv-kanaler att ligga steget före eftersom marknaden är så oförutsägbar. Till exempel väljer hälften av alla internetanvändare i Sverige att betala för streamingtjänster, samtidigt är den största videoaktören på marknaden fortfarande gratis- och premiumtjänsten Youtube.

Helena Folcker på Tv.nu ser ett ökat behov av att sålla bland allt innehåll som produceras på allt fler tjänster.

- Konsumenten är vinnaren i dag med utbudsexplosionen av kvalitets-tv. Däremot är det omöjligt att få en bra överblick över allt innehåll och att hitta guldkornen, där fyller Tv.nu en central funktion, säger Helena Folcker, vd.

Tv.nu ägs av Schibsted Growth och samlar i dag 28 000 filmer, 6000 serier, 1 miljon medverkande från 20 olika leverantörer på sin plattform.

Topplista på de mest populära programmen hos tv.nu 2018: 

TV-program

Wahlgrens värld    

Sofias änglar    

Riktigt bra sex – nu också för tjejer    

Det som göms i snö    

Vår tid är nu    

Hemma igen    

Ex on the Beach Sverige    

Sommaren med släkten    

Topp 5 Netflix

Bron   

Maria Lang    

Barnmorskan i East End    

Sherlock   

Homeland   

Topp 5 HBO Nordic

The Handmaid’s Tale    

The Walking Dead    

Game of Thrones    

Vikings    

The Vampire Diaries  

Topp 5 C More

Jägarna   

Sthlm Rekviem    

Riviera   

Morden i Sandhamn    

Beck - Ditt eget blod

Topp 5 SVT Play

Riktigt bra sex – nu också för tjejer    

Vår tid är nu    

Hemma igen   

Förväxlingen   

Shetland    



För ytterligare information besök tv.nu eller kontakta:

Helena Folcker

helena.folcker@schibsted.com

0734144747







Nyckelord

Kontakter

Bilder

Ladda ned bild
Helena Folcker, tv.nu
Helena Folcker, tv.nu
Ladda ned bild

Länkar

Om

Schibsted
Schibsted
Kungsbron 13
111 22 Stockholm

08 - 725 25 00https://www.schibsted.com

Följ Schibsted

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Schibsted

Aftonbladet och SvD fortsätter växa digitala användarintäkter7.6.2024 07:01:00 CEST | Pressmeddelande

Krävande makroekonomi, hög inflation och höga räntor har fortsatt utmana boksluten för Schibsteds svenska mediehus. Framför allt annonsmarknaden har varit utmanande och lyft först i fjärde kvartalet. Prenumerationsaffären har, trots en stram ekonomi för hushållen, varit stabil. SvD redovisar ett rörelseresultat på 72 MSEK (64 MSEK) för 2023, medan Aftonbladet landar ett resultat på 38 MSEK (55 MSEK).

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye