Frida Söderlund ny kolumnist på Aftonbladet

Frida Söderlund kom till Aftonbladet 2012, då som praktikant. Hon visade redan från start att hon hade talang och driv och gick snabbt vidare till en anställning. Som reporter – med bas på Nöjesredaktionen och inom Aftonbladet TV –har hon de senaste åren arbetat med en rad spännande och framgångsrika projekt. Ett av dem är den prisbelönade serien ”Mitt ID” om tre unga transpersoner som på olika sätt möter samhällets fördomar, ett annat den hyllade serien ”#bytomkomut”, om machokulturen inom svensk fotboll och hockey.
Frida Söderlund har de senaste åren också varit programledare för Rockbjörnen.
I dag arbetar Frida Söderlund med Aftonbladet Boom, som i flera olika format hittar nya vägar och uttryck för att nå en yngre publik.
– Frida är en stark kraft med stort patos och har en väldigt tydlig bild av vad hon vill åstadkomma. Hon har skrivit kolumner även tidigare men att nu välkomna henne som fast kolumnist känns otroligt roligt, säger Aftonbladets redaktionschef Karin Schmidt Hellsing.
Frida Söderlund kommer att skriva kolumner varannan tisdag. Den första publiceras den 12 februari.
– Att vara kolumnist kommer med ett stort ansvar och jag är otroligt förtjust i den utmaningen. Med det sagt så hoppas jag att jag kan vara en röst för den yngre generationen. Det har alltid varit viktigt för mig att försöka skapa inkludering och förståelse i en värld som kanske är mer komplicerad än någonsin. Så jag hoppas att kunna ge utrymme och plats för reflektioner och röster som kanske inte traditionellt får utrymme på en klassisk medieplattform, säger Frida Söderlund.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Karin Schmidt Hellsing, redaktionschef. E-post: karin.schmidt.hellsing@aftonbladet.se.
Frida Söderlund, reporter och kolumnist,Tel: 070-364 92 34. E-post: frida.soderlund@aftonbladet.se.
Eric Rosén, Associate Editor. Tel: 070-474 22 51. E-post: eric.rosen@aftonbladet.se
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderCommunication Specialist Publishing
Tel:070-268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder

Om
Aftonbladet är svenska folkets primära nyhetskälla och når varje dag omkring 3,5 läsare och tittare via mobila plattformar, webb, online video och den tryckta tidningen. Aftonbladet 250 000 digitala prenumeranter i Aftonbladet Plus och varje dag publicerar tidningen omkring 500 texter och video-inslag. Breaking news är ett av fundamenten i Aftonbladets arbete och online video är en integrerad del av nyhetsredaktionen. Undersökande journalistik, nöje, sport och livstil är också viktiga områden. Aftonbladet grundades 1830 av Lars Johan Hierta.
Följ Vend
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Vend
Vend stärker ledningen – Yale Varty blir ny Chief Commercial Officer (CCO)15.10.2025 12:00:00 CEST | Pressmeddelande
Ett viktigt steg för att stärka Vends kommersiella ledarskap inför framtiden, enligt Christian Printzell Halvorsen, VD för Vend.
Vend appoints Carl Vult von Steyern as Director of Advertising3.9.2025 08:30:00 CEST | Pressmeddelande
Vend, the Nordic marketplace group behind Blocket (Sweden), Finn (Norway), Tori (Finland) and DBA (Denmark), is accelerating the transformation of its advertising business by appointing Carl Vult von Steyern as Director of Advertising Products & Operations.
Vend appoints Maria Sandgren as new EVP & Chief Product and Technology Officer15.5.2025 10:05:00 CEST | Pressmeddelande
Today, Vend appointed Maria Sandgren as Executive Vice President and Chief Product & Technology Officer.
Schibsted Marketplaces becomes Vend: A new name for a smarter future12.5.2025 09:00:00 CEST | Press Release
Schibsted Marketplaces announces its official change into Vend today, marking a bold new chapter as a unified, purpose-driven family of marketplaces across the Nordics. The new name and brand identity reflect the company’s ongoing evolution as a leading digital marketplaces company committed to helping users make smarter choices and spend their time wisely.
Schibsted Marketplaces avslöjar nytt företagsnamn: Vend14.1.2025 17:34:49 CET | Pressmeddelande
"Vend markerar början på en enad satsning. Med det här nya namnet förenar vi vår nordiska familj av marknadsplatser – och förvandlar dem till en kraftfull innovationsmotor," säger Christian Printzell Halvorsen. Den fullständiga övergången till Vend är planerad till andra kvartalet 2025.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum
