Inera AB

E-tjänsten Journalen nu i Blekinge och Sörmland

Dela

Landstingen i Blekinge och Sörmland har anslutit sig till e-tjänsten Journalen. Därmed ingår de nu i den skara av landsting och regioner som använder sig av tjänsten. För invånarna i Blekinge (redan nu) och Sörmland (inom kort) innebär det att de kan läsa informationen i sin journal via 1177 Vårdguidens e-tjänster.

Det är en väldigt spännande utveckling. Eftersom båda landstingen är anslutna till Nationell patientöversikt (NPÖ) innebär det också att patienter och vårdgivare kan få tillgång till samma information via de olika tjänsterna som har samma källa. Behörig vårdpersonal får läsa i Nationell patientöversikt om de fått samtycke från patienten.
 
I Landstinget Blekinge kan invånare, till en början läsa journalanteckningar och se vårdkontakter och diagnoser från samtliga vårdcentraler och sjukhus i länet. Man kan även se läkemedel som gäller pågående behandling. Därefter kommer man att visa information om remisstatus och provsvar. Planen är att successivt visa öka informationen. I stort verkar invånarna vara positiva till möjligheten.
 
I förra veckan smygstartade två vårdcentraler i Sörmland och i början på april kommer alla invånare få ta del av sin journal. I dagsläget visar man journalanteckningar och vårdkontakter.
 
Karin Marminge, som är projektledare för enheten e-hälsa i Landstinget Sörmland, var inbjuden att sitta utanför receptionen på VC Stadsfjärden som var en av de vårdcentraler som smygstartade med Journalen.

- Jag fanns på plats för att lansera och hjälpa invånare att titta in i e-tjänsten Journalen. Det var en jättekul dag med enbart intresserade, glada, nöjda, förväntansfyllda invånare och en nyfiken personal. Inte en sur min! Det var många spontana reaktioner så som ”äntligen”, ”så roligt”, ”det blir bra” och ”välbehövligt”, berättar Karin.

I Journalen finns en presentation på en tidslinje som för den sjuke bringar ordning i en tid av ganska mycket turbulens. En insikt är att man glömmer fort alla turer runt ett sjukdomstillstånd, tidpunkten när allt skedde och i vilken ordning det skedde.

- Det man kommenterade och gillade bäst var att det blir ordning och reda när man får allt nedskrivet. Jag hade bland annat en mycket nöjd kvinna som varit runt i både primärvård samt slutenvård senaste månaden och hon tyckte det var jättebra att se allt i datumordning och fick klarhet i hur den turbulenta tiden faktiskt börjat och kunde nu se hela processen, återger Karin.

Hon berättar vidare att personalen på vårdcentralen satt dagen till ära och skrev anteckningar direkt, så det fanns information för invånaren att ta del av. Det var ca 200 personer som passerade receptionen, många stannade till för att höra mer om tjänsten och några ville ha hjälp in i tjänsten.
 
Sörmland visar även information i Nationell patientöversikt sedan förra veckan. Det betyder att i Sörmland kan vårdgivare och patienter se samma information. Det gäller för alla landsting och regioner som är anslutna till Journalen och Nationell patientöversikt och det är det som är en av fördelen med att vara ansluten till båda tjänsterna.
 
För mer information:

Karin Marminge
projektledare enheten e-hälsa Landstinget Sörmland
telefon: 076 – 8005888

Sofie Zetterström
vice vd Inera
telefon: 070-315 71 67

 
 
 

Kontakter

Om

Inera AB
Inera AB
Hornsgatan 20
118 82 Stockholm

Växel: 0771-25 10 10https://www.inera.se/

Det här är Inera

Inera är ett digitaliseringsbolag som bidrar till välfärdens utveckling. Vi är Sveriges digitala ingång till hälsa, vård och omsorg och utvecklar digital infrastruktur för en sammanhållen välfärd. 

Inera, som ägs av regioner, kommuner och SKR Företag, har i uppdrag att skapa förutsättningar för att digitalisera välfärden. Genom att förse ägarna med gemensam digital infrastruktur och arkitektur samt ett stort antal tjänster bidrar Inera till en säker, jämlik och effektiv vård och omsorg.

Vi har ett nationellt utbud av tjänster, information och kunskapsstöd som är tillgängliga för invånare och välfärdens medarbetare.​ Inera utvecklar och förvaltar ett 40-tal tjänster inklusive 1177, Nationell patientöversikt, identifieringstjänsten SITHS samt kunskapsstöd genom Vårdhandboken med flera. 

​Inera utvecklar och förvaltar även digital infrastruktur – grundfundamentet för en sammanhållen välfärd. Det gör att digitala lösningar kan fungera ihop på nationell nivå och välfärdens aktörer kan samverka på ett effektivt och säkert sätt. 

 

 

 

 

 

 

Följ Inera AB

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Inera AB

World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye