Inera AB

Inera kopplar ihop vårdsverige

Dela

Inera har utvecklat ny teknik som gör att information från vårdsystem i landsting, regioner, kommuner och privata vårdgivare blir möjlig att dela och visa över vårdgivargränserna på ett enkelt och säkert sätt. Nu är trycket stort i Sverige för att ansluta nya vårdsystem.

Många system i vårdsverige kan inte kommunicera med varandra. Det gör det svårt för både personal inom vård- och omsorg och patienten själv att få en samlad bild av all dokumentation.

Sedan några år tillbaka har Inera arbetat med att ta fram ny teknik i form av standardiserade integrationsprofiler, som gör det möjligt för behörig vårdpersonal att med patientens samtycke ta del av journalinformation som registrerats hos andra landsting/regioner, kommuner eller privata vårdgivare. Hela IT-arkitekturen prövades med stor framgång när en ny version av Nationell patientöversikt utvecklades under 2015. All information till patientöversikten går via Ineras tjänsteplattform. Samma anslutningar används även för e-tjänsten Journalen, som visar upp samlad journalinformation till patienter. En enda anslutning kan alltså användas för flera ändamål.

- Arbetet med tjänsteplattformen och integrationen av vårdens IT-system har pågått sedan 2007. Det har inneburit ett enormt samordningsarbete, på flera olika nivåer. Tekniken finns ju ”under ytan” men nu börjar vi på allvar se effekterna av att vi kopplar ihop vårdsverige, säger Anders Henriksson, ordförande för Inera.

- Framgångarna med tekniken handlar egentligen om att ge förutsättningar till ett bra vårdmöte mellan personal och patient. När det är möjligt att dela information över vårdgränser blir det enklare att ge en väl planerad och säker vård, menar Johan Assarsson, vd Inera.

- Många leverantörer med innovativa lösningar vill erbjuda sina tjänster via tjänsteplattformen. Både vårdgivare och patienter har stor nytta av att nya tjänster på marknaden kan utbyta information med alla vårdsystem som anslutits till tjänsteplattformen, säger Johan Assarsson.

- Vi ser också stora möjligheter med att utveckla telemedicinsk vård i hemmet, tack vare tjänsteplattformen. När en patient till exempel själv mäter sitt insulin, tar sitt blodtryck eller vikt, kan resultaten skickas rakt in i patientens journal, säger Anders Henriksson.

Varje vecka gör Inera cirka 60 nya anslutningar till tjänsteplattformen. Behovet från vårdgivare att ansluta sina vårdsystem ökar stadigt och totalt rör det sig om tusentals vårdenheter som kommunicerar med varandra via tjänsteplattform varje dag.

Kontakter

Om

Inera AB
Inera AB
Hornsgatan 20
118 82 Stockholm

Växel: 0771-25 10 10https://www.inera.se/

Det här är Inera

Inera är ett digitaliseringsbolag som bidrar till välfärdens utveckling. Vi är Sveriges digitala ingång till hälsa, vård och omsorg och utvecklar digital infrastruktur för en sammanhållen välfärd. 

Inera, som ägs av regioner, kommuner och SKR Företag, har i uppdrag att skapa förutsättningar för att digitalisera välfärden. Genom att förse ägarna med gemensam digital infrastruktur och arkitektur samt ett stort antal tjänster bidrar Inera till en säker, jämlik och effektiv vård och omsorg.

Vi har ett nationellt utbud av tjänster, information och kunskapsstöd som är tillgängliga för invånare och välfärdens medarbetare.​ Inera utvecklar och förvaltar ett 40-tal tjänster inklusive 1177, Nationell patientöversikt, identifieringstjänsten SITHS samt kunskapsstöd genom Vårdhandboken med flera. 

​Inera utvecklar och förvaltar även digital infrastruktur – grundfundamentet för en sammanhållen välfärd. Det gör att digitala lösningar kan fungera ihop på nationell nivå och välfärdens aktörer kan samverka på ett effektivt och säkert sätt. 

 

 

 

 

 

 

Följ Inera AB

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Inera AB

World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye