UMO.se

Unga studenter hjälper UMO.se i konsten att flörta schysst

Dela
I årets upplaga av Young Creative Challenge har femton lag med studenter fått föreslå kreativa lösningar till ett uppdrag från UMO.se. Det vinnande laget presenterade idén “Haffa rätt”, som på ett schysst sätt ska lära ungdomar hur man tar kontakt med varandra.
På bilden: Vinnarna av Young Creative Challenge 2018. F. h. Albin Johansson, Matilda Paby, Lotta Nordh Rubulis, varumärkesansvarig på UMO.se, Nikita Rönning-Ledström, Mattias Huttonen samt Nils Lindberg.
På bilden: Vinnarna av Young Creative Challenge 2018. F. h. Albin Johansson, Matilda Paby, Lotta Nordh Rubulis, varumärkesansvarig på UMO.se, Nikita Rönning-Ledström, Mattias Huttonen samt Nils Lindberg.

Young Creative Challenge är en tävling för studenter, där man under en heldag får jobba med en kreativ utmaning och hitta lösningen som bidrar till att världen ska bli en bättre plats. I årets upplaga tävlade totalt 15 lag från Västerbotten och Norrbotten, vilket är rekord i antalet lag och anmälda.

En jury utnämnde igår kväll ett vinnande lag, som hade tänkt in hur man kunde använda humor, hur ungdomar kunde vara del i kampanjen samt få unga att utmana sina fördomar om flörtande.

“Det är ett viktigt ämne som folk inte tänker på, och intressant att jobba utifrån 13-15 åringars perspektiv. Det var både svårt och roligt att jobba utifrån en målgrupp man som man inte tillhör och ämnet ligger väldigt rätt i tiden efter #metoo”, säger Albin Johansson från det vinnande laget.

Juryn bestod av Johnny Lindqvist, kommunikationschef för Myndigheten för ungdoms- och civilsamhällesfrågor, Malin Hollström, projektledare på digitala byrån In The Cold samt Lotta Nordh-Rubulis, varumärkesansvarig på UMO.se.

“Alla vill och alla kan lära sig konsten att flörta schysst! För att stärka unga i denna konst har vi tagit hjälp av unga talanger för att hitta kreativa lösningar. Vi är mycket imponerade!” , säger Lotta Nordh Rubulis, projektledare på UMO.se.

Motiveringen i sin helhet:

Genom att presentera en idé som ligger nära både avsändare och målgrupp i tonalitet och känsla fick den här gruppen juryn på fall. Med ett upplägg som kan anpassas efter olika kanaler och fyllas med innehåll från målgruppen samt den kunskap som UMO själva besitter tror vi att den här idén kan få unga att utmana sina egna fördomar om hur man flörtar. Gruppen hade tänkt in utmaningar med språk, samt gav förslag på uttag som kunde anpassas efter frågor som är aktuella i målgruppens vardag. De hade även tittat på hur målgruppen själva kan vara med och vara en del av den pågående kampanjen, samt hur UMO ska kunna sprida innehållet via sina egna kanaler. Gruppen hade även tänkt på att kunna avdramatisera den svåra frågan genom att använda humor i kampanjen. Så om någon behöver tips på hur du haffar en jury i en reklamtävling så kommer vi tipsa om att de ska fråga Grupp nr 2. Vinnare av Young Creative Challenge 2018 är grupp nr 2 med sin ide Haffa rätt!

Kontakter

Bilder

På bilden: Vinnarna av Young Creative Challenge 2018. F. h. Albin Johansson, Matilda Paby, Lotta Nordh Rubulis, varumärkesansvarig på UMO.se, Nikita Rönning-Ledström, Mattias Huttonen samt Nils Lindberg.
På bilden: Vinnarna av Young Creative Challenge 2018. F. h. Albin Johansson, Matilda Paby, Lotta Nordh Rubulis, varumärkesansvarig på UMO.se, Nikita Rönning-Ledström, Mattias Huttonen samt Nils Lindberg.
Ladda ned bild

Om

UMO.se
UMO.se
Hornsgatan 20
118 82 Stockholm

https://www.umo.se/

UMO.se är en webbplats om sex, hälsa och relationer för unga mellan 13 och 25 år. UMO.se är det självklara valet när unga söker information och dialog om kroppen, sex, relationer, psykisk hälsa, alkohol och droger, självkänsla och mycket annat. Det är de ungas perspektiv som står i fokus, ungas möjlighet att med kunskap skapa ett större handlingsutrymme för att fatta bra beslut om saker som rör det som känns viktigt i livet och som påverkar den egna hälsan.

UMO.se är en trygg plats där innehållet är faktagranskat och kvalitetssäkrat i flera led. Verksamheten drivs utan kommersiella intressen och därför finns ingen reklam eller sponsring på webbplatsen.

UMO.se drivs av Inera AB på uppdrag av alla Sveriges regioner.

Följ UMO.se

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från UMO.se

Sexnoveller är UMO:s julklapp till unga!15.12.2020 09:36:30 CET | Pressmeddelande

Torsdag 17 december klockan 10 blir det paketöppning i sociala medier när UMO presenterar elva nya sexnoveller. Novellerna har kommit in genom en tävling där unga själva har skrivit och skickat in sina bidrag. Åtta av novellerna är också inspelade och går att lyssna på som podd. Sexnoveller är bland det mest lästa och lyssnade på UMO.se. Kanske blir de ännu populärare nu när vi ska hålla fysisk distans till andra.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye