Nya poddar från Svenska Dagbladet – hör snacket på ledarredaktionen

Hur går diskussionerna på en ledarredaktion? Många vill veta – men få har möjlighet att höra. Nu blir det ändring på det. Från och med i dag kan alla som vill höra Svenska Dagbladets ledarskribenter diskutera politiska frågor och aktuella ämnen. Det är premiär för den dagliga podden Ledarredaktionen.
Varje dag analyserar och diskuterar ledarskribenterna på Svenska Dagbladet allt som har med politik att göra – från de egna texterna till andra spännande ämnen. Genom podden kan alla som vill sitta med runt bordet ta del av diskussionerna.
– Vi vill ge fler perspektiv, öppna upp för debatt och diskussioner. Genom att transparent redogöra för olika argument vill vi trigga våra läsare och lyssnare att bilda sig en egen uppfattning. Det här tror vi kan vara ett sätt att nå de målen, säger Tove Lifvendahl, politisk chefredaktör på Svenska Dagbladet.
Med podden kommer lyssnaren närmare SvD:s ledarskribenter och deras diskussioner kring allt som har med politik att göra. Det finns inga manus.
– Det är så vi vill ha det. Vi vill att man som lyssnare ska känna att man är med i ett samtal. Jag brukar säga att våra redaktionsmöten ofta är som vänskapliga gräl, där själva poängen är att hitta olika ingångar till och infallsvinklar på frågorna, säger Tove Lifvendahl.
På runt tio minuter ska lyssnaren få höra en aktuell fråga diskuteras igenom, lagom för resan hem från jobbet.
Medverkar gör Tove Lifvendahl, Per Gudmundson, Ivar Arpi, Lydia Wålsten och Maria Ludvigsson, ibland med inbjudna gäster. Ledarpodden kommer ut eftermiddagar måndag till fredag, från och med i dag, onsdag.
Min första miljon är en intervjupodd från SvD Näringsliv om drivkraft, motivation och framgång. I podden träffar programledare Sara Bränström och Joel Dahlberg kända personer som nått långt i karriären och som berättar om resan mot den första intjänade miljonen.
– Många av de personer vi träffar har åstadkommit något som för de flesta verkar omöjligt. Ändå har de en gång börjat från noll och vi borrar oss in i frågan "hur det gick till"? säger Maria Jelmini Sundén, chef SvD Näringsliv.
Båda poddarna är enkla att hitta och lyssna på då de distribueras genom Acast, Apple Podcasts och Spotify.
Här hittar du Ledarpodden på Acast.
Här hittar du Min första miljon på Acast.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Tove Lifvendahl, politisk chefredaktör, SvD. E-post:tove.lifvendahl@svd.se
Lydia Wålsten, projektledare för podden och vik ledarskribent. Tel: 070-64 65 688. E-post: lydia.walsten@svd.se
Maria Sundén Jelmini, chef SvD Näringsliv. Tel: 070-161 99 03. E-post: maria.sunden.jelmini@svd.se.
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderCommunication Specialist Publishing
Tel:070-268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder




Om
Shaping the media of tomorrow. Today.
Schibsted Media kombinerar en lång och stolt publicist-tradition, som sträcker sig ända från 1800-talet, med digital innovation och entreprenörskap. Verksamheten inkluderar bland annat bolag som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, Lendo, Prisjakt och TV.nu.
Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
Schibsted Marketplaces avslöjar nytt företagsnamn: Vend14.1.2025 17:34:49 CET | Pressmeddelande
"Vend markerar början på en enad satsning. Med det här nya namnet förenar vi vår nordiska familj av marknadsplatser – och förvandlar dem till en kraftfull innovationsmotor," säger Christian Printzell Halvorsen. Den fullständiga övergången till Vend är planerad till andra kvartalet 2025.
Schibsted Marketplaces reveals new corporate brand name, Vend14.1.2025 17:34:49 CET | Press Release
“Vend marks the beginning of a united effort. With this new brand, we are bringing together our Nordic family of marketplaces – uniting them into one powerful force of innovation,” says Christian Printzell Halvorsen. The complete transition to Vend is scheduled for Q2 2025.
Hälften av second hand-köpen ersätter ett nytt köp14.6.2024 12:49:59 CEST | Pressmeddelande
Idag släpper Schibsted Marketplaces sin Second-Hand Effect-rapport som undersöker påverkan och fördelar med att köpa second-hand på marknadsplatserna Blocket, FINN, Tori och DBA.
Aftonbladet och SvD fortsätter växa digitala användarintäkter7.6.2024 07:01:00 CEST | Pressmeddelande
Krävande makroekonomi, hög inflation och höga räntor har fortsatt utmana boksluten för Schibsteds svenska mediehus. Framför allt annonsmarknaden har varit utmanande och lyft först i fjärde kvartalet. Prenumerationsaffären har, trots en stram ekonomi för hushållen, varit stabil. SvD redovisar ett rörelseresultat på 72 MSEK (64 MSEK) för 2023, medan Aftonbladet landar ett resultat på 38 MSEK (55 MSEK).
Sportbladet storsatsar på fotbolls-EM4.6.2024 07:01:00 CEST | Pressmeddelande
En dedicerad EM-podd, en 196-sidig EM-bibel och flera specialavsnitt av Fotbollsresan med Niva och Nordström. Det är tre av grundpelarna när Sportbladet nu på allvar drar igång fotbolls-EM. Erik Niva och Simon Bank är på plats på EM tillsammans med Johanna Frändén, Frida Fagerlund, Linn Nordström och Makoto Asahara.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum