Schibsted

Nya poddar från Svenska Dagbladet – hör snacket på ledarredaktionen

Dela
Efter framgångarna med poddarna Min helg och Harrisons historiska brott lanserar Svenska Dagbladet i dag två nya poddar: den dagliga podden Ledarredaktionen och SvD Näringslivs Min första miljon.
Maria Ludvigsson, Lydia Wålsten, Ivar Arpi, Per Gudmundson och Tove Lifvendahl (längst fram). Foto: Simon Rehnström
Maria Ludvigsson, Lydia Wålsten, Ivar Arpi, Per Gudmundson och Tove Lifvendahl (längst fram). Foto: Simon Rehnström

Hur går diskussionerna på en ledarredaktion? Många vill veta – men få har möjlighet att höra. Nu blir det ändring på det. Från och med i dag kan alla som vill höra Svenska Dagbladets ledarskribenter diskutera politiska frågor och aktuella ämnen. Det är premiär för den dagliga podden Ledarredaktionen.

Varje dag analyserar och diskuterar ledarskribenterna på Svenska Dagbladet allt som har med politik att göra – från de egna texterna till andra spännande ämnen. Genom podden kan alla som vill sitta med runt bordet ta del av diskussionerna.

– Vi vill ge fler perspektiv, öppna upp för debatt och diskussioner. Genom att transparent redogöra för olika argument vill vi trigga våra läsare och lyssnare att bilda sig en egen uppfattning. Det här tror vi kan vara ett sätt att nå de målen, säger Tove Lifvendahl, politisk chefredaktör på Svenska Dagbladet.

Med podden kommer lyssnaren närmare SvD:s ledarskribenter och deras diskussioner kring allt som har med politik att göra. Det finns inga manus.

– Det är så vi vill ha det. Vi vill att man som lyssnare ska känna att man är med i ett samtal. Jag brukar säga att våra redaktionsmöten ofta är som vänskapliga gräl, där själva poängen är att hitta olika ingångar till och infallsvinklar på frågorna, säger Tove Lifvendahl.

På runt tio minuter ska lyssnaren få höra en aktuell fråga diskuteras igenom, lagom för resan hem från jobbet.

Medverkar gör Tove Lifvendahl, Per Gudmundson, Ivar Arpi, Lydia Wålsten och Maria Ludvigsson, ibland med inbjudna gäster. Ledarpodden kommer ut eftermiddagar måndag till fredag, från och med i dag, onsdag.

Min första miljon är en intervjupodd från SvD Näringsliv om drivkraft, motivation och framgång. I podden träffar programledare Sara Bränström och Joel Dahlberg kända personer som nått långt i karriären och som berättar om resan mot den första intjänade miljonen.

– Många av de personer vi träffar har åstadkommit något som för de flesta verkar omöjligt. Ändå har de en gång börjat från noll och vi borrar oss in i frågan "hur det gick till"? säger Maria Jelmini Sundén, chef SvD Näringsliv.

Båda poddarna är enkla att hitta och lyssna på då de distribueras genom Acast, Apple Podcasts och Spotify.  

Här hittar du Ledarpodden på Acast.

Här hittar du Min första miljon på Acast.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Tove Lifvendahl, politisk chefredaktör, SvD. E-post:tove.lifvendahl@svd.se
Lydia Wålsten, projektledare för podden och vik ledarskribent. Tel: 070-64 65 688. E-post: lydia.walsten@svd.se
Maria Sundén Jelmini, chef SvD Näringsliv. Tel: 070-161 99 03. E-post: maria.sunden.jelmini@svd.se.

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Maria Ludvigsson, Lydia Wålsten, Ivar Arpi, Per Gudmundson och Tove Lifvendahl (längst fram). Foto: Simon Rehnström
Maria Ludvigsson, Lydia Wålsten, Ivar Arpi, Per Gudmundson och Tove Lifvendahl (längst fram). Foto: Simon Rehnström
Ladda ned bild
Joel Dahlberg och Sara Bränström. Foto: Tomas Oneborg
Joel Dahlberg och Sara Bränström. Foto: Tomas Oneborg
Ladda ned bild
Ladda ned bild
Ladda ned bild

Om

Schibsted
Schibsted
Kungsbron 13
111 22 Stockholm

08 - 725 25 00https://www.schibsted.com

Shaping the media of tomorrow. Today.

Schibsted Media kombinerar en lång och stolt publicist-tradition, som sträcker sig ända från 1800-talet, med digital innovation och entreprenörskap. Verksamheten inkluderar bland annat bolag som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, Lendo, Prisjakt och TV.nu.

Följ Schibsted

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Schibsted

Aftonbladet och SvD fortsätter växa digitala användarintäkter7.6.2024 07:01:00 CEST | Pressmeddelande

Krävande makroekonomi, hög inflation och höga räntor har fortsatt utmana boksluten för Schibsteds svenska mediehus. Framför allt annonsmarknaden har varit utmanande och lyft först i fjärde kvartalet. Prenumerationsaffären har, trots en stram ekonomi för hushållen, varit stabil. SvD redovisar ett rörelseresultat på 72 MSEK (64 MSEK) för 2023, medan Aftonbladet landar ett resultat på 38 MSEK (55 MSEK).

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye