Schibsted först i Norden med en AR-annonsprodukt

Som första medieaktör i Norden erbjuder nu Schibsted Sales & Inventory (SSI) en standardiserad AR-annonsprodukt. Produkten föddes ur en workshop med Schibsteds Experimentation & Technology Trends team som utforskade nya sätt att dela digitala budskap.
– Hur vi berättar historier är i ständig utveckling. Från tryckpressen till internet har tekniska innovationer gett oss nya metoder att dela budskap med varandra. Augmented Reality bör ses som ännu ett steg i denna evolution, säger Agnes Stenbom, trendanalytiker inom teknologi på Schibsted.
Arbetet med att ta fram en AR-annonsprodukt har letts av Jane Westermark, product manager på SSI Ad Portfolio. Enligt henne är AR-produkten ett resultat av en innovativ miljö där nya koncept testas löpande och alltid med kundens behov i centrum.
– Våra annonsörer söker ständigt nya sätt att nå ut i bruset. Med den här AR-annonsprodukten kan de testa ett globalt hyllat format genom en lokal annonsorganisation, säger Jane Westermark.
Marknadsanalytiker på Neuro-Insight har visat att AR genererar 45 procent högre uppmärksamhet än vanlig online browsing och e-handlaren Houzz rapporterar 11 gånger högre konvertering för varor sedda genom AR.
– AR skapar både engagemang och betalningsvilja genom att blanda den digitala och fysiska världen. Vi har stor tilltro till dess potential och utforskar nya sätt att beröra, engagera och skapa värde åt våra användare runt om i Schibsted. SSI:s lansering av denna AR-annonsprodukt är en milstolpe i denna process, säger Agnes Stenbom.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Jane Westermark, Product Manager Ad Portfolio, Schibsted Sales & Inventory. Tel: 073-839 39 05. E-post: jane.westermark@schibsted.com.
Nyckelord
Kontakter
Johan LindbladhKommunikationschef
Tel:070-820 44 05johan.lindbladh@schibsted.comBilder


Om
Shaping the media of tomorrow. Today.
Schibsted Media kombinerar en lång och stolt publicist-tradition, som sträcker sig ända från 1800-talet, med digital innovation och entreprenörskap. Verksamheten inkluderar bland annat bolag som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, Lendo, Prisjakt och TV.nu.
Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
Schibsted Marketplaces avslöjar nytt företagsnamn: Vend14.1.2025 17:34:49 CET | Pressmeddelande
"Vend markerar början på en enad satsning. Med det här nya namnet förenar vi vår nordiska familj av marknadsplatser – och förvandlar dem till en kraftfull innovationsmotor," säger Christian Printzell Halvorsen. Den fullständiga övergången till Vend är planerad till andra kvartalet 2025.
Schibsted Marketplaces reveals new corporate brand name, Vend14.1.2025 17:34:49 CET | Press Release
“Vend marks the beginning of a united effort. With this new brand, we are bringing together our Nordic family of marketplaces – uniting them into one powerful force of innovation,” says Christian Printzell Halvorsen. The complete transition to Vend is scheduled for Q2 2025.
Hälften av second hand-köpen ersätter ett nytt köp14.6.2024 12:49:59 CEST | Pressmeddelande
Idag släpper Schibsted Marketplaces sin Second-Hand Effect-rapport som undersöker påverkan och fördelar med att köpa second-hand på marknadsplatserna Blocket, FINN, Tori och DBA.
Aftonbladet och SvD fortsätter växa digitala användarintäkter7.6.2024 07:01:00 CEST | Pressmeddelande
Krävande makroekonomi, hög inflation och höga räntor har fortsatt utmana boksluten för Schibsteds svenska mediehus. Framför allt annonsmarknaden har varit utmanande och lyft först i fjärde kvartalet. Prenumerationsaffären har, trots en stram ekonomi för hushållen, varit stabil. SvD redovisar ett rörelseresultat på 72 MSEK (64 MSEK) för 2023, medan Aftonbladet landar ett resultat på 38 MSEK (55 MSEK).
Sportbladet storsatsar på fotbolls-EM4.6.2024 07:01:00 CEST | Pressmeddelande
En dedicerad EM-podd, en 196-sidig EM-bibel och flera specialavsnitt av Fotbollsresan med Niva och Nordström. Det är tre av grundpelarna när Sportbladet nu på allvar drar igång fotbolls-EM. Erik Niva och Simon Bank är på plats på EM tillsammans med Johanna Frändén, Frida Fagerlund, Linn Nordström och Makoto Asahara.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum