Fler datorer i skolan men teknikkrångel skapar problem
- Rätt använda kan digitala verktyg stötta och förbättra undervisningen men när tekniken krånglar så riskerar det snarare att stjälpa än att hjälpa. Tekniken ska inte stå i vägen för pedagogiken, säger Skolverkets generaldirektör Peter Fredriksson.
Tillgången till datorer är större i högstadiet och gymnasieskolan än i förskolan och de lägre årskurserna i grundskolan. I genomsnitt går det idag 1,3 elever per dator i grundskolan jämfört med 1,9 elever 2015. I gymnasieskolan går det en dator per elev vilket det även gjorde 2015.
Behov av kompetensutveckling hos lärare
Drygt hälften av lärarna anser att de behöver utveckla sin kompetens för att kunna ge sina elever god digital kompetens. Behoven av kompetensutveckling har dock minskat inom flera områden. 2015 uppgav mer än var tredje lärare i grundskolan att de hade behov av att få grundläggande datorkunskap. Idag är det bara drygt en tiondel av lärarna som har det behovet. Nästan sex av tio grundskollärare hade behov av kompetensutveckling i att använda digital teknik som pedagogiskt verktyg 2015. Idag har det minskat till fyra av tio. Förra året infördes programmering i läroplanerna. I grundskolan är programmering det enda område där kompetensutvecklingsbehovet har ökat. Sex av tio lärare hade behov av det 2015 jämfört med sju av tio lärare idag.
- Vi erbjuder skolorna mycket kompetensutveckling om digitalisering, bland annat programmering, och vi kommer med mer under året. Att använda digitala verktyg i undervisningen kräver kompetens och ett tydligt pedagogiskt syfte, säger Peter Fredriksson
Fler lärare positiva till digitalisering
Nästan hälften av lärarna i grundskolan och gymnasieskolan anser att digital teknik i storutsträckning är ett betydelsefullt pedagogiskt verktyg för eleverna. Andelen har ökat, främst i gymnasieskolan där motsvarande andel 2015 var en tredjedel. Andelen högstadielärare som i stor utsträckning undervisar eleverna om källkritik på nätet har ökat från två av tio lärare 2015 till nästan fyra av tio lärare idag. I grundskolan och gymnasieskolan är det idag drygt sju av tio lärare som arbetar med sina elever för att förebygga kränkningar i sociala medier och främja en säker internetanvändning. 2015 var det sex av tio lärare.
Lärare tycker att mobiler stör
Undersökningen ställer också frågor om elevers användning av mobiltelefoner i klassrummet. Varannan lärare i högstadiet och två av tre lärare i gymnasiet anser att arbetet i klassrummet störs varje dag av elevernas sms, sociala medier och spel. Eleverna har delvis en annan bild. Åtta av tio elever i högstadiet och sex av tio elever i gymnasiet anser att de störs på få eller inga lektioner.
Otillräcklig uppkoppling på många skolor
Nästan alla skolor har tillgång till ett trådlöst nätverk men bara hälften av rektorerna anser att deras nätverk har tillräcklig kapacitet för att alla elever i en årskurs ska kunna strömma film samtidigt. Att skolorna har den kapaciteten är avgörande för att kunna genomföra de digitala nationella prov som införs 2022. Sju av tio rektorer i grundskolan och nästan lika stor andel i gymnasieskolan uppger att de har ett stort behov av investeringar i digital teknik.
- Kommuner och ansvariga för fristående skolor behöver säkra att det finns bra teknisk infrastruktur i skolorna. De digitala nationella proven kan driva på investeringar eftersom det krävs viss utrusning och kapacitet. En annan viktig fråga är att skapa standarder för att underlätta informationsöverföring och administration i skolan. Vi vill driva på arbetet även på det området, säger Peter Fredriksson.
Skolverket satsar på stöd och kompetensutveckling
Skolverket erbjuder redan idag ett brett utbud av kurser för lärare. Bland annat inom programmering, källkritik och kurser för att stödja lärare att skapa en varierad, tillgänglig och anpassad undervisning genom att använda digitala verktyg. För rektorer, kommuner och ansvariga för fristående skolor erbjuder Skolverket ett webbaserat processtöd för systematiskt kvalitetsarbete och verktyg för att leda digitalisering i skolan.
Skolverket kommer att ta fram ytterligare insatser för att stödja kommuner, ansvariga för fristående skolor, rektorer, lärare och övrig personal i att ta tillvara digitaliseringens möjligheter. Insatserna syftar till att höja kvalitén i undervisningen och effektivisera administrationen. Myndigheten kommer också att arbeta fram stöd som riktar sig till skolor med särskilt stora behov av kompetensutveckling inom digitaliseringsområdet. Vidare kommer stödmaterial att tas fram för att underlätta för förskollärare och lärare att avgöra om, när och hur samt vilka digitala lärresurser som kan användas i undervisningen. Redan i april publiceras en ny kurs i programmering som syftar till att fördjupa programmeringskompetens för matematik- och tekniklärare.
Mer om undersökningen
16 000 lärare, elever, rektorer, förskollärare och förskolechefer har erbjudits att svara på en enkätundersökning om tillgång till digitala verktyg, digital kompetens och hur digitala verktyg används. Drygt 9000 svar har kommit in. Rapporten är en uppföljning av den nationella digitaliseringsstrategin för skolväsendet som regeringen beslutade om 2017.
För mer information
www.skolverket.se
Kontaktuppgifter
För frågor till Skolverkets generaldirektör Peter Fredriksson kontakta Skolverkets presstjänst 08-52733300
För frågor om rapporten kontakta enhetschef Camilla Thinsz Fjellström 08-527 331 49 eller undervisningsråd Magnus Eriksson 08-527 330 05
För frågor om Skolverkets stöd och kompetensutveckling kontakta undervisningsråd Kristin Petersson 08-527 336 17
Nyckelord
Länkar
Om
Skolverket ska främja att alla barn och elever får tillgång till en utbildning och verksamhet som är likvärdig och av god kvalitet i en trygg miljö. Vi ska bidra till goda förutsättningar för barns utveckling och lärande samt förbättrade kunskapsresultat för elever.Skolverket tar fram kunskapskrav, föreskrifter, allmänna råd och nationella prov. Vi ansvarar också för den officiella statistiken på skolområdet och gör uppföljningar och utvärderingar.
Följ Skolverket
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Skolverket
Många elever får inte den hjälp de behöver i skolan24.4.2025 09:00:00 CEST | Pressmeddelande
En tredjedel av eleverna uppger att de inte får tillräckligt med hjälp i skolan när skolarbetet känns för svårt. Av lärarna är det många som också upplever begränsade förutsättningar för att ge tillräckligt stöd och stimulans till alla elever. Det visar den tredje delrapporten i Skolverkets enkätundersökning Attityder till skolan.
Skolverket trycker och distribuerar ersättningsprov till skolorna13.3.2025 10:08:03 CET | Pressmeddelande
Ersättningsproven för årskurs 9 och gymnasieskolan, samt ersättningsprovet i engelska för årskurs 6, trycks och distribueras till skolorna. Skolverket lättar även på reglerna kring ersättningsproven för årskurs 6 i svenskämnena den närmaste tiden vilket gör det möjligt att skriva ut eller kopiera upp proven några dagar före provdagen. De beskeden kommer Skolverket med idag.
Skolverket stänger ner provtjänsten för nationella prov för våren 20257.3.2025 16:01:37 CET | Pressmeddelande
Flera fel har uppdagats med provplattformen där digitala nationella prov skulle ha genomförts från och med mars i år. Skolverket har därför beslutat om att stänga ner provtjänsten för våren 2025. Eleverna kommer därför att använda ersättningsprov istället.
Många elever upplever bristande studiero i skolan6.3.2025 08:01:00 CET | Pressmeddelande
Endast hälften av eleverna i grundskolan och gymnasieskolan upplever att de i allmänhet kan koncentrera sig på lektionerna. Det visar den andra delrapporten i Skolverkets enkätundersökning Attityder till skolan.
Färre förskollärare på förskolor med störst behov10.2.2025 10:00:00 CET | Pressmeddelande
Segregationen, det vill säga uppdelning av barn med olika socioekonomisk- och migrationsbakgrunder, är hög inom förskolan. Barn från mindre gynnsamma socioekonomiska förhållanden tycks påverkas mer negativt av segregationen i förskolan. Samtidigt är tillgången till utbildade förskollärare lägre på förskolor med störst behov. Huvudmän behöver därför ta ett större ansvar för likvärdigheten och fördela resurser mer kompensatoriskt. Det visar Skolverkets rapport om segregation och likvärdighet i förskolan.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum