Payson och Svea Ekonomis E-handelstermometer visar: Slokande detaljhandel bäddar för e-butiker
Payson har tillsammans med Svea Ekonomi kartlagt hur tillväxten sett ut för detaljhandeln respektive e-handel det senaste året. Detta genom att mäta antalet nystartade företag inom e-handeln och detaljhandeln, baserat på data från Allabolag. Från föregående år har antalet nystartade företag inom näthandeln ökat med en procent. Motsvarande siffra för de fysiska butikerna är istället minus fem procent. Årets siffror ligger i linje med övergripande trenden där antalet nystartade fysiska butiker alltjämt minskar från år till år, medan nystartade e-butiker fortsätter att öka.
– Köpmodellen har på kort tid kastats om i grunden. Det första steget i köpprocessen är numera att söka efter produkten online och de fysiska butikerna besöks först när man vill bekanta sig närmare med varan. Det finns flera anledningar till att butikernas utveckling ser ut som de gör. Det är exempelvis betydligt lättare att börja sälja produkter online än i fysisk butik. Och även fast man driver en fysisk butik förväntar sig kunderna att företaget ska ha en hemsida där man kan se produkterna, säger Emma Lindgren, e-handelsexpert på Svea Ekonomi.
– E-butikernas framfart och ständiga anpassningar påverkar givetvis också vårt konsumtionsmönster. E-handlare jobbar idag med allt ifrån inspiration på sina sajter till ”how to-content”. Det här gör bland annat att vårt butiksstrosande för inspiration flyttas till nätet där vi istället ”skärmshoppar”. Det vill säga att vi exempelvis fyller varukorgen men inte checkar ut. Dessa mönster är viktiga att kartlägga för att ytterligare förstå sina konsumenter och kunna öka butikens försäljning, säger Emma Lindgren, e-handelsexpert på Svea Ekonomi.
Så lyckas du med din e-handel
Då antalet e-butiker ständigt växer ökar konkurrensen på nätet. Svea Ekonomi har därför tillsammans med Payson intervjuat framgångsrika e-handlare och bett om deras bästa tips för hur du lyckas med din e-handel.
E-handlarnas bästa tips för att starta e-butik
1. Ha självförtroende! (Sandra, Lash for Lash)
I dag finns det mesta att köpa på nätet, din grundidé behöver därför inte vara unik. Det viktigaste är att du tror på din idé och hittar ett sätt att differentiera din e-handel från konkurrenterna.
2. Håll det simpelt! (Peter Rosvall, Bygghemma)
Med dagens teknik är det lätt att sväva iväg, men för att lyckas med sin e-handel är det viktigt att inte glömma bort det viktigaste. Rätt pris, bra leveranstider och hög servicegrad. Det kommer man långt på.
3. Be om feedback! (Pauline Grindvall, My Perfect Day)
Be så många som möjligt tycka till om er e-handel. Vad funkar bra och vad funkar mindre bra? Inte bara familj och vänner utan gärna andra också. Det är viktigt att design, användarvänlighet och helhetsupplevelsen håller hög nivå.
4. Var tydlig! (Fredrik Hudson, Spraycan)
Var tydliga med vilken typ av e-handel ni driver. Konsumenter har dåligt tålamod och lämnar snabbt din e-handel om de inte får indikationer på att de hamnat rätt direkt.
5. Skäm bort dina stamkunder! (Sandra, Lash for Lash)
Ta hand om dina återkommande kunder. Ha poängsystem eller liknande som genererar ett värde för kunden. Det är lättare att behålla gamla kunder än att skaffa nya.
Ökning av fysiska butiker och e-butiker jämfört med tidigare år
|
År |
Fysiska butiker |
E-butiker |
|
2008 |
+ 3 % |
+ 18 % |
|
2009 |
+ 8 % |
+ 31 % |
|
2010 |
+ 44 % |
+ 51 % |
|
2011 |
– 4 % |
+ 37 % |
|
2012 |
– 2 % |
+ 9 % |
|
2013 |
+ 9 % |
+ 21 % |
|
2014 |
+ 15 % |
+ 23 % |
|
2015 |
+ 5 % |
+ 25 % |
|
2016 |
+ 4 % |
+ 24 % |
|
2017 |
– 8 % |
+ 12 % |
|
2018 |
– 5 % |
+ 1 % |
Om kartläggningen:
Payson har med hjälp av data från Allabolag.se kartlagt e-handeln och den fysiska handelns tillväxttakt under 2018. Detta har gjorts genom att jämföra hur många e-butiker respektive fysiska butiker som startats under året.
Nyckelord
Kontakter
Emma LindgrenHead of PR och e-handelsexpert
Tel:+46 (0)707 52 32 90emma.lindgren@sveaekonomi.seOm
Om Payson:
Payson startades 2004 i syfte att hjälpa privatpersoner och företag som vill ta betalt eller skicka pengar på ett enkelt och säkert sätt. Idag, mer än tio år senare, är Payson ett av Sveriges ledande företag i området med fler än 1 miljon användare. Sedan 2012 är Payson en del av Svea Ekonomi. Läs mer på www.payson.se.
Om Svea Ekonomi
Svea Ekonomi är en av norra Europas ledande leverantörer av finansiella tjänster. Med skräddarsydda lösningar och ett personligt bemötande hjälper de företag och privatpersoner att nå sina mål och förverkliga sina drömmar. Deras tjänster består bland annat av: företagsfinansiering, banktjänster och betallösningar samt privatlån och sparande. Sedan starten 1981 har Svea Ekonomi växt till ett företag med över 2000 anställda över hela Europa. Läs mer om Svea Ekonomi på svea.com.
Följ Svea Bank AB (publ)
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svea Bank AB (publ)
Svea och Prisjakt sammanfattar årets stora reaperiod – försäljningen ökar men sprids ut3.12.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Årets stora reamånad ökade i omsättning med drygt fyra procent, medan Cyber Monday bröt trenden och backade i försäljning. Projektorer och robotgräsklippare toppar listorna över trendande produktkategorier. Det visar siffror från Svea Bank och Prisjakt när årets shoppinghögtid nu summeras.
Lägre omsättning än väntat under Black Friday29.11.2025 11:03:37 CET | Pressmeddelande
Reaperiodens höjdpunkt brukar vara Black Friday men antalet transaktioner sjönk markant under årets stora readag jämfört med förra året. Snittordern å andra sidan steg med 16 procent. Det visar ny statistik från Svea Bank och Prisjakt.
Black Month fortsätter att stiga trots trög start för Black Week28.11.2025 07:42:10 CET | Pressmeddelande
Försäljningen under årets reamånad har öppnat starkt, samtidigt som Black Week ännu inte når upp till förra årets nivåer. Månaden som helhet ökar jämfört med samma period i fjol, liksom snittorderns storlek. Det visar Svea Banks senaste lägesuppdatering för årets största shoppingperiod.
Black Month ökar i omsättning – smarta ringar trendar25.11.2025 07:30:00 CET | Pressmeddelande
Den totala omsättningen för försäljningen hittills under Black Month ökar med nio procent jämfört med ifjol och snittordern med närmare åtta procent. Smarta ringar och 3D-skrivare toppar listan över trendande produktkategorier. Det konstateras när Svea Bank och Prisjakt sammanfattar de tre första veckorna av Sveriges största shoppinghögtid.
Ny kartläggning från Svea Bank visar: Här är Sveriges 100 e-handelsraketer 202521.11.2025 10:30:00 CET | Pressmeddelande
För nionde året i rad presenterar Svea listan över landets 100 mest snabbväxande e-handlare. I topp hittar vi Wristbuddys från Stockholm som med en tillväxt på hela 2 334 procent utses till Sveriges e-handelsraket 2025. Bland årets raketer finns aktörer inom klockor, K-beauty och nikotinprodukter.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum
