Nya redaktionschefer och ny produktchef på Omni
De nya redaktionscheferna, Ines Micanovic och Calle Sandstedt, tar nu fullt ut ansvar för Omnis redaktion. Under våren kommer även en redaktionschef för Omni Ekonomi att rekryteras.
– Det överordnade syftet är att säkra att Omni är och förblir nyhetsledande, men redaktionscheferna ska dessutom säkra att Omni är en arbetsplats med ett vinnande team där man som redaktör trivs och utvecklas, säger Markus Gustafsson.
Ines Micanovic, 28, började på Omni i samband med lanseringen 2013. Hon har, förutom arbetet som nyhets- och utvecklingsredaktör, regelbundet hoppat in som tf ansvarig utgivare och varit ansvarig för Omnis satsningar på sociala medier.
– Det har varit fantastiskt kul att få vara med på Omnis resa sedan start och jag är väldigt stolt över vad vi som team har åstadkommit. Omni har Sveriges bästa nyhetsredaktörer och min roll blir att ge dem de bästa förutsättningarna för att trivas och utvecklas.
Calle Sandstedt, 33, började också som nyhetsredaktör på Omni vid lanseringen 2013. Han kom då från Svenska Dagbladet. På Omni har Calle Sandstedt ansvarat för politikbevakningen och regelbundet gått in som tf ansvarig utgivare.
– Jag är väldigt glad att nu gå in i rollen som redaktionschef. Min främsta uppgift blir att vidareutveckla och förfina våra arbetsmetoder, så att våra redaktörer fortsatt kan skapa Sveriges bästa nyhetstjänst, säger han.
Djeiran Amini Björklund, 34 år, är sedan januari ny produktchef på Omni, Senior Product Manager för Omni Next-teamet som är en del av Schibsteds produkt- och teknik-utvecklingsorganisation. Djeiran Amini Björklund kommer närmast från SVT där hon bland annat var produktägare för SVT Nyheter.
– Jag vet att vi har alla förutsättningar att göra en väldigt spännande resa med den unika nyhetsprodukt vi har i Omni. Jag ser fram emot att vi tillsammans ska fortsätta utveckla den på innovativa och banbrytande sätt, säger Djeiran Amini Björklund.
På några år har Omni växt till en av Sveriges största nyhetstjänster. Omni firade i höstas fem år, samtidigt firade Omni Ekonomi sin ett-årsdag. I höstas lanserades också Omni Pod med dagliga nyhetssändningar.
Vid starten 2013 arbetade åtta journalister på Omni, idag arbetar totalt 25 journalister på Omni och Omni Ekonomi.
– Även om vi växer med försiktighet så har den redaktionella organisationen nästan fördubblats i storlek på två år. Därför är det lika nödvändigt som naturligt att att vi också förstärker ledningen på Omni, säger Markus Gustafsson.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Markus Gustafsson, chefredaktör. Tel: 070-525 21 25. E-post:markus.gustafsson@omni.se
Ines Micanovic, redaktionschef. Tel: 070-162 24 19 E-post:ines.micanovic@schibsted.com
Calle Sandstedt, redaktionschef. Tel: 073-968 14 00 E-post:calle.sandstedt@omni.se
Djeiran Amini Björklund, Senior Product Manager. Tel: 070-437 13 91 E-post: djeiran.amini@schibsted.com
OM OMNI
Omni har prisats som Sveriges bästa nyhetsapp flera år i rad och har i dag cirka en halv miljon läsare i veckan. Den första versionen av Omni-appen lanserades i november 2013. För drygt ett år sedan lanserade Omni dessutom Omni Ekonomi som är en helt ny destination för affärsläsare. Omni Ekonomi har redan laddats ner av 250 000 svenskar och hyllats av både läsare och branschexperter. I september 2018 lanserades Omni Pod som daglig nyhetspodd.
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderCommunication Specialist Publishing
Tel:070-268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder
Om
Shaping the media of tomorrow. Today.
Schibsted Media kombinerar en lång och stolt publicist-tradition, som sträcker sig ända från 1800-talet, med digital innovation och entreprenörskap. Verksamheten inkluderar bland annat bolag som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, Lendo, Prisjakt och TV.nu.
Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
Schibsted Marketplaces avslöjar nytt företagsnamn: Vend14.1.2025 17:34:49 CET | Pressmeddelande
"Vend markerar början på en enad satsning. Med det här nya namnet förenar vi vår nordiska familj av marknadsplatser – och förvandlar dem till en kraftfull innovationsmotor," säger Christian Printzell Halvorsen. Den fullständiga övergången till Vend är planerad till andra kvartalet 2025.
Schibsted Marketplaces reveals new corporate brand name, Vend14.1.2025 17:34:49 CET | Press Release
“Vend marks the beginning of a united effort. With this new brand, we are bringing together our Nordic family of marketplaces – uniting them into one powerful force of innovation,” says Christian Printzell Halvorsen. The complete transition to Vend is scheduled for Q2 2025.
Hälften av second hand-köpen ersätter ett nytt köp14.6.2024 12:49:59 CEST | Pressmeddelande
Idag släpper Schibsted Marketplaces sin Second-Hand Effect-rapport som undersöker påverkan och fördelar med att köpa second-hand på marknadsplatserna Blocket, FINN, Tori och DBA.
Aftonbladet och SvD fortsätter växa digitala användarintäkter7.6.2024 07:01:00 CEST | Pressmeddelande
Krävande makroekonomi, hög inflation och höga räntor har fortsatt utmana boksluten för Schibsteds svenska mediehus. Framför allt annonsmarknaden har varit utmanande och lyft först i fjärde kvartalet. Prenumerationsaffären har, trots en stram ekonomi för hushållen, varit stabil. SvD redovisar ett rörelseresultat på 72 MSEK (64 MSEK) för 2023, medan Aftonbladet landar ett resultat på 38 MSEK (55 MSEK).
Sportbladet storsatsar på fotbolls-EM4.6.2024 07:01:00 CEST | Pressmeddelande
En dedicerad EM-podd, en 196-sidig EM-bibel och flera specialavsnitt av Fotbollsresan med Niva och Nordström. Det är tre av grundpelarna när Sportbladet nu på allvar drar igång fotbolls-EM. Erik Niva och Simon Bank är på plats på EM tillsammans med Johanna Frändén, Frida Fagerlund, Linn Nordström och Makoto Asahara.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum