De tar plats i nya ŠKODA Cycling Team 2019

Bland de utvalda finns allt från en konstnär från Umeå, bilbyggare från Rättvik, pensionär från Västervik, mellanstadielärare från Västerås samt komikern Måns Möller från Stockholm. Teamet träffades för första gången under helgen för uppstartsträff i Stockholm.
– Uttagningen har varit extra tuff men också väldigt kul. Landet är fullt av starka cyklister och härliga personligheter som skulle platsa i laget. Men nu har vi hittat fram till ett väldigt bra gäng med olika bakgrund och härkomst som förenas i sin motivation för lagets mål på Vätternrundan men också i sin kärlek till cyklingen, säger teamledaren Erik Leonsson. Förutom de 15 rekryterna består ŠKODA Cycling Team även av 15 erfarna ambassadörer, däribland ex-proffsen Fredrik Kessiakoff och Michel Lafis som ska bidra med såväl inspiration som erfarenhet och kunskap. Nytt för i år är att tre av förra årets rekryterade cyklister tar plats som ambassadörer.
– Det är tre personer som gjort en fantastisk resa under året och på flera plan bidragit till att vi fick en så fantastisk säsong förra året, säger Erik Leonsson. Det är Nathalie Eklund, Payman Hazheer och artisten Daniel Adams Ray.
Det stora målet är att laget i sommar ska ta sig i mål under åtta timmar på Vätternrundan. För att lyckas kommer deltagarna att få hjälp med sin träning, bland annat genom ett fystest och därefter individuella träningsprogram utformade av proffstränaren Mattias Reck. De får även all utrustning som behövs såsom cykel, hjälm, cykeldator, kläder och energidryck.
– Vi är oerhört glada över det växande intresset för ŠKODA Cycling Team och det genuina cykelintresset som finns i hela vårt land. Även om konkurrensen är stentuff vill jag uppmana de som inte blev uttagna i år att söka igen till nästa år. Vi försöker varje år variera gruppens dynamik och de personer som inte blev antagna i år kan mycket väl bli det nästa, säger Veronica Nilsson, press- och sponsoransvarig för ŠKODA Sverige.
ÅRETS REKRYTER I ŠKODA CYCLING TEAM:
Peter Algebäck, Varberg
Måns Möller, Stockholm
Natalie Nyberg, Grums
Sara Rönnberg, Frösön
Patrik Viklund, Stockholm
David Gunnars, Rättvik
Klas Wiréhn, Umeå
David Alledal, Stockholm
Rodolfo Vera, Västerås
Johanna Palmqvist, Linköping
Lena Bernström, Huddinge
Gustav Svensson, Åre
Bengt Backman, Västervik
Petra Dolejsova, Stockholm
Karl Edenroth, Piteå
ÅRETS AMBASSADÖRER:
Fredrik Kessiakoff
Jukka Kuusela
Rasmus Brenter
Daniel Jansson
Karl Pamp
Daniel Rytz
Zoltan Darvas
Nathalie Eklund
Adams Ray
Payman Hazeer
Hanna Johansson
Cecilia Widegren
Pierre Moncorgé
Sara Hedberg
Michel Lafis
Magnus Gustavsson
PARTNER- OCH MEDIAPLATSER
Damian Phillips, POC
Christian Löfstrand, Maurten
Daniel Breece, tidningen Bicycling
Faktaruta:
Ansökningar 2019: 2 779 st
Platser 2019: 15 st
SKODA Cycling Team startade: 2014
Mål på Vätternrundan: Under 8 h.
Partners till laget 2019: Garmin, POC, Maurten, Canyon, Muc Off.
Instagram: @skodacyclingteam
Facebook: @welovecycling
Webb: https://www.welovecycling.com/se/skoda-cycling-team/
Varför sponsrar SKODA cykling?
ŠKODAs historia börjar med en cykel. Våra grundare Vaclav Laurin och Vaclav Klement tillverkade sin första cykel i hemstaden Mlada Boleslav i Tjeckien 1895. På samma adress ligger fortfarande huvudkontoret och det är här vi bygger en del av de miljoner bilar vi varje år säljer världen över. Och just därför har cykling varit viktigt för oss sedan dess.
Nyckelord
Kontakter
Veronica NilssonPress och Sponsoransvarig ŠKODA Sverige
Tel:+46701647861veronica.nilsson@skoda.seBilder
Om
ŠKODA AUTO
- grundades under den banbrytande perioden för bilen 1895, vilket gör ŠKODA till en av de äldsta biltillverkarna i världen
- erbjuder fem huvudmodeller på den svenska marknaden: FABIA, SCALA, OCTAVIA, KAROQ, KODIAQ och SUPERB
- levererade mer än 1,25 miljoner bilar till kunder över hela världen under 2018
- har varit en del av Volkswagen Group sedan 1991. Volkswagen Group är en av de mest framgångsrika biltillverkarna i världen. ŠKODA AUTO, i samarbete med gruppen, tillverkar och utvecklar oberoende bilar såväl som komponenter, motorer och växellådor
- har verksamhet på tre platser i Tjeckien, tillverkning i Kina, Ryssland, Slovakien, Algerien och Indien huvudsakligen genom grupp-partnerskap, samt i Ukraina och Kazakstan genom lokala partners.
- har över 35 000 anställda globalt och är aktiv på mer än 100 marknader
- fortsätter framåt med övergången från att vara en traditionell biltillverkare till målsättningen att bli ett ”Simply Clever-företag för de bästa mobilitetslösningarna” som en del av ŠKODA 2025-strategin.
Följ Škoda Sverige
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Škoda Sverige
Škoda Elroq får 5 stjärnor i Euro NCAP – Enyaq och Octavia behåller toppresultaten19.11.2025 10:27:02 CET | Pressmeddelande
Škoda Elroq har tilldelats högsta betyg – 5 stjärnor – i det oberoende säkerhetstestet Euro NCAP. Den helt elektriska kompakta SUV:en imponerade i samtliga kategorier och befäster Škodas långa rad av toppresultat: alla nyutvecklade modeller sedan 2008 har fått 5 stjärnor.
Škoda står starkt på en tuff marknad – fortsätter leverera starka resultat när 2025 går mot sitt slut11.11.2025 13:24:04 CET | Pressmeddelande
Trots ett utmanande marknadsläge med avvaktande konsumenter och hård konkurrens på den svenska bilmarknaden fortsätter Škoda att visa styrka. När 2025 närmar sig sitt slut står märket fast vid sin position som ett av Sveriges mest efterfrågade bilmärken – med stabil försäljning, hög kundnöjdhet och växande intresse för framför allt de eldrivna modellerna Enyaq och Kodiaq som erbjuds med flera valbara drivlinor. – ”Vi är mycket stolta över att vi lyckats hålla i vår positiva utveckling även under ett år som varit tufft för hela branschen. Det visar att vårt modellprogram och vår strategi för Sverige är rätt i tiden,” säger Jens Reichert, märkeschef för Škoda Sverige. Stark avslutning på året Efter ett rekordstarkt första halvår 2025, där Škoda ökade sina registreringar med 54 procent jämfört med samma period föregående år, har märket till och med oktober behållit sin position bland Sveriges sex mest registrerade bilmärken och noterar en ackumulerad marknadsandel på 6,3%. Modellerna Enya
Epiq förhandsvisas: En tydlig inblick i Škoda mest prisvärda el-SUV8.9.2025 13:36:10 CEST | Pressmeddelande
Konceptbilen av Škoda Epiq ger en tydlig förhandsvisning av tillverkarens kommande hel-elektriska stads-SUV, vars produktion planeras att starta under 2026. Epiq blir första modell att fullt ut anamma Škodas nya formspråk "Modern Solid" som kännetecknas av en djärv, minimalistisk exteriördesign med ett funktionellt inre. Epiq är designad för vardagsbruk: den är kompakt (4,1 m lång), har plats för fem personer, ett bagageutrymme på 475 liter och en räckvidd på upp till 425 km. Startpriset för produktionsmodellen förväntas ligga i nivå med förbränningsversionen Kamiq, vilket gör Epiq till Škodas mest prisvärda elbil hittills.
Škoda ökar kraftigt i Sverige – 54 % fler registreringar första halvåret 202511.7.2025 08:31:42 CEST | Pressmeddelande
› ŠKODA ingress › Ingress
Elroq – den mest sålda elbilen i Europa under april28.5.2025 13:38:36 CEST | Pressmeddelande
Škodas senast lanserade elbil, den kompakta SUV:en Elroq, gör succé på den europeiska marknaden. I April 2025 var Elroq den mest sålda elbilen i Europa med 7.998 registrerade bilar. Škoda som varumärke var det tredje mest sålda bilmärket i Europa under samma månad.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum



