Fortsatt rallysatsning med Veiby

− Det är en stolthet för vårt lilla team på Koppsängsvägen 5 utanför Arvika att vi får göra det här. Vi har precis hunnit börja med rally, men får redan ett så ansvarsfullt uppdrag, säger Tommy Kristoffersson, teamets grundare och chef.
− Jag är väldigt nöjd med hur det har fungerat hittills. Vi tror att det här är bästa paketet för att kunna visa vem som är bäst i R5-klassen, säger Veiby själv.
Even Management har haft flera tänkbara alternativ för den fortsatta coachningen av Ole Christian Veiby. Målet är seger i WRC 2 och på sikt en plats i stora WRC.
−Det är uppdraget vi har fått. Jobbet vi gjorde på Rally Sweden, det engagemang som teamet visade och det fina betyg vi fick från Volkswagen Motorsport har säkert spelat in. Dessutom tror jag Ole Christian känner sig trygg i vår miljö, menar Kristoffersson.
Ett bevis på detta är den prickfria insats Kongsvinger-föraren levererade i Rally Sweden, där han tog en ohotad seger och gick upp i VM-ledning.
− Absolut den bästa insats han har gjort, dessutom i tuffast tänkbara konkurrens och i svåra förhållanden.
Snabbt och säkert lotsade Veiby sin Polo GTI R5 på snö och is. Härnäst väntar luriga asfaltvägar vid Medelhavet.
− Ole Christian har ju kört där förut, men för oss som team blir det naturligtvis något helt annat än att ställa upp oss på Torsby flygplats.
Kristoffersson räds inte den utmaningen. Teamet är redo!
− Även om det har gått fort så har det här varit målet. Vi började med att integrera den rallykunniga personalen vi tog över från Even Management. Därefter körde vi ett testår med vår Skoda och till i år har vi förstärkt vår infrastruktur. Allt för att så småningom vara beredda att köra VM, så helt överraskade är vi inte.
Med tanke på den snabba expansionen inom rally verkar det som Kristofferssons team än en gång har visat fingertoppskänsla.
− Historiskt sett har vi varit lyckosamma med våra vägval. Vi lämnade racingen istället för att ge oss in i TTA och påbörjade en framgångsrik rallycrossresa. Vi gjorde en lyckad comeback i STCC med det nya TCR-reglementet, men har nu lämnat för den här utmaningen, säger Kristoffersson och fortsätter:
− Att allt har fallit väl på plats ligger också till grund för den långvariga relationen med våra samarbetspartner, med Volkswagen och BAUHAUS i spetsen.
Ett flerårigt samarbete har man också med Ole Christian Veiby, som kom in i Kristoffersson Motorsport redan som 16-åring för att köra Porsche Carrera Cup. Därefter blev det inhopp i rallycross och nu en målmedveten satsning på rally.
− Pojkarna i det här teamet vet hur jag vill ha saker och ting. Vi har så smått börjat förbereda oss för Korsika, berättar 22-årige Veiby, som kommer att göra sin femte raka start i det franska VM-rallyt.
Han kommer där att ratta den Polo GTI R5 som Johan Kristoffersson körde i Rally Sweden. Hur det blir med resten av säsongen återstår att se.
− Det är så långt vi har tittat hittills, förklarar Tommy Kristoffersson.
Nyckelord
Kontakter
Marcus ThomasfolkInformationschef
Tel:070-35 896 57marcus.thomasfolk@volkswagen.seBilder



Länkar
Om
År 2018 levererade Volkswagen 6,24 miljoner personbilar till kunder i över 150 länder. På den svenska marknaden inregistrerades totalt 53 471 personbilar från Volkswagen vilket ger en marknadsandel på 15,1 procent. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna up!, Polo, T-Cross, Golf, Golf Sportscombi, Golf Sportsvan, Golf Alltrack, T-Roc, Tiguan, Tiguan Allspace, Touran, Passat, Passat Sportscombi, Passat Alltrack, Arteon, Sharan, Touareg, Caddy, Multivan och Amarok.
Följ Volkswagen Personbilar
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Volkswagen Personbilar
Varumärkesgruppen Core rapporterar solida resultat för 2024 i en utmanande miljö14.3.2025 11:29:37 CET | Pressmeddelande
Märkena Volkswagen, Skoda, SEAT/CUPRA och Volkswagen Transportbilar hade ett nära samarbete under det senaste räkenskapsåret. Gemensamt optimerade processer stärkte motståndskraften hos varumärkesgruppen Core inom Volkswagen-koncernen.
Brand Experience 2025: Volkswagen inspirerar sina återförsäljare världen över12.3.2025 13:59:07 CET | Pressmeddelande
Ungefär 11 000 Volkswagen-återförsäljare från 86 länder i hela världen, inklusive Sverige, deltar i ”Brand Experience 2025” i Düsseldorf fram till slutet av mars. Avsikten är att sprida en känsla av optimism och ge återförsäljarna en exklusiv förhandstitt på modellutbudet för de kommande åren. – Våra återförsäljare är viktiga ambassadörer för vårt varumärke, säger Martin Sander, medlem ledningsgruppen för märket Volkswagen med ansvar för försäljning.
Mobilitet för alla: ID. EVERY1 ger en förhandstitt på en eldriven instegsmodell från Volkswagen5.3.2025 19:09:20 CET | Pressmeddelande
Med världspremiären för konceptbilen ID. EVERY1 visar Volkswagen en helt eldriven instegsmodell. Den produktionsklara versionen presenteras 2027 och beräknas få ett startpris på cirka 20 000 euro.
Ännu en stark månad för Volkswagen3.3.2025 09:59:37 CET | Pressmeddelande
Volkswagens starka trend på den svenska personbilsmarknaden fortsätter. I februari ökade märket sin marknadsandel kraftigt och blev för andra månaden i rad Sveriges största elbilsmärke. ID.7 toppar 2025 års elbilslista efter två månader.
Volkswagens undersökning slår hål på elbilsmyterna25.2.2025 08:57:00 CET | Pressmeddelande
En ny undersökning från Volkswagen visar hur och var svenska elbilsägare laddar sina bilar, deras upplevelse av publika snabbladdare, och vad de anser om elkostnader och laddköer. Resultaten visar att många av de vanligaste myterna om elbilar inte stämmer – men att det fortfarande finns utmaningar att hantera.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum