Hållbar HVO – ett viktigt bränsle i omställningen
– HVO är unikt eftersom det går att använda i vanliga dieselbilar. Om råvaran dessutom är hållbar kommer det att kunna bli ett bränsle som vi ser på bensinstationerna under lång tid framöver, säger Carl-Erik Stjernvall, hållbarhetsansvarig på Motormännens Riksförbund.
Däremot måste bilbranschen våga ta steget och godkänna HVO100 i alla dieselbilar. Idag har enbart en handfull bilmärken godkänt drivmedlet. Från politiskt håll måste fördelarna med att välja en HVO-godkänd bil förstärkas genom exempelvis undantag från malus-skatten, ett undantag som idag bara gäller etanolbilar.
– Vi märker att många konsumenter frågar om HVO. Vårt råd är att fråga bilhandlaren om vad som gäller. Om det finns alternativ till en bil som bara går att köra på fossila drivmedel är det förstås mer attraktivt för bilköpare, säger Carl-Erik Stjernvall.
Det finns många frågor kring HVO som drivmedel. Många anser att Sverige kan bli mer självförsörjande på HVO genom att utnyttja skogen. Det krävs dock långsiktiga styrmedel för att företagen ska våga satsa. Lagen om reduktionsplikt är ett steg i rätt riktning men fler insatser behövs. Idag är stora delar av vår HVO importerad PFAD, en palmoljeprodukt som genom nya regelverk kommer att fasas ut. Den behöver ersättas med råvaror som är mer hållbara.
Idag är HVO100 ett godkänt drivmedel i Citroën, Peugeot, DS, Nissan och Renault. Andra märken har enbart godkänt enstaka modeller. Alla dieselbilar kan köra på diesel med en inblandning på ungefär 50 procent HVO så länge ett sådant bränsle uppfyller EN590-standarden.
Nyckelord
Kontakter
Carl-Erik Stjernvallteknisk expert
Tel:072-076 73 40carl-erik.stjernvall@motormannen.seLänkar
Om
Motormännens Riksförbund är med 90 000 medlemmar Sveriges största oberoende konsumentorganisation för bilister och andra trafikanter. Under sin nästan 100 år långa historia har organisationen gett sina medlemmar stöd, råd och inspiration för säkrare och roligare bilresor.Motormännen arbetar för en hållbar, säker och tillgänglig mobilitet. Samtidigt fortsätter engagemanget för trafiksäkerhet och bilkonsumenters rättigheter.
Följ M Sverige
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från M Sverige
Trängselskattens påminnelseavgift är på tok för hög1.4.2025 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
Politikerna kan inte bygga infrastrukturbudgeten på att människor råkar göra fel.
Vägunderhållet helt i Riksförbundets smak27.3.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Riksförbundet M Sveriges arbete för att få politiken att koppla greppet om vägunderhållet ser ut att bära frukt.
Felsökningsavgift trots garanti irriterar26.3.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Det går dåligt för många bilföretag och aktörer inom bilhandeln. Konkurserna i branschen duggar tätt, och i det tuffare klimatet upplever allt fler bilköpare att man hamnar i kläm.
M Sverige välkomnar EU:s beslut om A-traktorer25.3.2025 14:30:00 CET | Pressmeddelande
Länge såg det ut som att A-traktorerna skulle få 16-årsgräns, till skillnad från mopedbilen som får köras när man är 15 år. Nu ser det ut som att Sverige får ett undantag från körkortsdirektivet, något som Riksförbundet M Sverige välkomnar.
Årets däcktest: Flera bra alternativ men även två däck att undvika20.3.2025 13:36:29 CET | Pressmeddelande
Bra däck på bilen är såväl en trafiksäkerhets- som en plånboksfråga. Bra däck är inte bara säkrare och bekvämare, de lönar sig dessutom ofta bättre än billiga och sämre däck som måste bytas oftare, menar Riksförbundet M Sverige som nu presenterar årets stora däcktest.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum