Plötsligt slut för palljagande Veiby

− Vi försökte. Vi kom inte hit för att bli nummer tre och ville pusha för att ta andraplatsen. Den var inom räckhåll. Tråkigt när det inte fungerar, men vi gav allt, summerar Ole Christian.
Det svårbemästrade rallyt på medelhavsön skördade sina offer under helgen. Ole Christian Veiby råkade ut för en tidig punktering på fredagen och tappade en halv minut, men höll sig sedan borta från problem resten av dagen och under hela andra etappen. Det innebar stadigt avancemang uppåt i resultatlistan för WRC 2.
Under lördagen noterade Veiby och co-drivern Jonas Andersson stabila topp tre-tider i sin klass med teamets Polo GTI R5.
− Efter punkteringen på fredag, så jobbade vi med att komma tillbaka för att kunna jaga en plats på pallen. Det betalade sig. Vi hade ett bra utgångsläge inför sista dagen.
Inför avslutningsetappen låg Volkswagen-ekipaget på tredje plats, med häng på ytterligare avancemang. Men redan någon kilometer in på SS 13, dagens första och totalt den näst sista sträckan, tog det stopp.
− Ett par kilometer efter start, i en högersväng, hamnade jag lite för långt ut i lösgruset och slog i en sten. Det var det. Hjulupphängningen vänster bak blev förstörd, konstaterar Veiby.
Teamchefen för Volkswagen Dealerteam BAUHAUS, Tommy Kristoffersson, summerade en helg med blandade känslor:
− Surt när vi låg bra till för en tredjeplats, vilket är väldigt starkt i ett asfaltrally, men nu blev det stolpe ut på slutet.
Veiby ligger fortfarande kvar i toppen på WRC 2 med sina 40 poäng. Tävlingen vanns av Fabio Andolfi från Italien. Tvåan på Korsika, Nikolay Gryazin, Ryssland, är också ny tvåa i WRC 2-klassen på 28 poäng.
Nästa VM-rally för paret Veiby/Andersson blir Rally Portugal i månadsskiftet maj-juni.
Nyckelord
Kontakter
Marcus ThomasfolkInformationschef
Tel:070-35 896 57marcus.thomasfolk@volkswagen.seBilder


Länkar
Om
År 2018 levererade Volkswagen 6,24 miljoner personbilar till kunder i över 150 länder. På den svenska marknaden inregistrerades totalt 53 471 personbilar från Volkswagen vilket ger en marknadsandel på 15,1 procent. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna up!, Polo, T-Cross, Golf, Golf Sportscombi, Golf Sportsvan, Golf Alltrack, T-Roc, Tiguan, Tiguan Allspace, Touran, Passat, Passat Sportscombi, Passat Alltrack, Arteon, Sharan, Touareg, Caddy, Multivan och Amarok.
Följ Volkswagen Personbilar
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Volkswagen Personbilar
Varumärkesgruppen Core rapporterar solida resultat för 2024 i en utmanande miljö14.3.2025 11:29:37 CET | Pressmeddelande
Märkena Volkswagen, Skoda, SEAT/CUPRA och Volkswagen Transportbilar hade ett nära samarbete under det senaste räkenskapsåret. Gemensamt optimerade processer stärkte motståndskraften hos varumärkesgruppen Core inom Volkswagen-koncernen.
Brand Experience 2025: Volkswagen inspirerar sina återförsäljare världen över12.3.2025 13:59:07 CET | Pressmeddelande
Ungefär 11 000 Volkswagen-återförsäljare från 86 länder i hela världen, inklusive Sverige, deltar i ”Brand Experience 2025” i Düsseldorf fram till slutet av mars. Avsikten är att sprida en känsla av optimism och ge återförsäljarna en exklusiv förhandstitt på modellutbudet för de kommande åren. – Våra återförsäljare är viktiga ambassadörer för vårt varumärke, säger Martin Sander, medlem ledningsgruppen för märket Volkswagen med ansvar för försäljning.
Mobilitet för alla: ID. EVERY1 ger en förhandstitt på en eldriven instegsmodell från Volkswagen5.3.2025 19:09:20 CET | Pressmeddelande
Med världspremiären för konceptbilen ID. EVERY1 visar Volkswagen en helt eldriven instegsmodell. Den produktionsklara versionen presenteras 2027 och beräknas få ett startpris på cirka 20 000 euro.
Ännu en stark månad för Volkswagen3.3.2025 09:59:37 CET | Pressmeddelande
Volkswagens starka trend på den svenska personbilsmarknaden fortsätter. I februari ökade märket sin marknadsandel kraftigt och blev för andra månaden i rad Sveriges största elbilsmärke. ID.7 toppar 2025 års elbilslista efter två månader.
Volkswagens undersökning slår hål på elbilsmyterna25.2.2025 08:57:00 CET | Pressmeddelande
En ny undersökning från Volkswagen visar hur och var svenska elbilsägare laddar sina bilar, deras upplevelse av publika snabbladdare, och vad de anser om elkostnader och laddköer. Resultaten visar att många av de vanligaste myterna om elbilar inte stämmer – men att det fortfarande finns utmaningar att hantera.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum