
Nu ska kunskapen kring AI fördjupas med tysk-svensk innovationsplattform

71 procent av de tyska företagen som svarat på enkäten och 77 procent av de svenska planerar att införa eller använda mer AI fram till slutet av 2021. Dock skiljer sig de planerade tillämpningsområdena beroende på land. Svenska företag vill satsa på AI inom försäljning och marknadsföring (25 procent), inom kundservice (22 procent) liksom inom produktutveckling (17 procent). Tyska företag fokuserar på AI-tekniken inom produktion (24 procent), distribution (17 procent) liksom inom försäljning och marknadsföring (16 procent).
– Resultatet visar att många företag redan har förstått den affärsmässiga potentialen med AI för sin verksamhet, säger Ralph-Georg Tischer, vd för Tysk-Svenska Handelskammaren i Stockholm. För att främja det tysk-svenska utbytet kommer den tysk-svenska innovationsplattformen German Swedish Tech Forum som Tysk-Svenska Handelskammaren driver tillsammans med Kungl. Ingenjörsvetenskapsakademien (IVA) och som invigdes av Tysklands förbundskansler Angela Merkel och statsminister Stefan Löfven i januari 2017 nu även att omfatta AI-frågor.
Det som hindrar tyska och svenska företag från att tillämpa AI är framförallt bristande intern kompetens (vardera 33 procent), liksom avsaknad av relevanta partner för AI (vardera ca 30 procent).
– Vi ser en lucka mellan utbud och efterfrågan. Leverantörer av AI-tjänster har uppenbarligen svårigheter att förpacka sina tjänster och kommunicera dem till sina kunder, säger Ralph-Georg Tischer.
De svenska företagen saknar dessutom en intern digital strategi som även omfattar AI (23 procent), medan de tyska bolagen bekymrar sig mer över den rättsliga grunden kring tekniken (24 procent).
– Våra medlemsföretag vill ha mer AI i sina verksamheter, men de behöver mer kompetens inom detta område. Detta visar vikten av utbytet inom ramen för German Swedish Tech Forum. Det faktum att företagen i de båda länderna sätter olika prioriteringar vid användningen av AI visar än en gång hur väl de kompletterar varandra, säger Ralph-Georg Tischer.
German Swedish Tech Forum är en innovationsplattform som syftar till att öka samarbetet mellan företag i Tyskland och Sverige. Fokusområden är industri 4.0, mobilitet, energieffektivitet och förnybart, e-hälsa och AI. Sedan 2017 har cirka 30 workshops och konferenser arrangerats med närmare 2000 deltagare. Mer information: www.germanswedishtechforum.se
Undersökningen genomfördes inom ramen för German Swedish Tech Forum i januari 2019 i samarbete med Tomas Falk vid Hyper Islands masterprogram Digital Management. 210 tyska och svenska företag deltog. Den fullständiga studien är tillgänglig på engelska på begäran. Vänligen kontakta Katharina Hardt, katharina.hardt@handelskammer.se.
Nyckelord
Kontakter
Frank LuthardtWebbredaktör och presskontakt
Tel:08-665 18 47frank.luthardt@handelskammer.seMalin JohanssonKommunikationschef
Tel:0701-04 37 45malin.johansson@handelskammer.seBilder
Länkar
Om
Med uppdrag att utveckla affärerna mellan Tyskland och Sverige
Tysk-Svenska Handelskammaren grundades 1951 och är den enda bilaterala handelskammaren för Tyskland och Sverige. Nätverket består av över 1200 tyska och svenska medlemsföretag och organisationen har sitt huvudsäte i Stockholm, med lokalkontor i Malmö och i Göteborg. Som medlemsorganisation med uppdrag att utveckla handeln mellan Tyskland och Sverige hjälper kammaren tyska och svenska företag att hitta varandra, göra affärer, etablera verksamhet samt stödja dem i verksamheten när de redan är på plats. Tjänsterna som erbjuds av de drygt 60 medarbetarna stäcker sig från marknadsetablering till skatt, juridik och redovisningstjänster.
Som en del av den tyska utlandshandelskammarorganisationen AHK samarbetar Tysk-Svenska Handelskammaren med de regionala handelskamrarna, IHK, i Tyskland. Tysk-Svenska Handelskammaren är också del av Team Sweden för Tyskland.
Följ Tysk-Svenska Handelskammaren
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Tysk-Svenska Handelskammaren
Tysk-Svenska Handelskammaren stödjer turistnäringen10.12.2024 11:11:18 CET | Pressmeddelande
Tysk-Svenska Handelskammaren utökar sitt tjänsteutbud inom destinationsmarknadsföring för tyska och svenska aktörer inom turism och besöksnäring. Detta som en följd av att Tyska Turistbyrån stänger sin verksamhet i Sverige.
Tysklands image har försämrats – men svenska etableringar ökar21.10.2024 08:50:00 CEST | Pressmeddelande
Tysklands internationella ställning som en av de bästa platserna för affärsverksamhet står under tryck. Det visar en färsk undersökning från den tyska handelskammarorganisationen. Men svenska etableringar ökar i Tyskland.
Ta steget till tyska marknaden – ansök till acceleratorprogram11.10.2024 12:02:29 CEST | Pressmeddelande
Tysk-Svenska Handelskammaren söker på uppdrag av Energimyndigheten tio svenska bolag med produkter och tjänster inom områdena mobilitet och hållbara städer som vill ta steget till den tyska marknaden.
Svenska e-handelsföretag måste bli bättre på att uppfylla tyska lagkrav11.10.2024 09:25:13 CEST | Pressmeddelande
Svenska e-handelsföretag verksamma på den tyska marknaden har svårt att efterleva tyska lagkrav för försäljning via internet. En nyligen genomförd analys av Tysk-Svenska Handelskammaren avslöjar betydande brister.
Skolorna som får dela på en miljon för att främja tyska språket27.9.2024 08:33:18 CEST | Pressmeddelande
Tysk-Svenska Handelskammaren driver språksatsningen Deutsch – Ditt val! sedan 2018 för att få fler elever i svenska skolan att läsa tyska. Med årets satsning inräknad har totalt drygt 7,5 miljoner kronor delats ut till svenska skolor som satsar på det tyska språket.