Schibsted mäter effekten av mobilannonsering inom dagligvaruhandeln i Schibsted Retail Study

Genom sitt täta samarbete mot retailbranschen såg Schibsted behovet att studera effekterna av mobilannonsering.
– Den digitala transformationen som dagligvaruhandeln står inför innebär att marknadsföringsstrategier för såväl leverantörer som handlare kommer behöva stöpas om i grunden. Framförallt är det oadresserad direktreklam som nu minskar och en stor andel av alla hushåll har idag “nej tack till reklam” på brevlådan. För att möta denna förändring har Schibsted de senaste åren tagit fram flera annonsprodukter för mobilen, särskilt anpassade för FMCG- och dagligvaruhandeln. Med Schibsted Retail Study vill vi nu ta nästa steg och visa på effekten av denna mobilannonsering, berättar Tomas Schultz, Industry Manager inom FMCG & Retail på Schibsted.
Studien, som använder flera olika datakällor, kommer vara den första av sitt slag.
– Vi har på senare tid sett en ökad efterfrågan från våra annonsörer att påvisa effekten av mobilannonsering, vilket vi denna gång har valt att ta ett steg längre genom att kombinera data från försäljningssiffror och antal kvitton med intervjuer i butik och digitala brand lift-studier. Genom en grundlig undersökning och en metodik som oss veterligen inte har använts i detta sammanhang tidigare, vill vi kunna påvisa effekten ur flera olika perspektiv och därmed ge insiktsbaserade rekommendationer till våra annonsörer, säger Linnéa Bergman, Insight Specialist på Schibsted.
För att samla in data samarbetar Schibsted med utvalda Ica Maxi-butiker runtom i landet.
Ica Maxi, som arbetar med flera digitala lösningar i sin marknadsföring, ser fram emot resultatet av Schibsted Retail Study.
– Framtidens kunder är med all säkerhet "bara" digitala, och därför måste vi lära oss vilka kanaler vi ska synas i och med vilket innehåll. Schibsted Retail Study kommer med all säkerhet ge oss en del svar på hur vi bör göra inom den närmsta tiden. Sedan får vi fortsätta analysera och testa för att vara så bra som möjligt på marknadsföring på ett sätt som tilltalar dagens och framtidens kunder, säger Andreas Jendestig, Butikschef på Maxi Ica Stormarknad i Kungsbacka.
En annan viktig samarbetspartner är Retail Academics, Nordens ledande researchpartner specialiserad på faktabaserad butiksutveckling.
– Vi blev mycket glada när Schibsted bad oss att tillsammans med dem undersöka hur shoppern vill ha sina erbjudanden, och genom vår analysmodell ta reda på hur en digital mobilannons påverkar butikens trafik och försäljning. Vi tror att studien kommer bidra med många spännande och viktiga insikter, som vi ser fram emot att presentera tillsammans med Schibsted, säger Patrik Thulin, VD och Partner på Retail Academics
Resultatet av Schibsted Retail Study presenteras för branschen i slutet av maj.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Tomas Schultz, Industry Manager FMCG & Retail, Schibsted. Tel: 073-971 51 74. Email: tomas.schultz@schibsted.com.
Linnéa Bergman, Insight Specialist, Schibsted. Tel: 072-855 22 37. Email: linnea.bergman@schibsted.com.
Patrik Thulin, VD & Partner, Retail Academics. Tel: 070-511 33 69. Email: patrik.thulin@retailacademics.com.
Andreas Jendestig, Butikschef & Delägare ICA MAXI Kungsbacka. Tel: 073-042 46 60. Email: andreas.jendestig@maxi.ica.se.
Nyckelord
Kontakter
Johan LindbladhKommunikationschef
Tel:070-820 44 05johan.lindbladh@schibsted.comBilder

Om
Shaping the media of tomorrow. Today.
Schibsted Media kombinerar en lång och stolt publicist-tradition, som sträcker sig ända från 1800-talet, med digital innovation och entreprenörskap. Verksamheten inkluderar bland annat bolag som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, Lendo, Prisjakt och TV.nu.
Följ Vend
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Vend
Vend stärker ledningen – Yale Varty blir ny Chief Commercial Officer (CCO)15.10.2025 12:00:00 CEST | Pressmeddelande
Ett viktigt steg för att stärka Vends kommersiella ledarskap inför framtiden, enligt Christian Printzell Halvorsen, VD för Vend.
Vend appoints Carl Vult von Steyern as Director of Advertising3.9.2025 08:30:00 CEST | Pressmeddelande
Vend, the Nordic marketplace group behind Blocket (Sweden), Finn (Norway), Tori (Finland) and DBA (Denmark), is accelerating the transformation of its advertising business by appointing Carl Vult von Steyern as Director of Advertising Products & Operations.
Vend appoints Maria Sandgren as new EVP & Chief Product and Technology Officer15.5.2025 10:05:00 CEST | Pressmeddelande
Today, Vend appointed Maria Sandgren as Executive Vice President and Chief Product & Technology Officer.
Schibsted Marketplaces becomes Vend: A new name for a smarter future12.5.2025 09:00:00 CEST | Press Release
Schibsted Marketplaces announces its official change into Vend today, marking a bold new chapter as a unified, purpose-driven family of marketplaces across the Nordics. The new name and brand identity reflect the company’s ongoing evolution as a leading digital marketplaces company committed to helping users make smarter choices and spend their time wisely.
Schibsted Marketplaces avslöjar nytt företagsnamn: Vend14.1.2025 17:34:49 CET | Pressmeddelande
"Vend markerar början på en enad satsning. Med det här nya namnet förenar vi vår nordiska familj av marknadsplatser – och förvandlar dem till en kraftfull innovationsmotor," säger Christian Printzell Halvorsen. Den fullständiga övergången till Vend är planerad till andra kvartalet 2025.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum
