Tester visar stora brister i krocksäkerhet hos husbilar
En snabbt växande husbilsmarknad i kombination med flera allvarliga olyckor visar att husbilar behöver bli säkrare.
– Trafikverket har genomfört krocktester för att bidra med fakta till utvecklingen av säkrare husbilar, säger Maria Krafft, måldirektör för trafiksäkerhet på Trafikverket.
Trafikverkets har testat två moderna husbilar, en halvintegrerad och en helintegrerad. Krocktesterna är samma frontalkollisionstest som används i Euro NCAP och motsvarar en frontalkollision i 90 km/h mot en genomsnittlig personbil.
– Det är ett tufft test som motsvarar ett krockscenario som tyvärr inte är ovanligt på våra vägar, säger Matteo Rizzi, trafiksäkerhetsanalytiker på Trafikverket.
Vid analys av den helintegrerade husbilens konstruktion konstateras att den delvis var byggd av trä. Därmed finns det inga strukturer som tar hand om krockenergin. Det kan finnas variationer i konstruktion och material som kan påverka krocksäkeheten.
För att se det här innehållet från www.youtube.com måste du ge ditt medgivande sidans topp.
- Resultatet av krocktesterna visar stor risk att omkomma i en frontalkollision.
- Föraren har i krockproven med båda bilmodellerna mycket hög risk att omkomma eller bli allvarligt skadad.
- Alla i bilen har stor risk att skadas allvarligt av inredning som lossnar under krocken.
- En förklaring är att husbilar har en relativt kort deformationszon i förhållande till sin vikt.
- Den halvintegrerade husbilen ger något bättre skydd än helintegrerad, men fortfarande långt ifrån skyddet som en modern personbil ger idag
- Sedan år 2014 har antalet nyregistrerade husbilar i Sverige ökat med 50 procent. Under samma period har 6 personer omkommit i husbil, 4 av dem under förra året.
Resultatet sprids som information till tillverkare, branschorganisationer och konsumenter för att upplysa om vad som kan bli säkrare och vad man kan ställa för krav på den husbil man väljer att åka i. Dialog har även inletts med Euro NCAP.
Läs mer om Trafikverkets krocktest av husbilar:
Nyckelord
Kontakter
För mer information och material:
Sofia Lindahl, press- och mediestrateg, 010-1230339 alt. 070-2295595
Trafikverkets pressjour, 0771-31 15 00
Bilder



Om
Trafikverket ansvarar för långsiktig planering av det samlade transportsystemet samt byggande, drift och underhåll av statliga vägar och järnvägar. Vår vision är att alla kommer fram smidigt, grönt och tryggt. På Trafikverket jobbar cirka 8000 engagerade medarbetare som tillsammans bidrar till samhällsutvecklingen genom sina olika roller och kunskaper.
Följ Trafikverket
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Trafikverket
Skånes viktigaste järnvägsprojekt delas upp för att korta planeringstiden27.3.2025 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Trafikverkets järnvägsprojekt ”Hässleholm-Lund, två nya spår” kommer att delas upp i två etapper. Projektet delas i Stångby strax norr om Lund.
Tågens punktlighet förbättrades i februari20.3.2025 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Fler persontåg kom fram i tid under februari när punktligheten ökade till 89 procent, drygt två procentenheter högre än månaden innan och bättre än i februari förra året. Samtidigt rullar rekordmånga tåg på järnvägen, som rustas mer än någonsin.
Helgavstängningar påverkar tågtrafiken på Västra stambanan17.3.2025 09:00:00 CET | Pressmeddelande
Underhållsarbetet på Västra stambanan mellan Göteborg och Alingsås gör att tågtrafiken behöver stängas av sju helger under våren. Det kommer fortsatt gå att resa, men restiden kan bli längre.
Innovativt partnerskap för framtidens järnväg13.3.2025 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Trafikverket och Swedtrain startar ett utvecklingsprojekt för att förbättra affärsprocesser och underlätta införandet av innovativa tekniska lösningar i järnvägssystemet, vilket ska öka reinvesteringstakten och järnvägens tillförlitlighet.
Trafikverket har valt korridor för utbyggnad av E22 mellan Gladhammar-Verkebäck i Västerviks kommun11.3.2025 10:30:00 CET | Pressmeddelande
Trafikverket avslutar nu skedet vägplan val av lokalisering och har beslutat att gå vidare med korridor Utvecklat Noll+. Det innebär att vägen byggs om och förbättras i sitt nuvarande läge.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum