Volkswagen Personbilar

Volkswagen erbjuder nu förbokning av nya elbilen ID.3

Dela
Volkswagen öppnar idag förbokningen i Europa för den första modellen av sin nya helt eldrivna ID.-familj: ID.3.
Kunder kan nu förboka specialversionen ID.3 1ST, här som kamouflerad.
Kunder kan nu förboka specialversionen ID.3 1ST, här som kamouflerad.
  • Första medlemmen i ID.-familjen får namnet ID.3
  • ID.3 kommer med räckvidder på 330 km upp till 550 km, enligt körcykeln WLTP
  • Rekommenderat frånpris på den tyska marknaden blir under 30 000 euro. De svenska priserna och utrustningsnivåerna är ännu inte fastställda.
  • Exklusiv förbokning av specialversionen ID.3 1ST med omfattande utrustning och med en begränsad upplaga på 30 000 bilar
  • ID.3 1ST får en räckvidd på upp till 420 km (WLTP) och ett frånpris i Tyskland som är lägre än 40 000 euro
  • Inklusive gratis publik laddning av el under ett år för kunder som förbokar
  • En handpenning på 10 000 kr krävs för att reservera sin plats i produktionskön
  • Tredje stora kapitlet i historien om Volkswagens framgång

Från och med idag kan svenska kunder reservera sig för en tidig produktionsplats för ID.3 genom att betala en handpenning på 10 000 kr. Det sker online på hemsidan www.volkswagen.se/elbilar/sv/id-familjen/id.html

Specialversionen ID.3 1ST är begränsad till 30 000 bilar. Den har det medelstora batteriet som senare blir tillgängligt för ID.3. Detta batteripaket förväntas bli det mest populära. Tre olika batteripaket med räckvidder på mellan 330 km och upp till 550 km, enligt körcykeln WLTP, kommer att erbjudas till ID.3. Den specialversion som går att förboka har en räckvidd på upp till 420 km (WLTP).

Det rekommenderade priset för ID.3 med det minsta batteripaketet kommer att starta på under 30 000 euro i Tyskland, medan specialutrustade ID.3 1ST kommer att finnas tillgänglig för lägre än 40 000 euro, exklusive eventuella statliga stöd. De svenska priserna är ännu inte fastställda.

Volkswagen erbjuder alla som vill förboka möjligheten att ladda sin ID.3 1ST med gratis el under det första året – via alla publika laddningsstationer kopplade till Volkswagens laddningsapp We Charge eller via det europeiska laddningsnätverket IONITY, som Volkswagen är partner till. IONITY erbjuder grön el där det är tekniskt möjligt.

ID.3 kommer att levereras till kund som en koldioxidneutral bil. Både battericellsproduktionen och ID.-produktionen är inriktade på detta mål, till exempel genom konsekvent användning av energi från förnybara källor. Oundvikliga utsläpp i produktionsprocessen kommer att kompenseras genom certifierade klimatprojekt.

”Vi gör elbilen tillgänglig för massmarknaden”

Produktionsstarten av ID.3 1ST planeras till slutet av 2019 och de första bilarna kommer att levereras till kunder i mitten av 2020.

− Genom den europeiska förbokningsstarten av ID.3 blir elektrisk mobilitet från Volkswagen konkret för våra kunder. Från och med idag kan alla vara delaktiga, sade Jürgen Stackmann, styrelsemedlem för märket Volkswagen med ansvar för försäljning, marknadsföring och eftermarknad, på lanseringseventet vid DRIVE Volkswagen Group Forum i Berlin.

− Med ID.3 inleder vi det tredje stora kapitlet av strategisk betydelse i vårt varumärkes historia, efter Beetle och Golf. Med ID.3 gör vi elbilen tillgänglig för massmarknaden. Inledningsvis kommer vi att elektrifiera Europa med ID.3 och därefter andra regioner. Ytterligare ID.-modeller följer inom en snar framtid, fortsatte Stackmann.

Tre versioner av ID.3 1ST

Volkswagen erbjuder specialversionen ID.3 1ST i fyra färger och tre versioner. Alla tre versionerna utrustas med stora fälgar och omfattande utrustning:

  • ID.3 1ST med bekvämlighetsfunktioner som röststyrning och navigation
  • ID.3 1ST Plus med IQ. Light och tvåfärgad design för exteriör och interiör
  • ID.3 1ST Max med stort panoramasoltak och innovationer som AR Head-up Display (Augmented Reality, förstärkt verklighet)

Den produktionsklara versionen av ID. visas för första gången upp på bilsalongen i Frankfurt (IAA) i september. I samband med det kan de kunder som har reserverat sin plats i kön lägga en bindande beställning för någon av de tre exklusiva ID.3 1ST-modellerna genom sin Volkswagen-återförsäljare.

Förbokning erbjuds på 29 europeiska marknader. Volkswagen planerar att leverera i genomsnitt över 100 000 bilar per år till kunder. Sverige räknas som en av de viktigaste marknaderna för ID.3.
− Vi ser en stor potential för ID.3 här i Sverige och tillsammans med fabriken planerar vi för en stark tillväxt. Det blir riktigt spännande att följa förbokningen, säger Sten Forsberg, chef för Volkswagen Sverige.

Om namnet ID.3

Månader före sin officiella världspremiär meddelar alltså Volkswagen idag officiellt namnet på den första modellen i den nya ID.-familjen. Den kommer att heta ID.3. Numret 3 är signifikant på två sätt. Dels indikerar det att bilen tillhör kompaktklassen, dels blir ID.3 det tredje stora kapitlet av strategisk betydelse i Volkswagens historia − efter Beetle och Golf.

− Med ID.3 börjar vi i mitten, märket Volkswagens kärna, där majoriteten av modellerna och försäljningsvolymen finns. Numret 3 signalerar också att vi kan expandera i segmenten ovanför och under den. Vi har mycket på gång, säger Jürgen Stackmann.

Märket Volkswagen siktar på att bli ledande i världen år 2025, med mer än 20 helt eldrivna och uppkopplade modeller och mer än en miljon sålda elbilar årligen.

Varje medlem i den nya modellfamiljen kommer att ha namnet ID., vilket representerar en ny, oberoende serie bilar från Volkswagen. Medan Beetle en gång i tiden gjorde mobiliteten möjlig för många människor, och därefter klassledaren Golf som har introducerat viktiga innovationer till varje generation, kommer ID. att göra elektrisk mobilitet tillgänglig för ett brett spektrum av kunder.

Namnet ID. står för intelligent design, identitet och visionär teknologi. Efter lanseringen av ID.3 kommer ytterligare modeller att rulla ut, som de som har visats i prototypform: ID. CROZZ, ID. VIZZION och ID. ROOMZZ. Även dessa kommer i framtiden att få nummer i modellnamnet.

För att se videon från www.youtube.com måste du ge din tillåtelse högst upp på sidan.Volkswagen ID.3 1STFler videor

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Kunder kan nu förboka specialversionen ID.3 1ST, här som kamouflerad.
Kunder kan nu förboka specialversionen ID.3 1ST, här som kamouflerad.
Ladda ned bild
ID.3 1ST
ID.3 1ST
Ladda ned bild
ID.3 1ST
ID.3 1ST
Ladda ned bild
ID.3 1ST
ID.3 1ST
Ladda ned bild
ID.3 1ST
ID.3 1ST
Ladda ned bild
ID.3 1ST
ID.3 1ST
Ladda ned bild
ID.3 1ST
ID.3 1ST
Ladda ned bild

Dokument

Länkar

Om

Volkswagen Personbilar
Volkswagen Personbilar



År 2018 levererade Volkswagen 6,24 miljoner personbilar till kunder i över 150 länder. På den svenska marknaden inregistrerades totalt 53 471 personbilar från Volkswagen vilket ger en marknadsandel på 15,1 procent. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna up!, Polo, T-Cross, Golf, Golf Sportscombi, Golf Sportsvan, Golf Alltrack, T-Roc, Tiguan, Tiguan Allspace, Touran, Passat, Passat Sportscombi, Passat Alltrack, Arteon, Sharan, Touareg, Caddy, Multivan och Amarok.

Följ Volkswagen Personbilar

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Volkswagen Personbilar

Volkswagen firar GTI-världspremiär med fansen vid 24-timmarsloppet på Nürburgring24.3.2025 13:18:58 CET | Pressmeddelande

Golf GTI fyller snart 50 år och detta vill Volkswagen fira tillsammans med alla GTI-fans. Det finns inget bättre sätt att göra det än på Nürburgring i samband med 24-timmarsloppet i juni. Den legendariska racerbanan och GTI-beteckningen står för körglädje, dynamisk prestanda och sportighet. Även i år bjuder Volkswagen på flera höjdpunkter under tävlingshelgen. På agendan står bland annat världspremiären för en ny GTI-specialmodell.

Brand Experience 2025: Volkswagen inspirerar sina återförsäljare världen över12.3.2025 13:59:07 CET | Pressmeddelande

Ungefär 11 000 Volkswagen-återförsäljare från 86 länder i hela världen, inklusive Sverige, deltar i ”Brand Experience 2025” i Düsseldorf fram till slutet av mars. Avsikten är att sprida en känsla av optimism och ge återförsäljarna en exklusiv förhandstitt på modellutbudet för de kommande åren. – Våra återförsäljare är viktiga ambassadörer för vårt varumärke, säger Martin Sander, medlem ledningsgruppen för märket Volkswagen med ansvar för försäljning.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye