Elscootrar olycksdrabbade, trots det saknar många användare försäkringsskydd

Sedan hösten förra året har antalet elscootrar i Sveriges större städer ökat explosionsartat, med flera nya verksamma scooteroperatörer och tusentals fordon utplacerade på gator och torg.
Men samtidigt som fordonen tagit över stadskärnorna har frågetecken rests kring deras trafiksäkerhet. En amerikansk studie från tidigare i år visar att elscooteråkning lett till fler skador än för cyklister och fotgängare – och dessutom att olika former av riskfyllt körbeteende bland användarna (tandemåkning, åkning utan hjälm, åkning på trottoarer och gångstråk mot trafikregler) var vanligt förekommande.
Liknande indikationer kom nyligen från Norge, och på hemmaplan har P4 Malmöhus rapporterat att flera personer i Malmö sökt vård på sjukhus för fallskador där elscootrarna varit involverade.
Hemförsäkringen ser ut att gälla, men inte för egna skador
Scootrarna kommer inte med någon egen försäkring mot skador som orsakas under färden, utan här förlitar sig leverantörerna på användarnas privata försäkringar. Enligt Transportstyrelsen är elscootrarna att betrakta som cyklar så länge de har en maxhastighet på under 20 kilometer i timmen och en motoreffekt som underskrider 250 watt – och givet att de kraven är uppfyllda gäller hemförsäkringen för skador som orsakas på andra personer eller annan egendom under färden, precis som vid cykelolyckor. Om elscootern däremot går snabbare än 20 km/h täcks inga skador av försäkringen.
Oavsett hastighet och batterikapacitet ges ingen ersättning från hemförsäkringen om man ramlar med scootern och skadar sig själv, vilket vissa leverantörer låter påskina i sin kommunikation. Då krävs i stället en olycksfallsförsäkring.
- Hemförsäkringen skyddar alltså inte mot skador man själv får när man ramlar från scootern – ett skydd man exempelvis har när man åker moped. Det är viktigt att uthyrarna kommunicerar korrekt och tydligt till sina användare att det ligger till på detta sätt, och att man själv sätter sig in i vad som gäller för det fordon man hyr, säger Jenny Rudslätt, hemförsäkringsexpert på If.
Om scootrarna i stället klassats som mopeder, och om de därmed omfattats av den trafikförsäkring som krävs för vanliga motorfordon, hade även personskador täckts av försäkringen.
Flera storstadsbor skeptiska
Allmänhetens åsikt om elsparkcyklarna går också isär, enligt en ny undersökning av If. Av 3 510 tillfrågade i undersökningen sade sig 25 procent vara ganska positivt eller mycket positivt inställda till sparkcyklarnas utbredning, medan ungefär lika många (26 %) i stället uppgav sig vara ganska eller mycket negativa. Nedbrutet på enskilda län märks att många av de missnöjda hittas i scootertäta storstadsregioner, i synnerhet i Skåne och Uppsala.
Att fordonen anses ta mycket plats på trottoarer och gator var det vanligaste skälet till missnöjet bland de negativa respondenterna – men många hänvisar också till att de är rädda för att bli påkörda av dem (49 % av de negativt inställda), respektive att de är rädda att själva köra på dem när de kör bil/cykel (33 %).
Underlag:
”Elsparkcykel (såsom Voi, Lime, Tier) är ett elfordon utan trampor som får färdas i max 20 km/timme. I dagsläget finns hundratals sådana fordon utplacerade i Stockholm och Malmö för uthyrning. Är du positivt eller negativt inställd till elsparkcyklar när du möter dem på gatorna?”, uppdelat på utvalda storstadslän.
| Mycket negativt | Ganska negativt | Varken positivt eller negativt | Ganska positivt | Mycket positivt | Vet ej / Inget åsikt | |
| Skåne | 10 % | 20 % | 33 % | 18 % | 4 % | 15 % |
| Stockholm | 10 % | 19 % | 32 % | 19 % | 10 % | 10 % |
| Uppsala | 16 % | 12 % | 37 % | 21 % | 4 % | 11 % |
| Västra Götaland | 7 % | 15 % | 31 % | 20 % | 8 % | 20 % |
| Riksgenomsnitt | 9 % | 15 % | 31 % | 18 % | 7 % | 21 % |
Undersökningen är genomförd av opinions- och marknadsundersökningsföretaget YouGov. Under perioden 21-31 mars 2019 har sammanlagt 3 510 intervjuer via internet genomförts med män och kvinnor 18 år och äldre i Sverige.
Kontakter
Osvald WiklanderPresskontakt
Tel:073-386 60 56osvald.wiklander@if.seBilder
Om
If är Nordens största försäkringsbolag, med över 4,5 miljoner kunder, både privatpersoner och företag. If har huvudkontor i Sverige och även verksamhet i Baltikum.
Vi försäkrar vart femte hem och personbil i Norden och erbjuder personförsäkring för individer och företag.
Vi är 10 000 anställda, fördelade på flera affärsområden och länder som tillsammans ser till att våra privatkunder och företagskunder får rätt hjälp.
If är helägt av finländska Sampo, som är noterat på Nasdaq-börsen i Helsingfors, Stockholm och Köpenhamn. 2025 blev Topdanmark en del av If.
Vårt löfte till våra kunder är kärnan i vår identitet – If hjälper mycket.
Följ If Skadeförsäkring
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från If Skadeförsäkring
Allt färre omkommer i jultrafiken – här är Sveriges mest olycksdrabbade vägar16.12.2025 06:31:00 CET | Pressmeddelande
Dödsfallen i trafiken under julhelgerna har minskat markant under de senaste tjugo åren. Inför årets julhelg har If sammanställt statistik över de mest olycksdrabbade vägarna.
Ny kartläggning: Var fjärde anmäld motorskada kan bero på sent utförd service8.12.2025 07:01:00 CET | Pressmeddelande
En ny kartläggning från If visar att var fjärde anmäld bilskada som rör bilens motor och drivlina kan bero på att bilen servats för sent eller inte alls. – Man kan inte ”serva ikapp” en bil. Att skjuta upp service ökar både risken för dyra reparationer och sämre säkerhet, säger Frida Wedin, motorexpert på If.
If i utökad julkampanj med Röda Korset1.12.2025 08:18:36 CET | Pressmeddelande
Även den här julen syns If och Röda Korset i en gemensam kampanj, för att belysa behovet av hjälp till människor i utsatthet. I år utvidgas kampanjen dessutom till Norge och Danmark.
Nordisk undersökning: Träning och ökad ekonomisk trygghet minskar stressen mest13.11.2025 06:31:00 CET | Pressmeddelande
Regelbunden fysisk aktivitet och ökad ekonomisk trygghet är det som skulle minska svenskarnas vardagsstress mest. Det visar Ifs nordiska undersökning om stress och arbetsplatshälsa.
Här är de vanligaste klimatriskerna för svenska villaägare6.11.2025 06:31:00 CET | Pressmeddelande
If och Anticimex har besiktat över 9 000 svenska småhus – och mer än var femte villa har brister som medför klimatrisker. Här är de vanligaste riskerna.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum

