Hård poängkamp för Kristoffersson

− Där gick det ganska bra. Jag hade lite pace och kunde vara med och köra om det. Det var kul, säger Kristoffersson.
Sébastien Loeb Racing hade till den här helgen valt att byta ECU-enhet i Volkswagen Golf GTI TCR-bilarna. Det innebar straffvikt i lådan och därmed en ännu tuffare utmaning på den snabba banan. Trots det fanns det förutsättningar att utmana om en plats på övre halvan av resultatlistan i kvalet för Arvika-föraren.
− Det var lite halvblöta förhållanden när vi började kvalet, så där som jag tycker om.
Men, precis som tidigare under säsongen så vände omständigheterna emot Johan.
− Det blev upptorkande och gick fortare och fortare. Därmed var man tvungen att vara snabb på sista varvet och då fick jag växellådsproblem.
Kristoffersson fick ställa sig långt bak i kön till det första racet, på 22:a plats.
− Då chansade vi lite och testade en set up som visade sig absolut inte fungera, berättar Johan, som körde i mål som tjugonde man.
I andra racet startade han näst sist, från 26:e rutan och kämpade sig därifrån uppåt i fältet. Fuktiga förhållanden gjorde att det blev ett händelserikt lopp och Kristoffersson kunde bana sig väg upp till en poänggivande femtonde plats, en position som kunde ha blivit ännu bättre med en mer lyckosam start.
− Jag hamnade på fel ställe i starterna både i race två och tre. Det var alltid någon bil som stod i vägen där jag skulle fram.
Även i sista racet avancerade han i fältet, men längre än till artonde plats räckte det inte.
För Kristoffersson är det en ganska ovan situation, med all den otur och det oflyt som har drabbat honom hittills under WTCR-säsongen.
− De två senaste åren har det ju flutit på ganska bra kan man väl säga, men just nu går det verkligen bara emot.
Men säsongen är lång och det finns inte tid att gräma sig. Redan till helgen är det dags igen, när fjärde WTCR-deltävlingen körs i Holland.
−Vi får ta med oss det positiva vi trots allt hittade till Zandvoort, avslutar Johan, som tar en tur till Tyskland på vägen, i jakten på en väg till topplaceringarna.
Nyckelord
Kontakter
Marcus ThomasfolkInformationschef
Tel:070-35 896 57marcus.thomasfolk@volkswagen.seBilder


Länkar
Om
År 2018 levererade Volkswagen 6,24 miljoner personbilar till kunder i över 150 länder. På den svenska marknaden inregistrerades totalt 53 471 personbilar från Volkswagen vilket ger en marknadsandel på 15,1 procent. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna up!, Polo, T-Cross, Golf, Golf Sportscombi, Golf Sportsvan, Golf Alltrack, T-Roc, Tiguan, Tiguan Allspace, Touran, Passat, Passat Sportscombi, Passat Alltrack, Arteon, Sharan, Touareg, Caddy, Multivan och Amarok.
Följ Volkswagen Personbilar
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Volkswagen Personbilar
Volkswagen visar upp ID. GTI Concept på eCarExpo i Stockholm26.3.2025 09:46:24 CET | Pressmeddelande
Volkswagens eldrivna konceptbil ID. GTI Concept visas upp på elbilsmässan eCarExpo i Stockholm den 4-6 april. Detta blir en unik möjlighet för den svenska publiken att uppleva den kommande sportiga elbilen på nära håll.
Volkswagen firar GTI-världspremiär med fansen vid 24-timmarsloppet på Nürburgring24.3.2025 13:18:58 CET | Pressmeddelande
Golf GTI fyller snart 50 år och detta vill Volkswagen fira tillsammans med alla GTI-fans. Det finns inget bättre sätt att göra det än på Nürburgring i samband med 24-timmarsloppet i juni. Den legendariska racerbanan och GTI-beteckningen står för körglädje, dynamisk prestanda och sportighet. Även i år bjuder Volkswagen på flera höjdpunkter under tävlingshelgen. På agendan står bland annat världspremiären för en ny GTI-specialmodell.
Varumärkesgruppen Core rapporterar solida resultat för 2024 i en utmanande miljö14.3.2025 11:29:37 CET | Pressmeddelande
Märkena Volkswagen, Skoda, SEAT/CUPRA och Volkswagen Transportbilar hade ett nära samarbete under det senaste räkenskapsåret. Gemensamt optimerade processer stärkte motståndskraften hos varumärkesgruppen Core inom Volkswagen-koncernen.
Brand Experience 2025: Volkswagen inspirerar sina återförsäljare världen över12.3.2025 13:59:07 CET | Pressmeddelande
Ungefär 11 000 Volkswagen-återförsäljare från 86 länder i hela världen, inklusive Sverige, deltar i ”Brand Experience 2025” i Düsseldorf fram till slutet av mars. Avsikten är att sprida en känsla av optimism och ge återförsäljarna en exklusiv förhandstitt på modellutbudet för de kommande åren. – Våra återförsäljare är viktiga ambassadörer för vårt varumärke, säger Martin Sander, medlem ledningsgruppen för märket Volkswagen med ansvar för försäljning.
Mobilitet för alla: ID. EVERY1 ger en förhandstitt på en eldriven instegsmodell från Volkswagen5.3.2025 19:09:20 CET | Pressmeddelande
Med världspremiären för konceptbilen ID. EVERY1 visar Volkswagen en helt eldriven instegsmodell. Den produktionsklara versionen presenteras 2027 och beräknas få ett startpris på cirka 20 000 euro.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum