Instagram agerar för att stoppa djurplågeri

I oktober i år uppmärksammades Instagram, genom efterforskningar gjorda av World Animal Protection, på en 292-procentig ökning av antalet selfies med vilda djur sedan 2014. Över 40% av dessa selfies visade särskilt skadliga interaktioner med vilda djur – de kramades, hölls fast eller blev hanterade på annat olämpligt sätt.
Efter möten mellan organisationen och Instagram har företaget idag tillkännagett att när någon av deras 800 miljoner användare söker på en hashtag som förknippas med skadliga aktiviteter med vilda djur, kommer de att mötas av texten: “Animal abuse and the sale of endangered animals or their parts are not allowed on Instagram.” Det finns för närvarande hundratals hashtags som #SlothSelfie och #MonkeySelfie på Instagram.
Användarna kan gå vidare till en hemsida där Instagram varnar för att djuret ifråga kan ha smugglats, tjuvjagats eller plågats för att roa turister – och uppmanas att vara medvetna om att de riskerar att bidra till att arter utrotas när de betalar för selfies med exotiska djur.
Instagramanvändare kan sedan via en länk besöka World Animal Protections hemsida för att få veta mer om inlägg som kan uppmuntra djurplågeri.
Steve McIvor, World Animal Protections högsta chef, säger:
“Vi gratulerar Instagram till att ha tagit detta viktiga steg för att utbilda sina användare om djurplågeriet bakom selfies. Verkligheten är att dessa djur lider fruktansvärt, både framför och bakom kameran. Vilda djur tas från sina mammor när de är riktigt små och hålls i smutsiga små utrymmen och lockas med mat. De blir allvarligt skadade och stressade bara för att turister ska kunna ta en bild med dem.”
Den explosionsartade ökningen av selfies med vilda djur på sajten har drivit på lidandet för och utnyttjandet av några av världens mest ikoniska djur, många av dem utrotningshotade.
Julia Engqvist, kampanjansvarig på World Animal Protecton Sverige, säger:
- Den uppmärksamhet som kampanjen har fått och det massiva stödet från supportrar med över en kvarts miljon underskrifter har visat att det inte är okej att djur rövas från det vilda och utnyttjas av oansvariga turistföretag Vi är väldigt glada över Instagrams beslut och ser detta som en vändning. Instagram har med sina 800 miljoner användare världen över en otrolig möjlighet att skydda djur från detta plågeri – och nu har vi visat att det går.
Nyckelord
Kontakter
Julia Engqvist
Kampanjansvarig
Juliaengqvist@worldanimalprotection.se
08-617 79 70
08-617 79 75
070-614 21 33
Roger PetterssonGeneralsekreterare
Tel:070-217 21 33rogerpettersson@worldanimalprotection.seLise-Lott AlseniusKommunikationsansvarig
Tel:08-617 79 72lise-lottalsenius@worldanimalprotection.seBilder
Om
World Animal Protection SverigeHantverkargatan 5 s
11221 Stockholm
08-6177970https://www.worldanimalprotection.se
Vi är en av världens största djurskyddsorganisationer och arbetar målinriktat för att stoppa djurplågeri i hela världen. Vi samarbetar med organisationer, företag och enskilda runt hela världen och är rådgivare åt FN, EU, regeringar och myndigheter. Vi är insatta i djurskyddsfrågor, såväl i Sverige som globalt.
Våra arbetsområden är djur i samhällen, lantbruksdjur, katastrofdrabbade djur och vilda djur.
Följ World Animal Protection Sverige
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från World Animal Protection Sverige
Nytt världsprojekt ska skydda djur och natur19.10.2023 10:02:21 CEST | Pressmeddelande
World Animal Protection och World Cetacean Alliance presenterar i dag ett samarbete för att skydda djur och natur över hela världen. I helt unika Wildlife Heritage Areas får vilda djur leva i sina naturliga livsmiljöer och här tillåts bara djurvänlig turism, som bland annat stöds av Ving.
Organisationer startar gemensam kampanj för kors rätt att beta2.10.2023 10:05:52 CEST | Pressmeddelande
Idag lanseras kampanjen Jag vill beta. Bakom kampanjen står Sveriges fyra största djurskyddsföreningar; World Animal Protection, Djurens Rätt, Djurskyddet Sverige och Svenska Djurskyddsföreningen samt konsumentorganisationen Vi Konsumenter. Syftet med kampanjen är att skapa opinion för den idag lagstadgade betesrätten för mjölkkor men att även utöka betesrätten till att gälla även kalvar och andra nötdjur.
Ny rapport: Köttjätten JBS tjänar stora pengar på miljöförstöring och djurlidande26.9.2023 10:00:00 CEST | Pressmeddelande
En ny rapport från World Animal Protection visar att världens största köttproducent JBS är en katastrof för djur och miljö. Risken är nu uppenbar att företaget bidrar till att Brasilien inte når målet att stoppa skogsskövlingen till 2030.
Ny rapport: Makakapor utsätts för djurplågeri på sociala medier19.9.2023 08:06:49 CEST | Pressmeddelande
Det är ofta ett osynligt lidande förklätt till underhållning. Makakapor kläs ut, utsätts för falska räddningsaktioner eller plågas, ibland till döds, för gilla-markeringar och stora pengar. Rapporten “The cruelty you don't see: The suffering behind pet macaques on social media” avslöjar sanningen bakom de “gulliga” apbilderna.
Regeringens förslag början på slutet för minkuppfödningen13.9.2023 16:42:40 CEST | Pressmeddelande
Idag presenterade regeringen ett förslag om ekonomiskt stöd till minkuppfödare som frivilligt avvecklar sin verksamhet.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum
