SM-ledaren Kristoffersson på ny mark

Kristoffersson vann vinterrallyt i Ludvika och leder R5-klassen före Patrik Flodin och Martin Berglund.
− Jag ser verkligen fram emot det här. Ska bli kul att utmana Flodin och Berglund på grus.
Just underlaget är Johans största utmaning. Som rallyförare generellt är han ganska oerfaren, på grus nästan nybörjare.
− Jag gjorde ett test före Rally Sörland, körde sedan den tävlingen i Norge och så har vi dessutom haft en testdag i Anttila. Jag hade naturligtvis önskat mer, men det har helt enkelt inte funnits tid, eftersom jag har haft mycket med WTCR senaste månaderna.
För stallchefen Tommy Kristoffersson har förberedelserna handlat om att fördela arbetsstyrkan mellan SM-rallyt och VM-tävlingen i Portugal.
− Det blir en större utmaning för oss att vara på två tävlingar samtidigt, men det är inspirerande och vi har kompetent personal på båda ställena, menar Kristoffersson, som hoppas på storpublik och en riktig folkfest längs de småländska vägarna.
South Swedish Rally blir en ny bekantskap för teamet.
− Sydsvenska är ju en riktig klassiker, med sin speciella vägkaraktär. Det blir tufft. De som har åkt där nere tidigare bör ha en fördel, tror Tommy.
För att möta den utmaningen gör perfektionisten Johan Kristoffersson som vanligt, förbereder sig minutiöst tillsammans med co-drivern Stig Rune Skjaermoen.
− Rallyt börjar inte på första specialsträckan utan redan första metern på recce. Det blir extra viktigt att skriva rätt noter. För mig blir också shakedown en viktig del för att komma tillbaka in i rallybubblan efter att ha kört mycket racing på sistone.
Världsmästaren i rallycross lyfter också fram Oliver Solberg, senaste helgens vinnare i EM-rallyt i Lettland i sina mentala förberedelser.
− Jag blir inspirerad av Oliver. Han visar att bra förberedelser betalar sig. Jag räknar med att vi också har gjort hemläxan, utifrån de förutsättningar vi har haft.
South Swedish Rally inleds med en sträcka på Millebygden Arena på fredag kväll och fortsätter sedan med tio fartsträckor på lördag. Först ut på vägen är just Johan Kristoffersson med sin Volkswagen Polo GTI R5, en ny erfarenhet.
− En bock i protokollet för det också. Jag har aldrig tidigare varit den som satt linjen på grus, men räknar med att göra lite som i Rally Sörland, ligga mitt på vägen och inte gena så mycket för att undvika stenar.
Nyckelord
Kontakter
Marcus ThomasfolkInformationschef
Tel:070-35 896 57marcus.thomasfolk@volkswagen.seBilder


Länkar
Om
År 2018 levererade Volkswagen 6,24 miljoner personbilar till kunder i över 150 länder. På den svenska marknaden inregistrerades totalt 53 471 personbilar från Volkswagen vilket ger en marknadsandel på 15,1 procent. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna up!, Polo, T-Cross, Golf, Golf Sportscombi, Golf Sportsvan, Golf Alltrack, T-Roc, Tiguan, Tiguan Allspace, Touran, Passat, Passat Sportscombi, Passat Alltrack, Arteon, Sharan, Touareg, Caddy, Multivan och Amarok.
Följ Volkswagen Personbilar
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Volkswagen Personbilar
Varumärkesgruppen Core rapporterar solida resultat för 2024 i en utmanande miljö14.3.2025 11:29:37 CET | Pressmeddelande
Märkena Volkswagen, Skoda, SEAT/CUPRA och Volkswagen Transportbilar hade ett nära samarbete under det senaste räkenskapsåret. Gemensamt optimerade processer stärkte motståndskraften hos varumärkesgruppen Core inom Volkswagen-koncernen.
Brand Experience 2025: Volkswagen inspirerar sina återförsäljare världen över12.3.2025 13:59:07 CET | Pressmeddelande
Ungefär 11 000 Volkswagen-återförsäljare från 86 länder i hela världen, inklusive Sverige, deltar i ”Brand Experience 2025” i Düsseldorf fram till slutet av mars. Avsikten är att sprida en känsla av optimism och ge återförsäljarna en exklusiv förhandstitt på modellutbudet för de kommande åren. – Våra återförsäljare är viktiga ambassadörer för vårt varumärke, säger Martin Sander, medlem ledningsgruppen för märket Volkswagen med ansvar för försäljning.
Mobilitet för alla: ID. EVERY1 ger en förhandstitt på en eldriven instegsmodell från Volkswagen5.3.2025 19:09:20 CET | Pressmeddelande
Med världspremiären för konceptbilen ID. EVERY1 visar Volkswagen en helt eldriven instegsmodell. Den produktionsklara versionen presenteras 2027 och beräknas få ett startpris på cirka 20 000 euro.
Ännu en stark månad för Volkswagen3.3.2025 09:59:37 CET | Pressmeddelande
Volkswagens starka trend på den svenska personbilsmarknaden fortsätter. I februari ökade märket sin marknadsandel kraftigt och blev för andra månaden i rad Sveriges största elbilsmärke. ID.7 toppar 2025 års elbilslista efter två månader.
Volkswagens undersökning slår hål på elbilsmyterna25.2.2025 08:57:00 CET | Pressmeddelande
En ny undersökning från Volkswagen visar hur och var svenska elbilsägare laddar sina bilar, deras upplevelse av publika snabbladdare, och vad de anser om elkostnader och laddköer. Resultaten visar att många av de vanligaste myterna om elbilar inte stämmer – men att det fortfarande finns utmaningar att hantera.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum