World Animal Protection Sverige

Palmmårdar hålls instängda för att locka turister

Dela
Efterfrågan på världens dyraste kaffe Kopi Luwak är enormt hög på grund av turismen. Det visar en studie från den globala djurskyddsorganisationen World Animal Protection. Kopi Luwak tillverkas över hela Bali, av palmmårdar som infångas illegalt. De hålls ofta i små kala burar, så att de kan producera gourmetkaffe till besökande turister.

Kaffet med den säregna smaken, i folkmun kallat bajskaffe, kan kosta så mycket som 100 dollar för en enda kopp. Det är redan populärt hos kaffedrickarna runt om i Europa och USA. Palmmårdarna äter först kaffebönorna. Sedan samlas katternas avföring in och kaffebönorna färdigställs och säljs som Kopi Luwak.

Undersökningar från World Animal Protection visar att över 16 olika plantager har, bara under de senaste 5 åren, dykt upp utmed den populära turistvägen mellan Gianyar och Bangali på Bali. Studien avslöjar:

  • De 16 nya plantagerna byggdes för internationella turister som besöker Bali
  • 14 av de 16 plantagerna har palmmårdar i burar och producerar kaffet på plats
  • De två plantagerna som inte producerar kaffet på plats bekräftade att de höll palmmårdar i burar endast som en turistattraktion, för att visa för turisterna hur kaffet tillverkas
  • En eller flera plantager marknadsförs på TripAdvisor. *

Djuren tillfångatas och sätts i väldigt små burar. Golven, som är gjorda av ståltråd, skär in i tassarna. Många av kaffeplantagerna är outbildade i djurskötsel, så palmmårdarna blir ofta sjuka och många dör i förtid.

Roger Pettersson, generalsekreterare på World Animal Protection Sverige, säger: 

- Tjuvskyttar jagar palmmårdar och sätter dem i små burar, bara för att dra till sig turister som är nyfikna på hur Kopi Luwak görs. När turisterna ser djuren i bur blir de övertygade om att de dricker äkta kopi luwak som en del av deras rundtur. Sorgligt nog är många turister blinda för den grymhet som är förknippad med Kopi Luwak. Turisterna till och med köar för att ta foton, som de kan dela på sociala medier.

Första gången World Animal Protection visade grymheten bakom Kopi Luwak var 2013. Resultatet blev att samtliga svenska återförsäljare tog bort Kopi Luwak från sina hyllor och tillförlitliga certifieringar inrättades. http://www.worldanimalprotection.se/nyheter/stor-framgang-i-kampanjen-palmmardar

World Animal Protection uppmanar nu turister att under sin semester undvika kopi luwakplantager med palmmårdar i bur.

- De turister som känner sig lockade kan välja ett ”burfritt”, alltså certifierat, Kopi Luwak istället. Det är bra för vilda djur, för miljön, bra för kaffe-experter och bra för de som bor i landet, som kan fortsätta att tjäna pengar på turisterna, säger Roger Pettersson.

*Vi har just nu en kampanj för att få TripAdvisor att sluta marknadsföra och sälja aktiviteter som innebär lidande för vilda djur. Hittills har över 100 000 människor skrivit under.

Nyckelord

Kontakter

Julia Engqvist
Kampanjansvarig
Juliaengqvist@worldanimalprotection.se
08-617 79 70
08-617 79 75
070-614 21 33

Om

World Animal Protection Sverige
World Animal Protection Sverige
Hantverkargatan 5 s
11221 Stockholm

08-6177970https://www.worldanimalprotection.se

Vi är en av världens största djurskyddsorganisationer och arbetar målinriktat för att stoppa djurplågeri i hela världen. Vi samarbetar med organisationer, företag och enskilda runt hela världen och är rådgivare åt FN, EU, regeringar och myndigheter. Vi är insatta i djurskyddsfrågor, såväl i Sverige som globalt. 

Våra arbetsområden är djur i samhällenlantbruksdjurkatastrofdrabbade djur och vilda djur.

Följ World Animal Protection Sverige

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från World Animal Protection Sverige

Organisationer startar gemensam kampanj för kors rätt att beta2.10.2023 10:05:52 CEST | Pressmeddelande

Idag lanseras kampanjen Jag vill beta. Bakom kampanjen står Sveriges fyra största djurskyddsföreningar; World Animal Protection, Djurens Rätt, Djurskyddet Sverige och Svenska Djurskyddsföreningen samt konsumentorganisationen Vi Konsumenter. Syftet med kampanjen är att skapa opinion för den idag lagstadgade betesrätten för mjölkkor men att även utöka betesrätten till att gälla även kalvar och andra nötdjur.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye