Sten stoppade Johans sekundjakt

− Det är små marginaler och den här gången var de på fel sida. Tråkigt att inte få köra mer, för det var verkligen roligt att trycka på och känna flytet, säger Kristoffersson.
Värmlänningen, med Stig Rune Skjaermoen som co-driver, turades om med Flodin att ta sträcksegrar inledningsvis. När det var dags för ss 7 skilde bara sex tiondelar av en sekund till Kristofferssons fördel.
− Men det var redan i första svängen på den sträckan det hände, berättar Johan.
− Jag kom lite för fort in. Ofta kan man rädda det med att lägga ner framhjulet i diket, men vi hade en sten noterad i innerkant så det gick inte.
Oturligt nog väntade en annan sten på andra sidan istället. Smällen demolerade fälgen som dessutom fastnade uppe i hjulhuset. Färdigåkt…
− Kanske hade det varit smartare att köra mer på säkerhet, men å andra sidan är det lätt att det kommer misstag när man är försiktig också.
Något utrymme att slå av på takten fanns inte heller. Kristoffersson och Flodin pressade varandra till ett tempo som var absolut på maxgränsen i en riktigt publikfriande batalj.
− I Bergslagsrallyt hade jag sekunderna och marginalerna på min sida. Den här gången gick det inte.
Man skulle kunna tala om flyt och oflyt, men Kristoffersson gör ogärna det.
− Tur kommer med erfarenhet. Det var så jag upplevde det inom rallycross.
Redan Ingemar Stenmark på sin tid konstaterade att man får mer tur ju mer man tränar.
För Johan Kristoffersson var det första grusrallyt på svenska vägar, en trots allt trevlig upplevelse i den klassiska tävlingen.
−Väldigt mycket folk, särskilt på publiksträckan på fredag kväll.
Volkswagen Dealerteam BAUHAUS-föraren blickar fram mot nästa deltävling i nytända rally-SM. Redan om två veckor är det dags för nya erfarenheter i Gästabudstrofén i Nyköping.
− Jag lär mig något hela tiden, lovar Johan.
Erfarne teamchefen Tommy Kristoffersson summerade helgen med från ett större perspektiv.
− Det här är motorsport i ett nötskal. Vi har varit bortskämda med framgångar, men man vet att över tid så kommer såna här helger också.
Tommy uppskattade också kampen mellan Johan och Patrik, väl medveten om vad som kunde hända.
− De åkte på gränsen båda två och det var förrädiska förhållanden med hård yta mitt på vägen och mycket lösgrus i kanterna. Vi får ta det som en läropeng.
South Swedish Rally, 4WD trimmat
1. Patrik Flodin/Göran Bergsten, Ilsbo MK
2. Martin Berglund/Joakim Gevert, SMK Gävle
3. Mattias Monelius/Karl-Olof Lexe, SMK Örebro
4WD trimmat, SM totalt
1. Flodin/Bergsten, 52 p
2. Berglund/Gevert, 40 p
3. Kristoffersson/Skjaermoen, 30 p
Nyckelord
Kontakter
Marcus ThomasfolkInformationschef
Tel:070-35 896 57marcus.thomasfolk@volkswagen.seBilder



Länkar
Om
År 2018 levererade Volkswagen 6,24 miljoner personbilar till kunder i över 150 länder. På den svenska marknaden inregistrerades totalt 53 471 personbilar från Volkswagen vilket ger en marknadsandel på 15,1 procent. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna up!, Polo, T-Cross, Golf, Golf Sportscombi, Golf Sportsvan, Golf Alltrack, T-Roc, Tiguan, Tiguan Allspace, Touran, Passat, Passat Sportscombi, Passat Alltrack, Arteon, Sharan, Touareg, Caddy, Multivan och Amarok.
Följ Volkswagen Personbilar
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Volkswagen Personbilar
Varumärkesgruppen Core rapporterar solida resultat för 2024 i en utmanande miljö14.3.2025 11:29:37 CET | Pressmeddelande
Märkena Volkswagen, Skoda, SEAT/CUPRA och Volkswagen Transportbilar hade ett nära samarbete under det senaste räkenskapsåret. Gemensamt optimerade processer stärkte motståndskraften hos varumärkesgruppen Core inom Volkswagen-koncernen.
Brand Experience 2025: Volkswagen inspirerar sina återförsäljare världen över12.3.2025 13:59:07 CET | Pressmeddelande
Ungefär 11 000 Volkswagen-återförsäljare från 86 länder i hela världen, inklusive Sverige, deltar i ”Brand Experience 2025” i Düsseldorf fram till slutet av mars. Avsikten är att sprida en känsla av optimism och ge återförsäljarna en exklusiv förhandstitt på modellutbudet för de kommande åren. – Våra återförsäljare är viktiga ambassadörer för vårt varumärke, säger Martin Sander, medlem ledningsgruppen för märket Volkswagen med ansvar för försäljning.
Mobilitet för alla: ID. EVERY1 ger en förhandstitt på en eldriven instegsmodell från Volkswagen5.3.2025 19:09:20 CET | Pressmeddelande
Med världspremiären för konceptbilen ID. EVERY1 visar Volkswagen en helt eldriven instegsmodell. Den produktionsklara versionen presenteras 2027 och beräknas få ett startpris på cirka 20 000 euro.
Ännu en stark månad för Volkswagen3.3.2025 09:59:37 CET | Pressmeddelande
Volkswagens starka trend på den svenska personbilsmarknaden fortsätter. I februari ökade märket sin marknadsandel kraftigt och blev för andra månaden i rad Sveriges största elbilsmärke. ID.7 toppar 2025 års elbilslista efter två månader.
Volkswagens undersökning slår hål på elbilsmyterna25.2.2025 08:57:00 CET | Pressmeddelande
En ny undersökning från Volkswagen visar hur och var svenska elbilsägare laddar sina bilar, deras upplevelse av publika snabbladdare, och vad de anser om elkostnader och laddköer. Resultaten visar att många av de vanligaste myterna om elbilar inte stämmer – men att det fortfarande finns utmaningar att hantera.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum