Kristoffersson räknar med ny dunderduell

− Hoppas det! Förhoppningsvis kan vi hänga med i tempot igen och dessutom lite längre den här gången, säger Johan Kristoffersson, som fick bryta Sydsvenska i ledning, efter närkontakt med en sten.
− Det är tur att det är tävling så snart igen, konstaterar en revanschsugen Kristoffersson.
Volkswagen Dealerteam BAUHAUS-chefen Tommy Kristoffersson följde dramat i Älmhult med hjärtat i halsgropen. Det var ingen tvekan om att Flodin och Kristoffersson junior testade varandras gränser.
− Det finns en del bildbevis som pekar på att det drevs upp ett tempo som var på toppen av deras kapacitet, säger Tommy, som tror att teamet har lyckats med en del utvecklingsarbete inför Nyköping.
− Det finns vissa saker som kan förbättras. Dessutom innebär varje tävlingsmeter erfarenhet och mer rutin för Johan, så jag är optimistisk.
Tommy räknar förstås också med en hård kamp mellan de två nämnda profilerna, men utesluter inte att flera kan lägga sig i striden.
− Vi såg ju senast att även Martin Berglund höjde tempot på slutet.
Årets tuffa strider i SM, inte bara i R5-klassen, har ökat intresset för årets mästerskap och rallycrossvärldsmästare Kristoffersson trivs i sin nya tävlingsmiljö.
− Det är kul, riktigt bra drag runt SM!
Johan har nu siktet på sitt blott tredje grusrally - och funderar på balansen mellan hög fart och marginaler.
− Det kommer inte att bli lätt, men jag hoppas vi kan dra en del lärdomar av förra tävlingen. Klart man vill vinna, men för mig är det viktigt att få poäng nu också eftersom jag redan har använt mig av min joker, säger Johan och tänker på att det är fem av sex tävlingar som räknas i sammandraget.
Ett digert program väntar när Gästabudstrofén gör comeback i SM-programmet efter 32 års frånvaro. Tolv specialsträckor ska klaras av från fredag kväll till lördag kväll, men Johan Kristoffersson påpekar att det börjar tidigare än så för honom och co-drivern Stig Rune Skjaermoen.
− Det gäller att göra en lika bra recce igen, säger värmlänningen som var först ut i spåret på South Swedish Rally.
− Men nu är vi trea på vägen istället. Ärligt så vet jag inte hur stor skillnad det kommer att göra.
För Volkswagen Dealerteam BAUHAUS innebär tävlingshelgen en rejäl utmaning. För första gången är engagemanget delat på tre olika arenor, förutom rally-SM även rallycross-EM med Sondre Evjen i Hell och rally-VM på Sardinien, där Ole Christian Veiby rattar teamets andra Volkswagen Polo GTI R5.
− Det ska fungera, tack vare väldigt kompetenta medarbetare, säger Tommy Kristoffersson, som själv behövs bäst på rallycross-EM.
Nyckelord
Kontakter
Marcus ThomasfolkInformationschef
Tel:070-35 896 57marcus.thomasfolk@volkswagen.seBilder


Länkar
Om
År 2018 levererade Volkswagen 6,24 miljoner personbilar till kunder i över 150 länder. På den svenska marknaden inregistrerades totalt 53 471 personbilar från Volkswagen vilket ger en marknadsandel på 15,1 procent. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna up!, Polo, T-Cross, Golf, Golf Sportscombi, Golf Sportsvan, Golf Alltrack, T-Roc, Tiguan, Tiguan Allspace, Touran, Passat, Passat Sportscombi, Passat Alltrack, Arteon, Sharan, Touareg, Caddy, Multivan och Amarok.
Följ Volkswagen Personbilar
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Volkswagen Personbilar
Varumärkesgruppen Core rapporterar solida resultat för 2024 i en utmanande miljö14.3.2025 11:29:37 CET | Pressmeddelande
Märkena Volkswagen, Skoda, SEAT/CUPRA och Volkswagen Transportbilar hade ett nära samarbete under det senaste räkenskapsåret. Gemensamt optimerade processer stärkte motståndskraften hos varumärkesgruppen Core inom Volkswagen-koncernen.
Brand Experience 2025: Volkswagen inspirerar sina återförsäljare världen över12.3.2025 13:59:07 CET | Pressmeddelande
Ungefär 11 000 Volkswagen-återförsäljare från 86 länder i hela världen, inklusive Sverige, deltar i ”Brand Experience 2025” i Düsseldorf fram till slutet av mars. Avsikten är att sprida en känsla av optimism och ge återförsäljarna en exklusiv förhandstitt på modellutbudet för de kommande åren. – Våra återförsäljare är viktiga ambassadörer för vårt varumärke, säger Martin Sander, medlem ledningsgruppen för märket Volkswagen med ansvar för försäljning.
Mobilitet för alla: ID. EVERY1 ger en förhandstitt på en eldriven instegsmodell från Volkswagen5.3.2025 19:09:20 CET | Pressmeddelande
Med världspremiären för konceptbilen ID. EVERY1 visar Volkswagen en helt eldriven instegsmodell. Den produktionsklara versionen presenteras 2027 och beräknas få ett startpris på cirka 20 000 euro.
Ännu en stark månad för Volkswagen3.3.2025 09:59:37 CET | Pressmeddelande
Volkswagens starka trend på den svenska personbilsmarknaden fortsätter. I februari ökade märket sin marknadsandel kraftigt och blev för andra månaden i rad Sveriges största elbilsmärke. ID.7 toppar 2025 års elbilslista efter två månader.
Volkswagens undersökning slår hål på elbilsmyterna25.2.2025 08:57:00 CET | Pressmeddelande
En ny undersökning från Volkswagen visar hur och var svenska elbilsägare laddar sina bilar, deras upplevelse av publika snabbladdare, och vad de anser om elkostnader och laddköer. Resultaten visar att många av de vanligaste myterna om elbilar inte stämmer – men att det fortfarande finns utmaningar att hantera.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum