Henrik ska utveckla samverkan i Göteborgs city
![Henrik Olsson är cityledare för Göteborg Citysamverkan](/data/images/00963/f5f275dd-621a-49f5-8460-654e5cc3799e-w_720.jpg)
Mötesplatsen är Trädgårdsföreningen där Henrik sedan början av mars har sin arbetsplats i Park & Naturs lokaler, strax bakom Rosenkaféet. En grön lunga intill det som är hans uppdrag att utveckla för framtiden – Göteborgs stadskärna. Eller som han själv uttrycker det:
- Min roll är att vara ett språkrör, medlare och smörjkanna mellan politikens ambitioner och fastighetsägarnas och handelns önskemål. Att bättre samordna resurser och gå från drömmar till handling.
Föreningen Göteborgs Citysamverkan bildades i höstas som ett gemensamt initiativ av Göteborgs Stad, Avenyföreningen, Innerstaden och Nordstan. Föreningen ska vara en strategisk samverkansorganisation för att utveckla göteborgarnas gemensamma vardagsrum – stadskärnan.
Göteborg växer. De senaste tio åren har befolkningen ökat med cirka 90 000. Det är snabbare än prognoserna förutspådde. Det kommer investeras rejält i nybyggen ett bra tag framöver och göteborgarna kommer bli många fler.
Samtidigt utmanas handeln. Trots ett växande kundunderlag har många handlare det tufft när deras affärsmodeller påverkas av nya konsumtionsvanor. Men det finns också möjligheter när regionens delar knyts närmare varandra. Henrik tar exempel från Falkenberg där han varit cityutvecklare de senaste fem åren.
- Förr slutade tågen att gå tidigt på kvällen. Nu går sista tåget från Göteborg klockan 23.55. Det gör att falkenbergarna kan gå på operan eller en konsert och ta sig hem efteråt. Och det är samma sak i andra riktningen. Det är en regional symbios. Göteborg är motorn i Västsverige och stadskärnan är motorn i Göteborg.
En förutsättning för framgång är att viljan finns. Henrik nämner gärna att förankringen har kommit långt i Göteborg och pekar på de fem övergripande strategierna i Göteborg & Co:s affärsplan som politik och besöksnäring har antagit. Där står att Göteborgs Stad ska:
·verka för att säkerställa investeringar i de verksamheter som utgör motorer för besöksnäringens utveckling.
·utarbeta långsiktigt hållbara finansieringslösningar för åtgärder som syftar till att utveckla destinationen och staden.
·utveckla samverkansformerna för hållbar destinationsutveckling mellan såväl stadens olika delar som med näringsliv och akademi.
·i stadsplaneringen beakta besöksnäringens behov.
·aktivt verka för ett gynnsamt näringslivsklimat och en tryggad kompetensförsörjning.
- Citysamverkan ska ta hand om och driva de frågor som det råder enighet om. Vi måste vara prestigelösa i vårt sätt att arbeta. Då kan vi komma framåt och öka förståelsen för vad som är värdeskapande, både ekonomiskt och emotionellt.
Som framgångsfaktorer i sitt jobb nämner Henrik Olsson: Närvaro, att träffa handlare, fastighetsägare och staden ofta och mycket. Passion, för Göteborg givetvis. Mod, våga testa och starta pilotprojekt, prioritera och ta beslut, samt inte vara rädd för att misslyckas ibland.
– Om tre år så hoppas jag att vi har vant oss vid Göteborgs extrema tillväxtfas och att vi har vidareutvecklat strukturer och kulturer för samverkan, att man tycker det är roligt att jobba tillsammans, trots att man inte alltid delar samma åsikter. Jag tror och hoppas att vi är vana vid byggprojekt och även har fått se några projekt bli färdiga och vilken nytta de ger. Ett exempel är nya Brunnsparken som är färdig inom ett år.
Kontakter
Stefan GaddPresschef/Press Manager
Göteborg & Co
Bilder
![Henrik Olsson är cityledare för Göteborg Citysamverkan](/data/images/00963/f5f275dd-621a-49f5-8460-654e5cc3799e-w_240.jpg)
Länkar
Om
Göteborg & Co:s mål är att få fler att upptäcka och välja Göteborg.
Det görs genom att i bred samverkan leda och driva utvecklingen av Göteborg som hållbar destination, så att alla som lever och verkar här gynnas av en växande besöksnäring.
Göteborg & Co är moderbolag i klustret Turism, Kultur & Evenemang där Liseberg, Got Event och Göteborgs Stadsteater ingår. Göteborg & Co är en del av Göteborgs Stad.
Ladda ner bilder från vår mediabank.
Följ Göteborg & Co AB
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Göteborg & Co AB
Stark lineup på Kungstorget, nya festivalplatser och storsatsning på engångsfritt - nu släpps programmet för Göteborgs Kulturkalas 202418.6.2024 09:03:15 CEST | Pressmeddelande
Magnus Uggla, Miriam Bryant, Medina, The Hellacopters och Loreen är klara för Göteborgs Kulturkalas den 29 augusti – 1 september. Nytt för i år är dansband i Nordstan, festivalområdet Grönsakstorget med fokus på unga, familjeområde på Slottsskogsvallen och en engångsfri Streetfoodfestival. Nu är hela programmet släppt. Som vanligt är Kulturkalaset gratis och öppet för alla.
Internationella toppforskare samlas i Göteborg12.6.2024 09:28:38 CEST | Pressmeddelande
Denna vecka kommer nära 1 000 europeiska barntandläkare till Svenska Mässan. Det är en av de stora kongresser som äger rum i Göteborg under juni. Första sommarmånaden är en stark mötesperiod som samlar drygt 4 000 deltagare på ett tiotal möten i olika ämnen.
Top international researchers gather in Gothenburg12.6.2024 09:28:38 CEST | Press release
This week, close to 1,000 European paediatric dentists will be at the Swedish Exhibition & Congress Centre. It is one of several large conferences that take place in Gothenburg in June. The first month of summer is a strong meeting period, in total over 4,000 participants visit the city for around ten meetings on various topics.
Göteborg bygger digital tvilling för besökare14.5.2024 15:40:00 CEST | Pressmeddelande
Snart kan arrangörer av möten och evenemang besöka Göteborg i en interaktiv digital värld. Där får besökaren sällskap av en guide och kan själv välja platser, arenor och hotell som ska besökas. Det blir ett helt nytt och unikt verktyg som visar upp vad destinationen kan erbjuda.
Gothenburg presents: Digital site visits to a SMART destination14.5.2024 15:40:00 CEST | Press release
Soon, organizers of meetings and events can visit Gothenburg in an interactive digital world. There, the visitor will be accompanied by a guide and can choose places, arenas, and hotels to visit. It will be a completely new and unique tool that showcases what the destination has to offer.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum