Svår försäkringssits för utlandsresenärer med psykisk ohälsa

För de flesta innebär sommarsemestern avkoppling och en möjlighet att komma ner i varv. Men utlandsvistelser kan också stundvis vara påfrestande med starka intryck, miljöer man inte är van vid, och med långt avstånd till det nätverk av personer man vanligtvis har kring sig. I synnerhet för personer med historik av psykisk ohälsa, där utlandsvistelser i vissa fall kan trigga symptom.
SOS International, en assistansorganisation som hjälper skadade svenskar utomlands för de nordiska försäkringsbolagens räkning, har årligen kontakt med ungefär 200 svenskar som på grund av psykiska besvär behöver hjälp med vård i utlandet. Av dessa är det för ungefär 50 om året så illa att de behöver hemtransport med läkareskort från sina resedestinationer. UD och svenska ambassader runt om i världen talar å sin sida om en ”tydlig ökning” av fall involverande svenskar med psykiska åkommor som nödställds utomlands de senaste åren.
Viktig dialog med försäkringsbolaget
För alla som reser i utlandet är det viktigt att säkerställa att man har en reseförsäkring – som hjälper till med kostnader om du blir akut sjuk, skadad, bestulen eller utsatt för någonting på en semester upp till 45 dagar, och som ingår i alla hemförsäkringar.
Men för den som har en diagnos eller en dokumenterad sjukdomshistorik kopplad till psykisk ohälsa kan situationen i vissa fall visa sig knepig, då försäkringen inte lämnar ersättning för problem som redan föreligger när man ger sig av.
- Som med alla försäkringar måste skadan vara plötslig, oförutsedd och akut för att man ska ha rätt till ersättning. Om det man råkar ut för i utlandet är att betrakta som en försämring av ett befintligt tillstånd – och att man hade kunnat förutse det mot bakgrund av en känd sjukdomsbild – är det inte troligt att man får hjälp från försäkringen, säger Jenny Rudslätt, reseförsäkringsexpert på If.
Vad som betraktas som någonting förväntat inom ett fastslaget hälsotillstånd eller inte är svårt att sia om i generella ordalag, och bedöms av behandlande läkare. Rådet är att helt enkelt kontakta sitt försäkringsbolag på förhand:
- Därför är det extremt viktigt att ha en dialog med sitt försäkringsbolag på förhand om man har den här typen av problem, så att man vet vad som gäller och kan bedöma riskerna själv, fortsätter Jenny Rudslätt.
Normalt sett krävs också – för att försäkringen ska gälla – att du inte ska ha haft samma eller liknande symptom som dem du drabbats av på resan, inom en viss bestämd tid före avresedatum. Hos If är den tiden 3 månader.
SOS Internationals råd till personer med psykiska besvär som ska resa på semester utomlands:
- Tala med din läkare. Är du tillräckligt stabil för att åka iväg? Har du förändrat din medicinering på sista tiden?
- Kontrollera din reseförsäkring. Vad står det om försäkringsskydd då du har en diagnos? Kontakta ditt försäkringsbolag och hör efter vad som gäller i ditt fall.
- Läs på om destinationen: Kommer där vara väldigt varmt? Kommer det att vara trängsel, oljud eller andra omständigheter som kan påverka? Och hur ser vårdläget ut?
- Kom på förhand överens med din läkare om att du kan ringa om du blir sämre under tiden.
- Förbered dig på vad du ska göra om ditt tillstånd förvärras: Kom överens med din läkare om hur mycket extra medicin du behöver ta.
- Ta med både läkemedelsintyg (Schengenintyg) och en lapp där du upplyser om din sjukdom: diagnos, medicin, behandling o.s.v. Gärna på engelska.
- Stäm av förväntningarna med dig själv: Resor innebär ofta förseningar, förhinder, oförutsedda händelser och stress. Allt detta är påfrestningar som kan förvärra psykiska besvär.
- Undvik alkohol och droger.
- Res helst tillsammans med andra.
- Ha telefonnumret till SOS Internationals larmcentral och eventuellt till din egen läkare redo. Om du är If-kund kan du också ladda ned SOS Internationals app HelpMe, där du kan chatta eller videosamtala med en läkare online.
Kontakter
Pressfrågor
Tel:08-792 70 40press@if.seBilder
Om
If är Nordens största försäkringsbolag, med över 4,5 miljoner kunder, både privatpersoner och företag. If har huvudkontor i Sverige och även verksamhet i Baltikum.
Vi försäkrar vart femte hem och personbil i Norden och erbjuder personförsäkring för individer och företag.
Vi är 10 000 anställda, fördelade på flera affärsområden och länder som tillsammans ser till att våra privatkunder och företagskunder får rätt hjälp.
If är helägt av finländska Sampo, som är noterat på Nasdaq-börsen i Helsingfors, Stockholm och Köpenhamn. 2025 blev Topdanmark en del av If.
Vårt löfte till våra kunder är kärnan i vår identitet – If hjälper mycket.
Följ If Skadeförsäkring
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från If Skadeförsäkring
Ny kartläggning: Var fjärde anmäld motorskada kan bero på sent utförd service8.12.2025 07:01:00 CET | Pressmeddelande
En ny kartläggning från If visar att var fjärde anmäld bilskada som rör bilens motor och drivlina kan bero på att bilen servats för sent eller inte alls. – Man kan inte ”serva ikapp” en bil. Att skjuta upp service ökar både risken för dyra reparationer och sämre säkerhet, säger Frida Wedin, motorexpert på If.
If i utökad julkampanj med Röda Korset1.12.2025 08:18:36 CET | Pressmeddelande
Även den här julen syns If och Röda Korset i en gemensam kampanj, för att belysa behovet av hjälp till människor i utsatthet. I år utvidgas kampanjen dessutom till Norge och Danmark.
Nordisk undersökning: Träning och ökad ekonomisk trygghet minskar stressen mest13.11.2025 06:31:00 CET | Pressmeddelande
Regelbunden fysisk aktivitet och ökad ekonomisk trygghet är det som skulle minska svenskarnas vardagsstress mest. Det visar Ifs nordiska undersökning om stress och arbetsplatshälsa.
Här är de vanligaste klimatriskerna för svenska villaägare6.11.2025 06:31:00 CET | Pressmeddelande
If och Anticimex har besiktat över 9 000 svenska småhus – och mer än var femte villa har brister som medför klimatrisker. Här är de vanligaste riskerna.
If Helps a lot report Q3: Small businesses increasingly aware of rising risks5.11.2025 09:01:00 CET | Pressmeddelande
Growth momentum for Sampo Group continued in the third quarter, with high demand for If’s business insurance. In our latest edition of the If helps a lot report we see a trend that reflects a changing business climate, where companies face increased risks and growing concern about long-term sick leave – particularly among small business owners.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum

