Volkswagen-koncernen planerar 36 000 laddpunkter för elbilar i Europa

De 11 000 laddpunkterna kommer att installeras på Volkswagen-anläggningar och hos omkring 3 000 av Volkswagens återförsäljare i alla större städer.
Med koncernbolaget Elli (Electric Life) – för laddinfrastruktur – och laddtjänsten "We Charge", går Volkswagen också in i lönsamma affärsområden för laddning. Sammantaget investerar koncernen cirka 250 miljoner euro i sina europeiska anläggningar. Samtidigt uppmanar Volkswagen till skyndsamma insatser för fler laddstationer i Tyskland.
– Laddinfrastruktur blir alltmer avgörande för att e-mobilitet ska få ett snabbt genombrott i Tyskland. Att ladda en elbil måste bli lika enkelt och normalt som att ladda en smart telefon. Det är därför vi behöver betydligt fler offentliga laddstationer och enkla regler för installation av privata laddboxar. Volkswagen vill skicka ut en signal och vara involverad i utvecklingen av laddinfrastrukturen på alla nivåer, säger Thomas Ulbrich, medlem i Volkswagens ledningsgrupp med ansvar för e-mobility.
Utveckling av infrastruktur för alla användningsområden
Uppskattningar från Volkswagen indikerar att 70 procent av all laddning i framtiden kommer att ske hemma eller på arbetsplatsen. Koncernföretaget Elli kommer att erbjuda kompletta laddningslösningar för företag och konsumenter för att uppfylla dessa behov från och med år 2020 – från ekonomiskt överkomliga laddboxar, inklusive installation, till grön elförsörjning. På Volkswagens fabriker i hela Tyskland kommer cirka 4 000 laddpunkter att installeras för de anställda, varav många blir tillgängliga för allmänheten.
Offentliga laddstationer kommer att användas för ungefär en fjärdedel av all laddning. Med Volkswagens tjänst "We Charge" kommer kunderna i framtiden att ha tillgång till mer än 100 000 laddpunkter över hela Europa – på medellång sikt ska siffran stiga till 150 000. Partnerskap med detaljhandelskedjor planeras, så att kunderna enkelt kan ladda sina bilar medan de handlar. Matkedjan Tesco i Storbritannien är först ut och fler kommer att följa.
Volkswagen har också lagt grunden för laddning utefter långa motorvägssträckor. ID.-familjens modeller erbjuder längre räckvidd och är utformade för snabbladdning. ID.3 kan laddas vid en snabbladdstation med en effekt på 100-125 kilowatt beroende på vald version. Tillsammans med branschpartners kommer Volkswagen också att installera 400 snabbladdstationer med upp till 2 400 laddpunkter längs stora vägar och motorvägar i hela Europa fram till år 2020 under IONITY-paraplyet.
Dessutom inför Volkswagen snabbladdning i storstadsområdena. De första 28 snabbladdningsstationerna som inte finns utefter motorvägsnätet ska installeras i Wolfsburg i slutet av juni. De är en del av Volkswagen AG:s gåva till staden Wolfsburg som firar 80 år.
Politikerna uppmanas till starkare engagemang
Utbyggnaden av laddningsinfrastrukturen måste emellertid öka kraftigt under de kommande månaderna. Bara i Tyskland kräver koalitionsavtalet mer än 100 000 ytterligare offentliga laddpunkter till är 2020. Endast en bråkdel av dessa har installerats. Volkswagen är övertygad om att ett starkare engagemang från politikerna krävs. Grunden för en snabb expansion av infrastrukturen måste genomföras skyndsamt, till exempel genom ändringar av hyres- och bygglagen eller utvidgning av subventioner för laddinfrastruktur på offentliga och privata parkeringsplatser.
− Det finns potential för att e-mobilitet att bli en verklig framgångshistoria i Tyskland. Om industrin och politikerna gör en samordnad satsning kan vi snabbt övervinna utmaningarna för laddinfrastrukturen. På samma sätt kan vi bara lyckas med den tekniskt drivna strukturella omvandlingen i vår bransch om vi arbetar tillsammans. Tyskland behöver en e-mobilitetsplan, säger Thomas Ulbrich.
Nyckelord
Kontakter
Marcus ThomasfolkInformationschef
Tel:070-35 896 57marcus.thomasfolk@volkswagen.seBilder



Dokument
Länkar
Om
År 2018 levererade Volkswagen 6,24 miljoner personbilar till kunder i över 150 länder. På den svenska marknaden inregistrerades totalt 53 471 personbilar från Volkswagen vilket ger en marknadsandel på 15,1 procent. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna up!, Polo, T-Cross, Golf, Golf Sportscombi, Golf Sportsvan, Golf Alltrack, T-Roc, Tiguan, Tiguan Allspace, Touran, Passat, Passat Sportscombi, Passat Alltrack, Arteon, Sharan, Touareg, Caddy, Multivan och Amarok.
Följ Volkswagen Personbilar
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Volkswagen Personbilar
Volkswagen är fortsatt det största elbilsmärket i Sverige 20251.4.2025 12:54:53 CEST | Pressmeddelande
Färsk nyregistreringsstatistik från Mobility Sweden visar att Volkswagen fortsätter att vara Sveriges största elbilsmärke 2025. I mars registrerade märket 1 586 nya helt eldrivna personbilar, vilket gör Volkswagen till elbilsetta för tredje månaden i rad. ID.7 (inklusive ID.7 Tourer) behåller också positionen som årets mest registrerade elbil.
Volkswagen visar upp ID. GTI Concept på eCarExpo i Stockholm26.3.2025 09:46:24 CET | Pressmeddelande
Volkswagens eldrivna konceptbil ID. GTI Concept visas upp på elbilsmässan eCarExpo i Stockholm den 4-6 april. Detta blir en unik möjlighet för den svenska publiken att uppleva den kommande sportiga elbilen på nära håll.
Volkswagen firar GTI-världspremiär med fansen vid 24-timmarsloppet på Nürburgring24.3.2025 13:18:58 CET | Pressmeddelande
Golf GTI fyller snart 50 år och detta vill Volkswagen fira tillsammans med alla GTI-fans. Det finns inget bättre sätt att göra det än på Nürburgring i samband med 24-timmarsloppet i juni. Den legendariska racerbanan och GTI-beteckningen står för körglädje, dynamisk prestanda och sportighet. Även i år bjuder Volkswagen på flera höjdpunkter under tävlingshelgen. På agendan står bland annat världspremiären för en ny GTI-specialmodell.
Varumärkesgruppen Core rapporterar solida resultat för 2024 i en utmanande miljö14.3.2025 11:29:37 CET | Pressmeddelande
Märkena Volkswagen, Skoda, SEAT/CUPRA och Volkswagen Transportbilar hade ett nära samarbete under det senaste räkenskapsåret. Gemensamt optimerade processer stärkte motståndskraften hos varumärkesgruppen Core inom Volkswagen-koncernen.
Brand Experience 2025: Volkswagen inspirerar sina återförsäljare världen över12.3.2025 13:59:07 CET | Pressmeddelande
Ungefär 11 000 Volkswagen-återförsäljare från 86 länder i hela världen, inklusive Sverige, deltar i ”Brand Experience 2025” i Düsseldorf fram till slutet av mars. Avsikten är att sprida en känsla av optimism och ge återförsäljarna en exklusiv förhandstitt på modellutbudet för de kommande åren. – Våra återförsäljare är viktiga ambassadörer för vårt varumärke, säger Martin Sander, medlem ledningsgruppen för märket Volkswagen med ansvar för försäljning.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum