Johan imponerade i Gästabudstrofén

− Mitt tredje grusrally och första segern. Då kan man pricka av det på listan också, säger en lättad och mycket nöjd Johan.
Efter missen i South Swedish Rally var det viktigt för Kristoffersson och co-drivern Stig Rune Skjaermoen att plocka poäng när det tredje av totalt sex SM-rallyn skulle köras. Högt tempo, men ändå under kontroll var ekvationen som skulle gå ihop.
− Med tanke på hur mycket arbete som alla i teamet har lagt ner för att ge oss bästa förutsättningar så känns det väldigt bra att vi lyckades.
Johan visade lugn och stabilitet i sin körning redan på fredagskvällens två korta sträckor.
− Vi hittade ett bra flyt direkt.
Efter första dagen hade han 3,9 sekunder till godo på tuffaste rivalen, Patrik Flodin, ett avstånd som ökade snabbt under lördagsmorgonen på SS3, där Flodin gjorde en miss.
− Där fick vi ett glapp ner till Patrik och kanske blev vi lite försiktiga på de följande sträckorna, menar Johan, som tappade enda sträcksegern till Mattias Monelius på SS 5.
Tio tuffa sträckor under lördagen krävde en bra strategi, inte minst när det gällde däck.
− Vi valde ett lite hårdare däck och jag tror vi gjorde rätt val, menar Johan.
När Kristoffersson/Skjaermoen gick ut på sista loopen, SS 10-12, fanns en ledning på 49,3 sekunder att försvara. Gasa eller bromsa?
− Det är svårt att hålla igen, lika lätt att göra misstag då, tycker Johan, som bjöd publiken på full satsning även under de avslutande sträckorna.
I starten på SS 11 blev det ett lyft av det häftigare slaget. Stig Rune Skjaermoen berättar med glimten i ögat:
− Det var första kurvan i början på sträckan. Vi kom sidledes över där. Det var kul.
Johan fortsatte att styra sin Volkswagen Polo GTI R5 i samma takt som tidigare. På avslutande SS 12 stod dessutom extra power stage-poäng på spel. Kanske var det också här som rallyts tuffaste ögonblick uppenbarade sig för Dealerteam-duon.
− Jag gjorde ett litet misstag och skulle korrigera linjen, men vi kom lite långt ut, säger Johan, som hjälpte sörmlänningarna med dikesslåttern innan han hittade spåret igen.
Trots incidenten tog Johan hem även den sista sträckan och segermarginalen till Patrik Flodin blev till slut hela 1.00,4 minuter.
− Det såg stabilt ut hela vägen. Ett styrkebesked, tycker vikarierande teamchefen i Volkswagen Dealerteam BAUHAUS, Per Andersson.
I och med segern klättrade Johan förbi Martin Berglund i SM-sammandraget, upp till andra plats, men Patrik Flodin leder fortfarande inför Kolsva-rundan i mitten av augusti.
− Nu blir det uppehåll i ett par månader innan nästa deltävling. Vi ska fortsätta utvecklingsarbetet på bilen; det finns en del kvar att göra, och jag har några saker att jobba på i min körning, sammanfattar perfektionisten Johan Kristoffersson.
Gästabudstrofén, 4WD trimmat (R5)
1. Johan Kristoffersson/Stig Rune Skjaermoen, VW Polo, 59.37,4
2. Patrik Flodin/Göran Bergsten, Skoda, +1.00,4
3. Mattias Monelius/Kalle Lexe, Skoda +1.38,4
SM totalt efter tre av sex deltävlingar
1. Flodin 74 p
2. Kristoffersson 60 p
3. Martin Berglund 40 p
Nyckelord
Kontakter
Marcus ThomasfolkInformationschef
Tel:070-35 896 57marcus.thomasfolk@volkswagen.seBilder





Länkar
Om
År 2018 levererade Volkswagen 6,24 miljoner personbilar till kunder i över 150 länder. På den svenska marknaden inregistrerades totalt 53 471 personbilar från Volkswagen vilket ger en marknadsandel på 15,1 procent. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna up!, Polo, T-Cross, Golf, Golf Sportscombi, Golf Sportsvan, Golf Alltrack, T-Roc, Tiguan, Tiguan Allspace, Touran, Passat, Passat Sportscombi, Passat Alltrack, Arteon, Sharan, Touareg, Caddy, Multivan och Amarok.
Följ Volkswagen Personbilar
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Volkswagen Personbilar
Varumärkesgruppen Core rapporterar solida resultat för 2024 i en utmanande miljö14.3.2025 11:29:37 CET | Pressmeddelande
Märkena Volkswagen, Skoda, SEAT/CUPRA och Volkswagen Transportbilar hade ett nära samarbete under det senaste räkenskapsåret. Gemensamt optimerade processer stärkte motståndskraften hos varumärkesgruppen Core inom Volkswagen-koncernen.
Brand Experience 2025: Volkswagen inspirerar sina återförsäljare världen över12.3.2025 13:59:07 CET | Pressmeddelande
Ungefär 11 000 Volkswagen-återförsäljare från 86 länder i hela världen, inklusive Sverige, deltar i ”Brand Experience 2025” i Düsseldorf fram till slutet av mars. Avsikten är att sprida en känsla av optimism och ge återförsäljarna en exklusiv förhandstitt på modellutbudet för de kommande åren. – Våra återförsäljare är viktiga ambassadörer för vårt varumärke, säger Martin Sander, medlem ledningsgruppen för märket Volkswagen med ansvar för försäljning.
Mobilitet för alla: ID. EVERY1 ger en förhandstitt på en eldriven instegsmodell från Volkswagen5.3.2025 19:09:20 CET | Pressmeddelande
Med världspremiären för konceptbilen ID. EVERY1 visar Volkswagen en helt eldriven instegsmodell. Den produktionsklara versionen presenteras 2027 och beräknas få ett startpris på cirka 20 000 euro.
Ännu en stark månad för Volkswagen3.3.2025 09:59:37 CET | Pressmeddelande
Volkswagens starka trend på den svenska personbilsmarknaden fortsätter. I februari ökade märket sin marknadsandel kraftigt och blev för andra månaden i rad Sveriges största elbilsmärke. ID.7 toppar 2025 års elbilslista efter två månader.
Volkswagens undersökning slår hål på elbilsmyterna25.2.2025 08:57:00 CET | Pressmeddelande
En ny undersökning från Volkswagen visar hur och var svenska elbilsägare laddar sina bilar, deras upplevelse av publika snabbladdare, och vad de anser om elkostnader och laddköer. Resultaten visar att många av de vanligaste myterna om elbilar inte stämmer – men att det fortfarande finns utmaningar att hantera.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum