Formtoppad Kristoffersson till Portugal

− Det skulle vara friskus med en pallplats för tredje racehelgen i rad, men det är också viktigt att samla poäng utan att ta alltför stora risker, säger Johan Kristoffersson och tänker på att helgens bana, Circuito Internacional de Vila Real, är en stadsbana utav avåkningszoner.
− Sätter man bilen i räcket i första racet så blir det troligtvis inget race två och tre. Det blir en utmaning att lära sig banan snabbt. I och med att det är räcken hela vägen finns inte så många referenspunkter och eftersom det är en stadsbana kan man aldrig åka och testa där.
Den kuperade knappt fem kilometer långa slingan i norra Portugal är en ny bekantskap för Johan, men han är av hävd snabb på att anpassa sig till nya förutsättningar.
− Det kommer att vara stor skillnad från första till sista varv. I och med att banan blir så mycket snabbare gäller det att hänga med i set-upen.
Volkswagen-teamet har de senaste veckorna hittat farten för att vara med i tempot. Lön för mödan på allt arbete som har lagts ner.
− Vi lär oss mer och mer. Fönstret vi jobbar i blir mindre och mindre. Att mina båda teamkompisar kvalade etta och tvåa på den här banan förra året gör också att vi har en del information att gå på.
Rob Huff och Mehdi Bennani var med långt fram i Portugal förra året. De senaste två deltävlingarna är det däremot de två nykomlingarna som har lyckats bäst i teamet. Såväl Kristoffersson som Benjamin Leuchter har stått på pallen på Zandvoort och Nürburgring.
− Det har gått riktigt bra för mig och Benny.
Efter senaste tävlingen har Kristoffersson hunnit med att bli sprintmästare i rally hemma i Sverige. Ännu en seger att lägga till den långa meritlistan.
− Segrar kan man bevisligen inte få för många av, säger Johan med ett skratt och fortsätter:
− Det kändes bra att kunna vrida ur allt som fanns i vår bil och ta hem en tuff kamp.
En del lediga dagar har det också blivit, vilket betyder tid för fysisk träning.
− Jag har cyklat i två dagar, mellan sex och nio mil per gång. Det brukar bli pass på två-tre timmar. Och så ett löppass på ett par timmar.
Den fysiska kapaciteten behövs i en pressad tävlingsmiljö, ofta i höga temperaturer.
− I racen utomlands är det ofta varmt och påfrestande och jag känner att den fysiska kapaciteten behövs. I en tät fight ute på banan kan man komma upp i 180 i puls, berättar Kristoffersson.
Kunskapen om fysisk träning har han med sig från den tidigare längdåkningskarriären. En stark kropp kan också behövas när det smäller, som när han kraschade in i räcket i det sista racet på Nürburgring. Johan har nu inga känningar efter den våldsamma smällen.
− Det gick väldigt bra faktiskt. Jag var ordentligt stel i tre dagar, men sedan blev det snabbt bättre, säger Johan, som blev passiv passagerare i över 200 km/h.
Med en frisk kropp tar han sig an helgens WTCR-race, faktiskt med en fläkt av rallycross.
− Vi ska köra jokervarv en gång per race. Det är enda banan som det är så, men jag tror det kan vara ett bra inslag för att skapa nerv i racen på en annars ganska trång stadsbana.
WTCR Vila Real Portugal
Lördag
11:00 Kval
15:15 Race 1
Söndag
10:00 Q1
10:35 Q2
11:00 Q3
15:30 Race 2
17:00 Race 3
Tävlingarna sänds på Eurosport
Nyckelord
Kontakter
Marcus ThomasfolkInformationschef
Tel:070-35 896 57marcus.thomasfolk@volkswagen.seBilder




Länkar
Om
År 2018 levererade Volkswagen 6,24 miljoner personbilar till kunder i över 150 länder. På den svenska marknaden inregistrerades totalt 53 471 personbilar från Volkswagen vilket ger en marknadsandel på 15,1 procent. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna up!, Polo, T-Cross, Golf, Golf Sportscombi, Golf Sportsvan, Golf Alltrack, T-Roc, Tiguan, Tiguan Allspace, Touran, Passat, Passat Sportscombi, Passat Alltrack, Arteon, Sharan, Touareg, Caddy, Multivan och Amarok.
Följ Volkswagen Personbilar
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Volkswagen Personbilar
Volkswagen visar upp ID. GTI Concept på eCarExpo i Stockholm26.3.2025 09:46:24 CET | Pressmeddelande
Volkswagens eldrivna konceptbil ID. GTI Concept visas upp på elbilsmässan eCarExpo i Stockholm den 4-6 april. Detta blir en unik möjlighet för den svenska publiken att uppleva den kommande sportiga elbilen på nära håll.
Volkswagen firar GTI-världspremiär med fansen vid 24-timmarsloppet på Nürburgring24.3.2025 13:18:58 CET | Pressmeddelande
Golf GTI fyller snart 50 år och detta vill Volkswagen fira tillsammans med alla GTI-fans. Det finns inget bättre sätt att göra det än på Nürburgring i samband med 24-timmarsloppet i juni. Den legendariska racerbanan och GTI-beteckningen står för körglädje, dynamisk prestanda och sportighet. Även i år bjuder Volkswagen på flera höjdpunkter under tävlingshelgen. På agendan står bland annat världspremiären för en ny GTI-specialmodell.
Varumärkesgruppen Core rapporterar solida resultat för 2024 i en utmanande miljö14.3.2025 11:29:37 CET | Pressmeddelande
Märkena Volkswagen, Skoda, SEAT/CUPRA och Volkswagen Transportbilar hade ett nära samarbete under det senaste räkenskapsåret. Gemensamt optimerade processer stärkte motståndskraften hos varumärkesgruppen Core inom Volkswagen-koncernen.
Brand Experience 2025: Volkswagen inspirerar sina återförsäljare världen över12.3.2025 13:59:07 CET | Pressmeddelande
Ungefär 11 000 Volkswagen-återförsäljare från 86 länder i hela världen, inklusive Sverige, deltar i ”Brand Experience 2025” i Düsseldorf fram till slutet av mars. Avsikten är att sprida en känsla av optimism och ge återförsäljarna en exklusiv förhandstitt på modellutbudet för de kommande åren. – Våra återförsäljare är viktiga ambassadörer för vårt varumärke, säger Martin Sander, medlem ledningsgruppen för märket Volkswagen med ansvar för försäljning.
Mobilitet för alla: ID. EVERY1 ger en förhandstitt på en eldriven instegsmodell från Volkswagen5.3.2025 19:09:20 CET | Pressmeddelande
Med världspremiären för konceptbilen ID. EVERY1 visar Volkswagen en helt eldriven instegsmodell. Den produktionsklara versionen presenteras 2027 och beräknas få ett startpris på cirka 20 000 euro.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum