Drömmarna som svenskarna väljer bort av ekonomiska skäl
Många människor begränsas idag från att förverkliga sina drömmar för att de inte har råd att uppfylla dem. Det uppger 47 procent av svenskarna i rapporten Låt oss prata pengar av Svea Ekonomi. De drömmar som svenskarna främst måste avstå från är resor, köp av bostad och utbildning. Barnfamiljer visar sig vara ännu mer begränsade än hushåll utan barn, framför allt när det kommer till utlandsresor. Att elitidrotta, bilda familj och gifta sig är däremot något som svenskarna inte låter ekonomin hindra dem från att göra.
Trots att många har en begränsad ekonomi visar undersökningen att endast en av fem svenskar planerar att låna pengar det närmaste året. Och de som planerar att låna kommer främst att låna till sin drömbostad, följt av renovering av bostaden och att köpa bil.
– Begränsad ekonomi kan bli ett hinder för de saker man vill uppnå i livet. Att utbilda sig kan spela en avgörande roll för framtiden och därför ska inte pengar vara det som håller en tillbaka. Lägger man pengar på en utbildning blir det en investering i sig själv och kommer sannolikt att generera mer pengar i framtiden än om man inte hade utbildat sig. När det gäller bostad är det självklart att behöva låna pengar. Här finns det bra lösningar med bolån, men också privatlån, för att kunna fullfölja drömmen om en bostad, säger Helena Klein, Affärsområdeschef för Privatlån och Spar på Svea Ekonomi.
Topp fem: Drömmarna som svenskarna väljer bort av ekonomiska skäl
1. Resa utomlands
2. Köpa en bostad
3. Utbilda sig
4. Starta ett företag
5. Volontärarbeta
Ta del av rapporten i sin helhet:https://www.svea.com/se/sv/privat/artiklar-och-tips/rapporter/
För ytterligare information, kontakta:
Patrik Widlund, CMO, Svea Ekonomi
Telefon: 070-529 42 00
E-post: patrik.widlund@svea.com
Om undersökningen:
Undersökningen är genomförd av Novus på uppdrag av Svea Ekonomi. Totalt har 1 090 webbintervjuer genomförts bland allmänheten 18–79 år i Novus riksrepresentativa och slumpmässigt rekryterade Sverigepanel under perioden 18–25 februari 2019.
Svarsfrekvensen var 62 %.
Bilaga
Har du någon gång hindrats från att fullfölja en dröm på grund av ekonomiska skäl?
| Totalt | Barn i hushållet | Ej barn i hushållet | |
| Ja, resa utomlands | 25 % | 30 % | 22 % |
| Ja, köpa en bostad | 23 % | 23 % | 23 % |
| Ja, en utbildning | 8 % | 9 % | 7 % |
| Ja, starta ett företag | 5 % | 6 % | 4 % |
| Ja, volontärarbeta | 4 % | 5 % | 3 % |
| Ja, ta körkort | 3 % | 2 % | 3 % |
| Ja, gifta mig | 3 % | 4 % | 2 % |
| Ja, bilda familj | 1 % | 1 % | 2 % |
| Ja, elitidrotta | 1 % | 1 % | 0 % |
| Nej | 47 % | 40 % | 51 % |
| Vet ej | 6 % | 6 % | 5 % |
| Annat | 2 % | 3 % | 2 % |
Har du planer på att ta lån under det närmsta året?
| Totalt | |
| Ja | 8 % |
| Kanske | 12 % |
| Nej | 79 % |
| Vet ej | 2 % |
Vad kommer du/kommer du kanske att låna pengar till det närmsta året?
|
Totalt |
|
|
Köpa bostad |
41 % |
|
Renovera bostad |
26 % |
|
Köpa bil |
21 % |
|
Betala av smålån, t.ex. kreditkortsräkning och ofördelaktiga lån |
7 % |
|
Semesterresa |
2 % |
|
Konsumtion, t.ex. kläder, inredning och elektronik |
2 % |
|
Stora livshändelser, t.ex. bröllop, 40-årsfest |
2 % |
|
Julklappar |
0 % |
|
Presenter till nära och kära |
0 % |
|
Annat |
12 % |
|
Vet ej |
7 % |
Dokument
Om
Svea Bank AB (publ) är en koncern med finansiell verksamhet i ett flertal europeiska länder. Med 40 års erfarenhet av att hjälpa företag och privatpersoner med deras likviditet är Svea ett naturligt val när de behöver en finansieringspartner. Sveas vision är att vara en ledande finansiell aktör i Europa.
Följ Svea Bank AB (publ)
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svea Bank AB (publ)
Svea och Prisjakt sammanfattar årets stora reaperiod – försäljningen ökar men sprids ut3.12.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Årets stora reamånad ökade i omsättning med drygt fyra procent, medan Cyber Monday bröt trenden och backade i försäljning. Projektorer och robotgräsklippare toppar listorna över trendande produktkategorier. Det visar siffror från Svea Bank och Prisjakt när årets shoppinghögtid nu summeras.
Lägre omsättning än väntat under Black Friday29.11.2025 11:03:37 CET | Pressmeddelande
Reaperiodens höjdpunkt brukar vara Black Friday men antalet transaktioner sjönk markant under årets stora readag jämfört med förra året. Snittordern å andra sidan steg med 16 procent. Det visar ny statistik från Svea Bank och Prisjakt.
Black Month fortsätter att stiga trots trög start för Black Week28.11.2025 07:42:10 CET | Pressmeddelande
Försäljningen under årets reamånad har öppnat starkt, samtidigt som Black Week ännu inte når upp till förra årets nivåer. Månaden som helhet ökar jämfört med samma period i fjol, liksom snittorderns storlek. Det visar Svea Banks senaste lägesuppdatering för årets största shoppingperiod.
Black Month ökar i omsättning – smarta ringar trendar25.11.2025 07:30:00 CET | Pressmeddelande
Den totala omsättningen för försäljningen hittills under Black Month ökar med nio procent jämfört med ifjol och snittordern med närmare åtta procent. Smarta ringar och 3D-skrivare toppar listan över trendande produktkategorier. Det konstateras när Svea Bank och Prisjakt sammanfattar de tre första veckorna av Sveriges största shoppinghögtid.
Ny kartläggning från Svea Bank visar: Här är Sveriges 100 e-handelsraketer 202521.11.2025 10:30:00 CET | Pressmeddelande
För nionde året i rad presenterar Svea listan över landets 100 mest snabbväxande e-handlare. I topp hittar vi Wristbuddys från Stockholm som med en tillväxt på hela 2 334 procent utses till Sveriges e-handelsraket 2025. Bland årets raketer finns aktörer inom klockor, K-beauty och nikotinprodukter.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum
