Fyra av fem bilverkstäder misslyckades
– Det är under all kritik. Resultatet är sämre än vi väntat oss och vittnar om att branschens utlovade bättring har uteblivit. Våra tester visar tydligt att bilägarna inte har fått det de har betalat för, säger Heléne Lilja, chef kommunikation och samhälle på M Sverige.
2014 testade M Sverige bilverkstäder tillsammans med Kalla Fakta i ett uppmärksammat reportage. Resultatet blev uselt och innebar att konsumentministern kallade till sig branschen för att kräva bättring. Vi ville veta om det skett någon förbättring jämfört med testerna vi gjorde då, därför har M Sverige ännu en gång testat bilverkstäder.
Branschens försök att garantera konsumenter korrekta verkstadsjobb har resulterat i ett nytt system, kallat Godkänd Bilverkstad (GBV). Av tusentals bilverkstäder har dock bara ett tjugotal blivit GBV-verkstäder men givetvis testade vi även en av dessa.
Vi lämnade in fem bilar på vanlig service och kontrollerade efteråt om rätt arbeten utförts, om bilägaren betalat för arbeten som inte har utförts eller om verkstaden missat att kontrollera eller informera bilägaren om fel på bilen som kräver reparation.
Av de fem bilverkstäderna fick bara en, Bavaria Bil i Solna, med nöd och näppe godkänt. De fyra andra har på olika sätt misslyckats med att leverera en fackmässig tjänst.
– Nu förväntar vi oss att konsumentminister Ardalan Shekarabi skyndsamt tar itu med branschen. Sveriges bilägare ska inte behöva finna sig i detta, säger Heléne Lilja.
Vi har testat fem bilverkstäder. Några var märkesauktoriserade, andra tillhörde en verkstadskedja. Vi testade dessutom en GBV-ansluten verkstad.
- Sumpans Expressverkstad, ansluten till Mekonomen
- Europeiska Motor Vällingby, Toyota Center
- Spånga Autoservice, ansluten till MECA
- Bavaria Bil i Solna, BMW-verkstad
- MK:s Bil & Motor i Uppsala, ansluten till BDS och GBV
Vi testade fem helt vanliga bilar genom att lämna in dem på olika verkstäder för vanlig intervallservice. Efter servicen kontrollerades bilarna av tekniska experter från M Sverige. Serviceprotokoll som vi hade fått i samband med service jämfördes med bilens skick.
– Det var förvånande att se att så många verkstäder inte kunde leverera en felfri och fackmässig tjänst. Även om många punkter i protokollet är utförda har kunden trots allt betalat för alla punkter och har verkstaden missat, eller struntat i, att utföra en del av dem så är det varken fackmässigt eller enligt gällande branschpraxis, säger Carl-Erik Stjernvall, teknisk expert på M Sverige.
– De värsta missarna i årets tester gäller bilarnas bromssystem. Här har vi anmärkningar på nästan varje bil. Antingen är det arbeten som inte har utförts eller så är det reparationsbehov som bilägaren inte har fått information om. Vad vi kan se finns det bara en orsak till det – verkstaden har slarvat och inte utfört de jobb eller kontrollpunkter som anges i serviceprotokollet.
Läs mer om verkstadstestet här: msverige.se/verkstadstest
Nyckelord
Kontakter
Carl-Erik Stjernvallteknisk expert
Tel:072-076 73 40carl-erik.stjernvall@msverige.seHeléne Liljachef kommunikation och samhälle
Tel:070-243 09 35helene.lilja@msverige.seGunnel Cirveriuspressekreterare
Tel:072-077 60 40gunnel.cirverius@msverige.seLänkar
Om
Riksförbundet M Sverige är med 90 000 medlemmar Sveriges största konsumentorganisation för bilister och andra trafikanter. Under sin nästan 100 år långa historia har organisationen gett sina medlemmar stöd, råd och inspiration för säkrare och roligare bilresor. M Sverige arbetar för en hållbar, säker och tillgänglig mobilitet. Samtidigt fortsätter engagemanget för trafiksäkerhet och bilkonsumenters rättigheter.
Följ M Sverige
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från M Sverige
Extraljus – för trafiksäkerheten?22.12.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Extraljus har blivit en populär utrustningsdetalj på bilen. Men bidrar det till säker körning, eller är det mest för utseendets skull?
Årets smartaste bilköp 2025: En begagnad Toyota med Toyotas begagnatgaranti18.12.2025 16:24:14 CET | Pressmeddelande
Riksförbundet M Sverige utser en begagnad Toyota med Toyotas begagnatgaranti till årets smartaste bilköp. Det är första gången som priset inte går till en helt ny bilmodell. – Det är väldigt vanligt att hushåll väljer att köpa en nästan ny bil, säger Carl-Erik Stjernvall, teknisk expert på Riksförbundet M Sverige.
Chans till riktigt säker jultrafik15.12.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Med en julafton som infaller på en onsdag har många möjlighet att vara flexibla med sina resor inför storhelgen. – Årets jul kan bli en av de minst olycksdrabbade om vi alla hjälps åt, säger Heléne Lilja, vd Riksförbundet M Sverige.
Tio år av släckta bilar ute i trafiken12.12.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Släckta bakljus kommer att finnas med i trafiken under lång tid. – Släckta bakljus på bilar i trafik är farligt och irriterande, säger Jacob Sidenvall på Riksförbundet M Sverige.
Alla som kör för färdtjänst får Årets hjulklapp av M Sverige för hur man med omsorg bistår med individuell mobilitet11.12.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Riksförbundet M Sveriges utmärkelse Årets hjulklapp 2025 tilldelas alla som kör för färdtjänst, för det samhällsuppdrag man utför dagligen genom sitt arbete att bistå med individuell mobilitet. – Vi vill uppmärksamma vad den här yrkeskåren bidrar med i samhället, säger Heléne Lilja, vd på M Sverige.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum
