Johan tar sig an finsk fartfest

− De som har kört här tidigare säger att det är roligaste rallyt i världen, om man känner sig trygg i bilen. Gör man inte det är det värsta rallyt, säger en förväntansfull Kristoffersson.
Johan gör sin andra VM-start för året; den första innebar en tredjeplats i Rally Sweden i februari. Stallchefen i Volkswagen Dealerteam BAUHAUS, Tommy Kristoffersson, förklarar:
− Vi hade tre alternativ för nästa VM-start, Finland, Tyskland eller Wales och Johan ville helst köra Finland, som träning inför avslutningen av rally-SM.
En inställning som teamchefen har full förståelse för:
− Alla som åker biltävlingar vill förstås köra i Jyväskylä.
Johan besökte ”tusen sjöars rally” som åskådare 2017 och vet vad som väntar.
− Helt klart annorlunda mot rallyn i Sverige. Det går mycket snabbare med många krön. Raka hopp är inget större problem, men här är det många svängar över krön. Det svåra är att förstå hur mycket det kommer att lyfta när man kommer i full fart, jämfört med vad man kan uppfatta under recce, förklarar 30-åringen från Arvika.
Det höga tempot kommer också att kräva en annan set-up på bilen jämfört med SM-tävlingarna i Sverige.
− Det blir intressant. Vi får börja om från noll och försöka hitta karakteristiken för de finländska vägarna. Men jag har min ingenjör från Volkswagen på plats. Han har bra erfarenhet för det här.
Richard Browne blir en viktig kugge i teamet, liksom förstås co-drivern Stig Rune Skjaermoen, som ska hjälpa Johan att hitta ett lagom tempo för en nybörjare på de finländska vägarna.
− Det gäller att inte överladda, utan lära sig steg för steg, säger Johan, som sög åt sig information under det officiella testet för WRC 2 på måndagen.
− Vi hade en mycket produktiv och bra dag.
Kristoffersson får också extra hjälp under rekognoseringen i form av stallkamraten Ole Christian Veiby och hans rutinerade co-driver Jonas Andersson. Veiby ligger trea i WRC 2-klassen totalt, men står över tävlingen i Finland.
Efter sin enda VM-start ligger Kristoffersson längre ner i sammandraget, men poäng och placering är inte intressant för honom eller teamet.
− Vi har inga förväntningar på resultat och jag litar på att Johan är vuxen nog att inte försöka slå världsrekord direkt, säger Tommy Kristoffersson, men stallchefen vet förstås också vad det innebär att ha en vinnarskalle sittande bakom ratten.
− I motorsport finns inga garantier och självklart tänder han till när det blir grönt ljus och vill göra ett bra resultat.
Neste Rally Finland inleds med en sträcka på torsdag kväll och avslutas med power stage Ruuhimäki på söndag eftermiddag.
Nyckelord
Kontakter
Marcus ThomasfolkInformationschef
Tel:070-35 896 57marcus.thomasfolk@volkswagen.seBilder




Länkar
Om
År 2018 levererade Volkswagen 6,24 miljoner personbilar till kunder i över 150 länder. På den svenska marknaden inregistrerades totalt 53 471 personbilar från Volkswagen vilket ger en marknadsandel på 15,1 procent. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna up!, Polo, T-Cross, Golf, Golf Sportscombi, Golf Sportsvan, Golf Alltrack, T-Roc, Tiguan, Tiguan Allspace, Touran, Passat, Passat Sportscombi, Passat Alltrack, Arteon, Sharan, Touareg, Caddy, Multivan och Amarok.
Följ Volkswagen Personbilar
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Volkswagen Personbilar
Varumärkesgruppen Core rapporterar solida resultat för 2024 i en utmanande miljö14.3.2025 11:29:37 CET | Pressmeddelande
Märkena Volkswagen, Skoda, SEAT/CUPRA och Volkswagen Transportbilar hade ett nära samarbete under det senaste räkenskapsåret. Gemensamt optimerade processer stärkte motståndskraften hos varumärkesgruppen Core inom Volkswagen-koncernen.
Brand Experience 2025: Volkswagen inspirerar sina återförsäljare världen över12.3.2025 13:59:07 CET | Pressmeddelande
Ungefär 11 000 Volkswagen-återförsäljare från 86 länder i hela världen, inklusive Sverige, deltar i ”Brand Experience 2025” i Düsseldorf fram till slutet av mars. Avsikten är att sprida en känsla av optimism och ge återförsäljarna en exklusiv förhandstitt på modellutbudet för de kommande åren. – Våra återförsäljare är viktiga ambassadörer för vårt varumärke, säger Martin Sander, medlem ledningsgruppen för märket Volkswagen med ansvar för försäljning.
Mobilitet för alla: ID. EVERY1 ger en förhandstitt på en eldriven instegsmodell från Volkswagen5.3.2025 19:09:20 CET | Pressmeddelande
Med världspremiären för konceptbilen ID. EVERY1 visar Volkswagen en helt eldriven instegsmodell. Den produktionsklara versionen presenteras 2027 och beräknas få ett startpris på cirka 20 000 euro.
Ännu en stark månad för Volkswagen3.3.2025 09:59:37 CET | Pressmeddelande
Volkswagens starka trend på den svenska personbilsmarknaden fortsätter. I februari ökade märket sin marknadsandel kraftigt och blev för andra månaden i rad Sveriges största elbilsmärke. ID.7 toppar 2025 års elbilslista efter två månader.
Volkswagens undersökning slår hål på elbilsmyterna25.2.2025 08:57:00 CET | Pressmeddelande
En ny undersökning från Volkswagen visar hur och var svenska elbilsägare laddar sina bilar, deras upplevelse av publika snabbladdare, och vad de anser om elkostnader och laddköer. Resultaten visar att många av de vanligaste myterna om elbilar inte stämmer – men att det fortfarande finns utmaningar att hantera.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum