CTO Morten Jacobsen lämnar Schibsted News Media

År 2000 kom Morten Jacobsen till Schibsted som sommarpraktikant på norska VG. Fem år senare blev han som nyutexaminerad civilingenjör i datavetenskap fast anställd i koncernen.
– Det är både konstigt och vemodigt att lämna en arbetsplats efter så många år. Schibsted var mitt allra första jobb. Jag har haft tur som har fått jobba med alla begåvade människor här, som hela tiden har gett mig nya möjligheter och utmaningar att sträva efter, säger han.
I dag är Schibsted i en ny fas, med ny struktur och organisation, och Morten Jacobsen bedömer att det är ett bra läge för att lämna över rodret till någon annan.
– Vi har fått en väldigt duktig produktchef på plats i Laila Dahlen. Nu kan Schibsted också få en ny syn på helheten med en ny tech-chef, säger han.
Morten Jacobsen var med och grundade mjukvaruföretaget Aptoma och har på Schibsted genom åren jobbat med flera olika varumärken. De senaste fem åren har han jobbat för koncernen i olika produkt- och teknikchefsroller.
Vägen framåt
– Jag kan mycket om mediebranschen och vet vilken omställning som krävs i produkt- och teknikportföljen när affärsmodellen i en stor organisation förändras radikalt i grunden. Men om det är liknande transformationsprocesser eller helt nya tillväxtkategorier och områden jag vill jobba med framöver hoppas jag kunna få mer tid till att identifiera nu, säger Morten Jacobsen.
Innan han slutar kommer han dock att avsluta och lämna över alla de processer som är igång i den nuvarande tjänsten.
– Morten har varit chef i flera "generationer" av Schibsteds produkt- och teknikorganisation, och har varit med om stora – men nödvändiga – förändringar på relativt kort tid. Det är aldrig kul när bra människor och goda kollegor slutar, men samtidigt har jag stor respekt för att Morten nu vill göra något annat. Han har varit en mycket viktig bidragsgivare i en utmanande tid för vår bransch och tar med sig mycket värdefulla erfarenheter, säger Siv Juvik Tveitnes, affärsområdeschef för Schibsted News Media.
Rekrytering är igång
Schibsted börjar nu arbetet med att hitta en ny CTO för News Media, som kommer att vara baserad i antingen Stockholm eller Oslo. Morten Jacobsen är kvar hela oktober ut, men Isabella Olsén, CTO Data & Tech, kommer redan nu att gå in som tf tills en ny chef är på plats.
– Vi kommer att leta efter en chef med tung teknisk bakgrund, någon som är strategisk, har goda ledaregenskaper – och samtidigt är en lagspelare, säger Siv Juvik Tveitnes.
Nyckelord
Kontakter
Johan LindbladhKommunikationschef
Tel:070-820 44 05johan.lindbladh@schibsted.comBilder

Om
Shaping the media of tomorrow. Today.
Schibsted Media kombinerar en lång och stolt publicist-tradition, som sträcker sig ända från 1800-talet, med digital innovation och entreprenörskap. Verksamheten inkluderar bland annat bolag som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, Lendo, Prisjakt och TV.nu.
Följ Vend
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Vend
Vend stärker ledningen – Yale Varty blir ny Chief Commercial Officer (CCO)15.10.2025 12:00:00 CEST | Pressmeddelande
Ett viktigt steg för att stärka Vends kommersiella ledarskap inför framtiden, enligt Christian Printzell Halvorsen, VD för Vend.
Vend appoints Carl Vult von Steyern as Director of Advertising3.9.2025 08:30:00 CEST | Pressmeddelande
Vend, the Nordic marketplace group behind Blocket (Sweden), Finn (Norway), Tori (Finland) and DBA (Denmark), is accelerating the transformation of its advertising business by appointing Carl Vult von Steyern as Director of Advertising Products & Operations.
Vend appoints Maria Sandgren as new EVP & Chief Product and Technology Officer15.5.2025 10:05:00 CEST | Pressmeddelande
Today, Vend appointed Maria Sandgren as Executive Vice President and Chief Product & Technology Officer.
Schibsted Marketplaces becomes Vend: A new name for a smarter future12.5.2025 09:00:00 CEST | Press Release
Schibsted Marketplaces announces its official change into Vend today, marking a bold new chapter as a unified, purpose-driven family of marketplaces across the Nordics. The new name and brand identity reflect the company’s ongoing evolution as a leading digital marketplaces company committed to helping users make smarter choices and spend their time wisely.
Schibsted Marketplaces avslöjar nytt företagsnamn: Vend14.1.2025 17:34:49 CET | Pressmeddelande
"Vend markerar början på en enad satsning. Med det här nya namnet förenar vi vår nordiska familj av marknadsplatser – och förvandlar dem till en kraftfull innovationsmotor," säger Christian Printzell Halvorsen. Den fullständiga övergången till Vend är planerad till andra kvartalet 2025.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum
