Vasst motstånd för Johan i Kolsvarundan

− Det kliar i kroppen. Så mycket ser jag fram emot den här tävlingen, säger en superladdad och förväntansfull Kristoffersson inför fjärde SM-rundan.
Kolsva MS har fått ihop ett startfält på över hundra bilar till lördagens tävling och i trimmat 4wd har topptrion Kristoffersson, Patrik Flodin och Mattias Monelius fått högkaratig konkurrens. Dubble juniorvärldsmästaren PG Andersson och förra årets vinnare i South Swedish Rally, Fredrik Åhlin, spetsar till startfältet.
− Två dokumenterat duktiga chaufförer. Båda kommer säkert att vilja vara med och hugga om sträcksegrarna, tror Johan och får medhåll från stallchefen i Volkswagen Dealerteam BAUHAUS, Tommy Kristoffersson:
− Alla vet att PG åker fort och Åhlin är en underskattad och riktigt snabb förare, säger Tommy, som tycker att samlingen av toppförare är ett gott tecken för rally-SM.
− Väldigt bra! Ett högklassigt SM, det var dit vi ville komma när vi gav oss in i det här.
Tävlingsmänniskan Johan Kristoffersson triggas förstås av den utökade konkurrensen.
− Vi får se om de har tänkt åka ännu fortare än jag och Patrik har gjort hittills, säger Johan, som ligger tvåa i SM-sammandraget efter två segrar på tre tävlingar.
Kristoffersson har 60 poäng mot 74 för Flodin. Nollan från Sydsvenska kan han visserligen få räkna bort senare, men poäng i övriga tävlingar är att rekommendera.
− Det gäller att vara smart och ta bilen i mål. Alla poäng är viktiga.
I VM-rallyt i Finland visade 30-åringen från Arvika just den nödvändiga kylan. När konkurrenterna körde bort sig hanterade Kristoffersson balansen i sitt tempo och slutade på en imponerande tredjeplats i WRC 2. Mycket lärdom fick han som belöning.
− Framför allt när det gäller noggrannhet i noterna. Där upptäckte jag att det fattas ord och uttryck i instruktionerna som jag inte har fått med mig än. Nu blir det troligen lite mer tillbaka till det vi är vana från svenska tävlingar, även om jag inte har en aning om vilken karaktär det blir på vägarna den här gången, säger Johan som förbereder för en viktig recce på fredag.
Samtliga åtta sträckor körs på lördag, fyra stycken på förmiddagen och därefter samma loop igen på eftermiddagen, totalt drygt 12 mil fartsträckor.
Volkswagen Dealerteam BAUHAUS åker till tävlingscentrum i Köping med en pigg och fräsch Polo GTI R5.
− Det är ju en ganska ny bil, så det pågår ett ständigt utvecklingsarbete hos Volkswagen Motorsport samtidigt som vi själva hittar små saker att förbättra inom ramen för det vi får göra utifrån reglementet, säger Tommy Kristoffersson.
Det har varit febril verksamhet i verkstaden utanför Arvika sedan Finlands-resan. Även Johan och co-drivern Stig Rune Skjaermoen är delaktiga i arbetet, något som teamchef Kristoffersson tycker är viktigt.
− Alla är inblandade och bidrar till teamets utveckling. För att få alla att dra åt samma håll behövs en bra gemenskap och laganda.
Nyckelord
Kontakter
Marcus ThomasfolkInformationschef
Tel:070-35 896 57marcus.thomasfolk@volkswagen.seBilder





Länkar
Om
År 2018 levererade Volkswagen 6,24 miljoner personbilar till kunder i över 150 länder. På den svenska marknaden inregistrerades totalt 53 471 personbilar från Volkswagen vilket ger en marknadsandel på 15,1 procent. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna up!, Polo, T-Cross, Golf, Golf Sportscombi, Golf Sportsvan, Golf Alltrack, T-Roc, Tiguan, Tiguan Allspace, Touran, Passat, Passat Sportscombi, Passat Alltrack, Arteon, Sharan, Touareg, Caddy, Multivan och Amarok.
Följ Volkswagen Personbilar
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Volkswagen Personbilar
Varumärkesgruppen Core rapporterar solida resultat för 2024 i en utmanande miljö14.3.2025 11:29:37 CET | Pressmeddelande
Märkena Volkswagen, Skoda, SEAT/CUPRA och Volkswagen Transportbilar hade ett nära samarbete under det senaste räkenskapsåret. Gemensamt optimerade processer stärkte motståndskraften hos varumärkesgruppen Core inom Volkswagen-koncernen.
Brand Experience 2025: Volkswagen inspirerar sina återförsäljare världen över12.3.2025 13:59:07 CET | Pressmeddelande
Ungefär 11 000 Volkswagen-återförsäljare från 86 länder i hela världen, inklusive Sverige, deltar i ”Brand Experience 2025” i Düsseldorf fram till slutet av mars. Avsikten är att sprida en känsla av optimism och ge återförsäljarna en exklusiv förhandstitt på modellutbudet för de kommande åren. – Våra återförsäljare är viktiga ambassadörer för vårt varumärke, säger Martin Sander, medlem ledningsgruppen för märket Volkswagen med ansvar för försäljning.
Mobilitet för alla: ID. EVERY1 ger en förhandstitt på en eldriven instegsmodell från Volkswagen5.3.2025 19:09:20 CET | Pressmeddelande
Med världspremiären för konceptbilen ID. EVERY1 visar Volkswagen en helt eldriven instegsmodell. Den produktionsklara versionen presenteras 2027 och beräknas få ett startpris på cirka 20 000 euro.
Ännu en stark månad för Volkswagen3.3.2025 09:59:37 CET | Pressmeddelande
Volkswagens starka trend på den svenska personbilsmarknaden fortsätter. I februari ökade märket sin marknadsandel kraftigt och blev för andra månaden i rad Sveriges största elbilsmärke. ID.7 toppar 2025 års elbilslista efter två månader.
Volkswagens undersökning slår hål på elbilsmyterna25.2.2025 08:57:00 CET | Pressmeddelande
En ny undersökning från Volkswagen visar hur och var svenska elbilsägare laddar sina bilar, deras upplevelse av publika snabbladdare, och vad de anser om elkostnader och laddköer. Resultaten visar att många av de vanligaste myterna om elbilar inte stämmer – men att det fortfarande finns utmaningar att hantera.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum