Svenska TV-panelen avslöjar: Svenskarna förlorar flera dagar per år på att leta streaming-innehåll

I den allra första upplagan av tv.nus nya undersökning “Svenska TV-panelen” har fler än 6500 svenskar svarat på frågor om sina streamingvanor. Den visar att nästan varannan svensk lägger minst 16 till 30 minuter i veckan på att välja innehåll på streamingtjänster. Utslaget över ett år motsvarar det ungefär en hel dag. Åtta procent svarar att de lägger minst 1,5–2 timmar per vecka vilket på ett år skulle bli hela fyra dagar.
– Tv-tittande är verkligen något alla har en relation till och ett återkommande samtalsämne i lunchrummen. Det är lätt att känna igen sig i att det kan ta tid att hitta rätt innehåll på streamingplattformar. Men en hel dag är lite för mycket. Därför tycker vi att man ska slippa letandet. Vår streamingguide samlar allt innehåll utan att behöva besöka varje enskild tjänst så att det blir lättare att välja, säger Helena Folcker, vd på tv.nu.
Vilka parametrar som är viktigast när man står inför valet av en serie eller film varierar för svenskarna. De flesta, 29 procent, uppger att rekommendationer från vänner eller familj väger tyngst medan 18 procent tycker att IMDB-betyget spelar störst roll. Nästan lika många, 17 procent, tycker att omnämningar i media är viktigt. Dock är det bara åtta procent som tycker att tjänstens egen rekommendationsfunktion är avgörande.
För ytterligare information, kontakta:
Helena Folcker, vd, tv.nu
helena.folcker@schibsted.com
Om tv.nu
tv.nu är Sveriges största tv-guide med över 2,3 miljoner unika besökare varje vecka. Bolaget startades 1999 och blev 2007 en del av Schibsted Media Group med systerbolag som Aftonbladet, SvD, klart.se, Yepstr.com, hygglo.se, Blocket, Lendo m.fl. Bolaget har ca 25 anställda och sitter i centrala lokaler i Stockholm, som delas med systerbolagen.
Om Svenska TV-panelen
Svenska TV-panelen är en återkommande undersökning som görs av tv.nu och besvaras av tv.nus användare. Panelen är en av Sveriges största som svarar på frågor om tv och streaming. Totalt har över 6 500 tv-tittare svarat i denna undersökning.
Bilaga
Vilka av följande är viktigast om du ska börja kolla på en ny serie eller film på en streamingtjänst?
Totalt |
|
Rekommendation från vänner/familj |
29 % |
Seriens / filmens IMDB-betyg |
18 % |
Den är omskriven i media |
17 % |
Min partner vill se den med mig |
13 % |
Recension från en kritiker |
13 % |
Någon som tipsar på sociala medier |
10 % |
Reklam |
9 % |
Rekommendationer från streamingtjänsten |
8 % |
Annat |
13 % |
Hur lång tid uppskattar du att det brukar ta för dig att välja en serie eller film att streama i veckan?
Totalt |
|
0–15 minuter |
53 % |
16–30 minuter |
24 % |
31–45 minuter |
7 % |
46–60 minuter |
5 % |
1–1,5 timmar |
3 % |
1,5–2 timmar |
4 % |
2–2,5 timmar |
0 % |
2,5–3 timmar |
0 % |
Över 3 timmar |
3 % |
Nyckelord
Kontakter
Dora Streiffert TolstoyKommunikationschef Growth
Tel:073-924 23 30dora.streiffert.tolstoy@schibsted.comBilder
Länkar
Om
Shaping the media of tomorrow. Today.
Schibsted Media kombinerar en lång och stolt publicist-tradition, som sträcker sig ända från 1800-talet, med digital innovation och entreprenörskap. Verksamheten inkluderar bland annat bolag som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, Lendo, Prisjakt och TV.nu.
Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
Schibsted Marketplaces avslöjar nytt företagsnamn: Vend14.1.2025 17:34:49 CET | Pressmeddelande
"Vend markerar början på en enad satsning. Med det här nya namnet förenar vi vår nordiska familj av marknadsplatser – och förvandlar dem till en kraftfull innovationsmotor," säger Christian Printzell Halvorsen. Den fullständiga övergången till Vend är planerad till andra kvartalet 2025.
Schibsted Marketplaces reveals new corporate brand name, Vend14.1.2025 17:34:49 CET | Press Release
“Vend marks the beginning of a united effort. With this new brand, we are bringing together our Nordic family of marketplaces – uniting them into one powerful force of innovation,” says Christian Printzell Halvorsen. The complete transition to Vend is scheduled for Q2 2025.
Hälften av second hand-köpen ersätter ett nytt köp14.6.2024 12:49:59 CEST | Pressmeddelande
Idag släpper Schibsted Marketplaces sin Second-Hand Effect-rapport som undersöker påverkan och fördelar med att köpa second-hand på marknadsplatserna Blocket, FINN, Tori och DBA.
Aftonbladet och SvD fortsätter växa digitala användarintäkter7.6.2024 07:01:00 CEST | Pressmeddelande
Krävande makroekonomi, hög inflation och höga räntor har fortsatt utmana boksluten för Schibsteds svenska mediehus. Framför allt annonsmarknaden har varit utmanande och lyft först i fjärde kvartalet. Prenumerationsaffären har, trots en stram ekonomi för hushållen, varit stabil. SvD redovisar ett rörelseresultat på 72 MSEK (64 MSEK) för 2023, medan Aftonbladet landar ett resultat på 38 MSEK (55 MSEK).
Sportbladet storsatsar på fotbolls-EM4.6.2024 07:01:00 CEST | Pressmeddelande
En dedicerad EM-podd, en 196-sidig EM-bibel och flera specialavsnitt av Fotbollsresan med Niva och Nordström. Det är tre av grundpelarna när Sportbladet nu på allvar drar igång fotbolls-EM. Erik Niva och Simon Bank är på plats på EM tillsammans med Johanna Frändén, Frida Fagerlund, Linn Nordström och Makoto Asahara.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum