Svenska TV-panelen avslöjar: Svenskarna förlorar flera dagar per år på att leta streaming-innehåll

I den allra första upplagan av tv.nus nya undersökning “Svenska TV-panelen” har fler än 6500 svenskar svarat på frågor om sina streamingvanor. Den visar att nästan varannan svensk lägger minst 16 till 30 minuter i veckan på att välja innehåll på streamingtjänster. Utslaget över ett år motsvarar det ungefär en hel dag. Åtta procent svarar att de lägger minst 1,5–2 timmar per vecka vilket på ett år skulle bli hela fyra dagar.
– Tv-tittande är verkligen något alla har en relation till och ett återkommande samtalsämne i lunchrummen. Det är lätt att känna igen sig i att det kan ta tid att hitta rätt innehåll på streamingplattformar. Men en hel dag är lite för mycket. Därför tycker vi att man ska slippa letandet. Vår streamingguide samlar allt innehåll utan att behöva besöka varje enskild tjänst så att det blir lättare att välja, säger Helena Folcker, vd på tv.nu.
Vilka parametrar som är viktigast när man står inför valet av en serie eller film varierar för svenskarna. De flesta, 29 procent, uppger att rekommendationer från vänner eller familj väger tyngst medan 18 procent tycker att IMDB-betyget spelar störst roll. Nästan lika många, 17 procent, tycker att omnämningar i media är viktigt. Dock är det bara åtta procent som tycker att tjänstens egen rekommendationsfunktion är avgörande.
För ytterligare information, kontakta:
Helena Folcker, vd, tv.nu
helena.folcker@schibsted.com
Om tv.nu
tv.nu är Sveriges största tv-guide med över 2,3 miljoner unika besökare varje vecka. Bolaget startades 1999 och blev 2007 en del av Schibsted Media Group med systerbolag som Aftonbladet, SvD, klart.se, Yepstr.com, hygglo.se, Blocket, Lendo m.fl. Bolaget har ca 25 anställda och sitter i centrala lokaler i Stockholm, som delas med systerbolagen.
Om Svenska TV-panelen
Svenska TV-panelen är en återkommande undersökning som görs av tv.nu och besvaras av tv.nus användare. Panelen är en av Sveriges största som svarar på frågor om tv och streaming. Totalt har över 6 500 tv-tittare svarat i denna undersökning.
Bilaga
Vilka av följande är viktigast om du ska börja kolla på en ny serie eller film på en streamingtjänst?
|
Totalt |
|
|
Rekommendation från vänner/familj |
29 % |
|
Seriens / filmens IMDB-betyg |
18 % |
|
Den är omskriven i media |
17 % |
|
Min partner vill se den med mig |
13 % |
|
Recension från en kritiker |
13 % |
|
Någon som tipsar på sociala medier |
10 % |
|
Reklam |
9 % |
|
Rekommendationer från streamingtjänsten |
8 % |
|
Annat |
13 % |
Hur lång tid uppskattar du att det brukar ta för dig att välja en serie eller film att streama i veckan?
|
Totalt |
|
|
0–15 minuter |
53 % |
|
16–30 minuter |
24 % |
|
31–45 minuter |
7 % |
|
46–60 minuter |
5 % |
|
1–1,5 timmar |
3 % |
|
1,5–2 timmar |
4 % |
|
2–2,5 timmar |
0 % |
|
2,5–3 timmar |
0 % |
|
Över 3 timmar |
3 % |
Nyckelord
Kontakter
Dora Streiffert TolstoyKommunikationschef Growth
Tel:073-924 23 30dora.streiffert.tolstoy@schibsted.comBilder
Länkar
Om
Shaping the media of tomorrow. Today.
Schibsted Media kombinerar en lång och stolt publicist-tradition, som sträcker sig ända från 1800-talet, med digital innovation och entreprenörskap. Verksamheten inkluderar bland annat bolag som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, Lendo, Prisjakt och TV.nu.
Följ Vend
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Vend
Vend stärker ledningen – Yale Varty blir ny Chief Commercial Officer (CCO)15.10.2025 12:00:00 CEST | Pressmeddelande
Ett viktigt steg för att stärka Vends kommersiella ledarskap inför framtiden, enligt Christian Printzell Halvorsen, VD för Vend.
Vend appoints Carl Vult von Steyern as Director of Advertising3.9.2025 08:30:00 CEST | Pressmeddelande
Vend, the Nordic marketplace group behind Blocket (Sweden), Finn (Norway), Tori (Finland) and DBA (Denmark), is accelerating the transformation of its advertising business by appointing Carl Vult von Steyern as Director of Advertising Products & Operations.
Vend appoints Maria Sandgren as new EVP & Chief Product and Technology Officer15.5.2025 10:05:00 CEST | Pressmeddelande
Today, Vend appointed Maria Sandgren as Executive Vice President and Chief Product & Technology Officer.
Schibsted Marketplaces becomes Vend: A new name for a smarter future12.5.2025 09:00:00 CEST | Press Release
Schibsted Marketplaces announces its official change into Vend today, marking a bold new chapter as a unified, purpose-driven family of marketplaces across the Nordics. The new name and brand identity reflect the company’s ongoing evolution as a leading digital marketplaces company committed to helping users make smarter choices and spend their time wisely.
Schibsted Marketplaces avslöjar nytt företagsnamn: Vend14.1.2025 17:34:49 CET | Pressmeddelande
"Vend markerar början på en enad satsning. Med det här nya namnet förenar vi vår nordiska familj av marknadsplatser – och förvandlar dem till en kraftfull innovationsmotor," säger Christian Printzell Halvorsen. Den fullständiga övergången till Vend är planerad till andra kvartalet 2025.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum


